Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht lopen B230F
#1
Hallo,

Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een 240 DL Estate van 1992 (eerste toelating, chassisnummer leert me dat de wagen reeds in januari 1990 van de band is gerold in Zweden, hoe dat kan???). De auto rijdt op benzine en heeft 275000 km gereden, net ingeredem dacht ik dus. Mijn plan was om er LPG in te laten gooien. Rijdt nu 20000 km per jaar in een 960 2.5 automaat, maar met 1:8 wordt dat wel erg duur.

De motor (B230F) loopt echter af en toe zeer beroerd. Het vreemde is dat het ene moment de motor prima loopt en de andere dag veel slechter (lijkt vooral bij kouder en vochtiger weer slechter te lopen). De vorige eigenaar heeft zijn garage (Bosch Car Service) er reeds naar laten kijken en deze kwam tot de conclusie dat de luchtmassameter gaar is, de lamda sonde zou goed zijn. Nu heb ik de LMM vervangen door een ander exemplaar maar ben er niets mee opgeschoten. >Sad

Als de motor slecht loopt dan draait deze stationair al minder netjes (soms wel netjes,even later valt hij uit of loopt hij slecht, daarna stationair weer iets teveel toeren). Rijden is echt vreselijk, als je iets teveel gas geeft lijkt het wel of de motor gesmoord wordt en verzuipt, dan met een schok gaat hij weer hard vooruit en wordt dan weer gesmoord. ???

Iemand een idee waar ik zelf verder naar kan kijken? Tips van harte welkom, alvast bedankt daarvoor! :-*
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#2
Zitten er storingscodes in

misschien valse lucht iets met de brandstof inspuiting
ik zou eerst de storingscodes uitlezen
Antwoord
#3
Mogelijk heeft de auto nog een jaartje in de showroom gestaan voor ie werd verkocht en ingeschreven. Gebeurt wel eens Smile

Begin inderdaad eerst met uitlezen van de foutcodes. Vaak wijzen moderne garages meteen al in de richting van dure zaken als de LMM, lambda of ecu, zonder dat dit noodzakelijk de boosdoeners zijn.

De ontsteking ook al eens tegoei nagekeken / vervangen? Versleten bougiekabels zijn al een stuk gevoeliger voor vochtige weersomstandigheden. Bekijk ook eens de brandstofdrukregelaar. Dat werkt met een membraam waar wel eens een scheurtje in durft te verschijnen. Moeizaam en rommelig starten en slecht lopen (vooral bij lagere snelheden) kan daar perfect een symptoom van zijn.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#4
idd vocht en elektrischiteit gaat niet samen
Antwoord
#5
Gasklephuis gechecked/gereinigd?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
De storingscode geeft 1-2-1 aan, dat zou volgens mij de LMM moeten zijn maar die is dus al vervangen.

Vandaag nog eens e.e.a. losgehaald en het lijkt dat de auto een tijdje niet al te veel onderhoud heeft gehad. Het luchtfilter zat bijna helemaal dicht en was pikzwart, de bougiekabels vertrouw ik ook niet (zijn nog de eerste denk ik), deze zijn stug en de aansluitingen op de bougies verroest. Ga eerst maar eens elemantaire zaken als bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor, luchtfilter vervangen. Ik weet niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn van de foutcode en het slechte lopen?

Hoe kan ik het gasklephuis checken en reinigen? Is dit een lastige klus? Dezelfde vraag voor de brandstofdrukregelaar (en waar vind ik die)?
Qua techniek weet ik niet heel veel van deze motoren, heb ook nog een 142 met de oude vertrouwde B20A motor (lekker simpel). Wat me wel opviel is dat een aantal interieurdelen in de 240 eigenlijk nog precies hetzelfde zijn als in de 142 van 1970 (zoals binnenspiegel (alleen dan in zwart), zonnekleppen inclusief de haakjes die na verloop van tijd breken, binnenverlichting).
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#7
1-2-1 is idd LMM... Kan ook contacten zijn die vervuild zijn van de LMM.. Connector reinigen zou dan miss. moeten helpen, anders toch eens je LMM doormeten.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#8
Hoe kan ik het gasklephuis checken en reinigen? Is dit een lastige klus? Dezelfde vraag voor de brandstofdrukregelaar (en waar vind ik die)?

Hiero, punt 6 & 13
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F met klopgeest Kogelman 4 243 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.980 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 705 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.883 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.550 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 6.549 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.928 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: