Topics: 3
Mijn 244 heeft thans een M45 bak maar was oorspronkelijk met een M46 uitgerust.
De vorige eigenaar had problemen met de temperatuur- en benzinemeter en heeft deze vervangen.
Nu blijkt dat de totaalteller niet goed loopt. De dagteller wel.
De totaalteller geeft 10x te weinig aan, of te wel het cijfer voor de 100m meter verspringt per 1 km.
Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is en hoe dit kan worden verholpen?
Topics: 38
De faktor 10 doet mij vermoeden dat er iets mis is met een mee-nemertje van het optelmechaniek.
Ieder cijfer neemt eens in de 10 omwentelingen z'n linkerbuurman (hoger 10-tal dus) mee en zet hem dan 1 getal hoger.
Ik denk dus dat je het puur in de teller zelf moet zoeken, te meer omdat de dagteller wel juist aangeeft.
Topics: 3
Dankjewel voor de snelle reactie. Klinkt logisch. Betekent wel dat het geheel eruit moet.
Is dit veel werk?
Niet veel werk hoor.
Maak de wartelmoer los waarmee je tellerkabel aan de tellerbak is "geschroefd" in werkelijkheid is het een soort banjonetfitting ÃÂÃÂn klikje en hij is los.
Dan kan je vervolgens de tellerbak uit het dashboard trekken/van achter duwen.
Dat valt soms niet mee;er zitten verenstalen klemmetjes aan de tellerbak die de bak op z'n plek houden.Soms zijn de veren een beetje stug en werkt de tellerbak niet erg mee.Je zou dan denken dat er nog iets anders vastzit, schroefje of zo, maar je moet gewoon iets harder duwen/trekken.
Als de bak er eenmaal uit is heb je meestal genoeg ruimte op de kabelboom om het geheel wat naar voren te trekken en de stekkers af te koppelen.
Het uitbouwen van het telwerkje zelf wijst zichzelf dan verder wel.
succes
Topics: 21
240diesel schreef:Niet veel werk hoor.
Maak de wartelmoer los waarmee je tellerkabel aan de tellerbak is "geschroefd" in werkelijkheid is het een soort banjonetfitting ÃÂÃÂn klikje en hij is los.
Dan kan je vervolgens de tellerbak uit het dashboard trekken/van achter duwen.
Dat valt soms niet mee;er zitten verenstalen klemmetjes aan de tellerbak die de bak op z'n plek houden.Soms zijn de veren een beetje stug en werkt de tellerbak niet erg mee.Je zou dan denken dat er nog iets anders vastzit, schroefje of zo, maar je moet gewoon iets harder duwen/trekken.
Als de bak er eenmaal uit is heb je meestal genoeg ruimte op de kabelboom om het geheel wat naar voren te trekken en de stekkers af te koppelen.
Het uitbouwen van het telwerkje zelf wijst zichzelf dan verder wel.
succes
mijn tellerbak zit aan de voorkant met 4 schroeven vast
Topics: 49
Aan de nick-names van een ieder te zien zou het verschil in montage van de tellerbakken wel eens te maken kunnen hebben met het model volvo ...... Hans een 244, en Nick een 740 toevallig ?
(bij mijn 740 zijn het ook schroefjes

)
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt!
Maar ja, na '78 zou er natuurlijk wat gewijzigd kunnen zijn ;D nee hoor m'n '87 had ook gewoon klemmetjes.
Topics: 52
Topics: 35
De tellerbak in mijn 240 van 88 zit ook vast met vier schroefjes hoor.
Bij het eerste dashbord zit de tellerbak dus anders gemonteerd denk ik.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's