Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 ontkoppelt niet volledig
#1
Beste allemaal,

Na het vervangen van de koppeling lijkt mijn Volvo 240 uit 1991 niet meer volledig te ontkoppelen. Als motor loopt lijkt koppeling aan te lopen. Schakelen gaat erg moeizaam, bij stationair lopen maakt hij een schurend geluid en bij rijden en dan remmen slaat de motor vaak af. 

De koppeling set die ik heb gemonteerd (set LUK 271267) is volgens de leverancier de correcte set voor mijn B230F en M47 bak. Ook heb ik ondertussen de koppelingskabel vernieuwd, opnieuw afstellen bied tot nu toe geen oplossing.

Hoe nu verder? Jullie input is heel erg welkom!
Antwoord
#2
Heb je ook de dikke gietijzeren trillingsdemper onderaan de kabel/op de ontkoppelarm? Kan me voorstellen dat die een beetje lengte goed maakt.

En heb je de vertanding van de ingaande as van de versnellingsbak ingevet?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(2 May 2024, 20:47)Marc1970 schreef: Heb je ook de dikke gietijzeren trillingsdemper onderaan de kabel/op de ontkoppelarm? Kan me voorstellen dat die een beetje lengte goed maakt.

En heb je de vertanding van de ingaande as van de versnellingsbak ingevet?

Hoi Marc, bedankt voor je reactie!
De trillingsdemper zit er op, de vertanding heb ik niet ingevet. Zou hij hier op vast kunnen zitten?
Antwoord
#4
Ja dat kan zeker. ALs die stroef loopt, komt de plaat later vrij, daar is zelfs een test voor, de spindown test: https://www.brakebleeder.com/diagnosing-...%20evident. .

Uiteindelijk levert het een lichte krak op, niet lekker voor de synchro-mesh in de bak op termijn. Stevig schakelen tot je het probleem verholpen hebt, wat het ook is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(2 May 2024, 21:25)Marc1970 schreef: Ja dat kan zeker. ALs die stroef loopt, komt de plaat later vrij, daar is zelfs een test voor, de spindown test: https://www.brakebleeder.com/diagnosing-...%20evident. .

Uiteindelijk levert het een lichte krak op, niet lekker voor de synchro-mesh in de bak op termijn. Stevig schakelen tot je het probleem verholpen hebt, wat het ook is.
Dank!
Ik heb je link gecheckt, lijkt me niet van toepassing in mijn geval omdat mijn bak niet volledig ontkoppelt. Het ontkoppelen (dan wel niet volledig) gaat niet stroef oid. Of zeg ik iets geks?
Antwoord
#6
Wat je met de koppelingspedaal bewerkt, is de schotelveer in de drukgroep, waardoor de koppelingsplaat niet meer klem zit tussen vliegwiel en drukgroep. Dat gedeelte loopt als een tierelier bij jouw koppeling. ALs de druk van de plaat is, moet deze vervolgens iets van het vliegwiel los raken. Zodat de tandwielen in de bak ontlast raken en je kan schakelen zonder kraken.
ALs de plaat door te weinig smering op de ingaande as blijft hangen/slepen tegen het vliegwiel aan, blijft er een zekere mate van belasting op de bak staan en gaat het schakelen net niet geweldig.

Plaatje erbij: https://www.sachsperformance.com/en/sach...-disengage

Het toppunt van knullig zou zijn als de koppelingsplaat achterstevoren is gemonteerd maar ik kan me niet voorstellen hoe en of de koppeling dan werkt.

Stel dat je het ding uit elkaar hebt, kijk dan ook of de buis waar het druklager over glijdt, gesmeerd is, en het draaipunt van de ontkoppelarm. ALlemaal lichtjes in hetzelfde vet zetten, molykote.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(3 May 2024, 12:10)Marc1970 schreef: Wat je met de koppelingspedaal bewerkt, is de schotelveer in de drukgroep, waardoor de koppelingsplaat niet meer klem zit tussen vliegwiel en drukgroep. Dat gedeelte loopt als een tierelier bij jouw koppeling. ALs de druk van de plaat is, moet deze vervolgens iets van het vliegwiel los raken. Zodat de tandwielen in de bak ontlast raken en je kan schakelen zonder kraken.
ALs de plaat door te weinig smering op de ingaande as blijft hangen/slepen tegen het vliegwiel aan, blijft er een zekere mate van belasting op de bak staan en gaat het schakelen net niet geweldig.

Plaatje erbij: https://www.sachsperformance.com/en/sach...-disengage

Het toppunt van knullig zou zijn als de koppelingsplaat achterstevoren is gemonteerd maar ik kan me niet voorstellen hoe en of de koppeling dan werkt.

Stel dat je het ding uit elkaar hebt, kijk dan ook of de buis waar het druklager over glijdt, gesmeerd is, en het draaipunt van de ontkoppelarm. ALlemaal lichtjes in hetzelfde vet zetten, molykote.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Marc, ik ga volgende week de bak er weer onderuit halen en kijken wat de oorzaak is. Ik sluit niet uit dat de plaat verkeerd om zit  Sad
Antwoord
#8
Toplagertje nog oké ?
Een vastzittend lagertje kan ook een oorzaak zijn.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
Het leek er op dat de koppelingsplaat die ik heb geplaatst te dik was, ik heb nu een andere geplaatst en hij koppelt goed!
Wel zijn er nog andere problemen, motor bokt in 2/3/4e versnelling bij constant gas geven. Deze auto werkt niet mee tot nu toe, iemand nog een suggestie ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 939 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 7.576 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.974 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.616 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.790 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Valt niet in de versnellling epakta 1 2.743 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  koppelingslang vervangen, krijg deze niet los hun 2 3.523 13 April 2015, 18:24
Laatste bericht: hun
  automaat 164 1971(schakelt niet meer) henkiebb 5 5.414 11 January 2014, 21:36
Laatste bericht: Marc1970
  Parkeerrem werkt niet meer (BW35 automaat) + slangetje automaatbak over ZOAB 3 3.658 13 September 2013, 12:06
Laatste bericht: ZOAB
  Automaat schalkelt niet meer in hoogste versnelling. Gandalf 10 9.903 22 July 2013, 10:38
Laatste bericht: Gandalf

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)