Beste mensen,
Willen de ervaringsdeskundigen hier mij de minpuntjes van 262's kunnen vertellen?
Bekende kwaaltjes van de PRV blokken, roestgevoelige plekken van de 262, websites met info enz., alles is welkom.
Alvast bedankt.
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
De grootste minpunten zijn het blok en de roest.
Groeten van Frans
Erg concreet, bedankt. Misschien nog specifiekere zaken?
Berichten: 658
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2008
Het is vooral gevaarlijk als ze naast elkaar staan.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Over de PRV motoren is op het forum hier wel een en ander te vinden.
Wat de carosserie betreft: dezelfde plekken als bij een andere 200 serie, maar daarnaast ook de bodemplaat,paravan ! en C stijl bij de achterruit. Bij de achterruit dat is een van de bekendste plekken.(zie foto)
Ze zijn dus zeer gevoelig voor roest. Wil je een redelijk exemplaar vinden dan kom je al gauw bij een 262 uit die tot voor kort in een warm land rondreed.
Pas op voor opnieuw gespoten exemplaren. Een keuring van de carosserie bij een restauratiebedrijf is dan zeker aan te raden voor je zo'n auto koopt.
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
PRV motoren zijn prima. Alleen de vroeg hadden een kwaaltje. Maar dat is waarschijnlijk bij bijna alle overlevenden al aangepakt. Gebruik van een moderne olie doet ook wonderen.
Dat PRV motoren zogenaamd "slecht" zijn, komt omdat ze het al bij 3 a 4 ton opgeven, ipv de redblock 6 a 7 ton.
Roest:
De 262C zijn deels Zweeds en deels Italiaans. Het Zweedse plaatwerk is al niet echt geweldig, maar het Italiaanse is echt Italië 1975 niveau. (Niet perse het plaatwerk zelf, maar ook constructies, water verzamelpunten etc).
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
qua roest zijn het de standaard 240 aandachtspunten, die zul je zelf ook wel weten denk ik.
De 262 heeft een bijzondere dakopbouw, zoals je ook opde foto van jos kan zien is de aansluiting van het dak bij de kofferbak een gevoeligpunt. Ook de daken met zo'n kanvas afwerking kunnen onderhuids gaan roesten.
De motoren weet ik niet zoveel van; ze (met name de B27) zijn gevoelig voor wat betreft koeling/smering die hebben iets te nauwe oliekanaaltjes. Bij de B28 is dat al opgeruimd.
Minpuntje is ook het imago van die dingen
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mooie roestfoto. De Italianen stalden de kale koetsen toch gewoon buiten tussen de verschillende produktiestappen door?
Op
http://www.volvobertone.com/ staat een controlelijst en nog veel meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor de info. Met name die Volvo Bertone site is wel handig.
Ik zal het minpunten lijstje eens uitprinten.
Dit topic mag wat mij betreft dicht. Ik ga er niet aan beginnen.
Als er nog mensen op zoek zijn naar een 262, mail gerust even. Ik weet er nog twee te staan.