Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overdrive pakt niet
#1
Klein probleempje. 

Mijn overdrive schakelt meestal niet goed in. Krijgt wel stroom relai schakelt ook. 
Kan wel merken dat hij hem wil inschakelen maar hij pakt hem op de een of andere manier niet. 
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#2
(3 March 2020, 13:37)Lubse schreef: Klein probleempje. 

Mijn overdrive schakelt meestal niet goed in. Krijgt wel stroom relai schakelt ook. 
Kan wel merken dat hij hem wil inschakelen maar hij pakt hem op de een of andere manier niet. 
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Oliepijl bak controleren en misschien te weinig druk door te dunne olie/versleten zuiger
Antwoord
#3
Oké dank. Heb hier in Zeeland ff een garage gebeld die het ff checkt kan ik hopelijk gewoon met overdrive terug naar huis rijden.
Weet je zo ook of het veel uitmaakt welke olie er in gaat?

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#4
(3 March 2020, 16:11)Lubse schreef: Oké dank. Heb hier in Zeeland ff een garage gebeld die het ff checkt kan ik hopelijk gewoon met overdrive terug naar huis rijden.
Weet je zo ook of het veel uitmaakt welke olie er in gaat?

Daarvoor denk ik dat het handiger is de Google functie van de site te raadplegen. Dit onderwerp is vele malen langs gekomen met veel verschillende adviezen... de m46 gebruikt normaal atf rood.
Antwoord
#5
Alle ATF is rood maar niet alle ATF wil in de M46, alleen type F (Ford). Maar allerlei motorolie wordt ook gebruikt, en GL4 tandwielolie.

Uitbundige discussie op het V44 forum: https://www.volvokv.nl/forum/aandrijflij...ve?start=0
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Hij staat bij een garage hier. Die gaat hem even aanvullen. Als ik thuis ben ga ik hem zelf wel even flushen en verversen

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#7
(3 March 2020, 13:42)wreccer schreef:
(3 March 2020, 13:37)Lubse schreef: Klein probleempje. 

Mijn overdrive schakelt meestal niet goed in. Krijgt wel stroom relai schakelt ook. 
Kan wel merken dat hij hem wil inschakelen maar hij pakt hem op de een of andere manier niet. 
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Oliepijl bak controleren en misschien te weinig druk door te dunne olie/versleten zuiger

Vaak de 2 O-ringen in het inwendige, dan vrliest ie altijd druk..
Antwoord
#8
Oliepijl is zojuist gechekt en zit voldoende in. Olie was ook nog mooi helder. Zat geen atf olie maar blanke.
Heb al wel gelezen dat mensen er heel verschillend over denken welke olie er in moet.
Op hogere snelheid pakt hij hem vaak wel. Als ik onder de 90a100 ga rijden okt hij hem meestal niet.

Dus de overdrive zal er wel achter weg moeten om hem ff na te lopen. ?

Weet zo niet welk type bak ik heb. Hopelijk heb ik komende tijd er tijd voor moet ook verhuizen?

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#9
OD is niet nodig onder de 100 (auto wordt er nauwelijks zuiniger van en zeker niet vlotter), dus lekker laten zitten voorlopig.

Je hebt waarschijnlijk het type met de zuigers die niet super zijn. Deze drukken de koppeling in de OD aan. Slechte zuigers geeft alleen maar meer slijtage aan het frictiemateriaal van de koppeling en dat is een lastig ding.

Hier een mooie serie over hoe die Laycock doodah in elkaar zit: http://joeblogs.co/2017/06/08/overdrive-rebuild/

Dit is het verhaal over de zuigers vervangen: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/O...eplacement
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(4 March 2020, 11:48)Lubse schreef: Oliepijl is zojuist gechekt en zit voldoende in. Olie was ook nog mooi helder. Zat geen atf olie maar blanke.
Heb al wel gelezen dat mensen er heel verschillend over denken welke olie er in moet.
Op hogere snelheid pakt hij hem vaak wel. Als ik onder de 90a100 ga rijden okt hij hem meestal niet.

Dus de overdrive zal er wel achter weg moeten om hem ff na te lopen. ?

Weet zo niet welk type bak ik heb. Hopelijk heb ik komende tijd er tijd voor moet ook verhuizen?

Het is niet de gedachte maar het voorschrift wat telt, in vroeger werd 20W50 gebruikt, later ATF, dat staat ook te lezen op het deksel van de bak. Dit soort zaken mag nooit een discussiepunt zijn, gewoon het voorschrift volgen.

Dat ie op lagere toeren niet pakt is te wijten aan inwendige lekkage. 

Een goed werkende doet het zelfs nog bij 50 KM/u. Is dat goed? niet echt, maar doet/kan dat wel..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 ontkoppelt niet volledig Jort 8 530 10 June 2024, 06:55
Laatste bericht: Jort
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 964 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.777 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 7.690 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.006 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.879 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.547 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.603 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Valt niet in de versnellling epakta 1 2.772 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 14.437 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)