Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 262
#1
Beste mensen,

Willen de ervaringsdeskundigen hier mij de minpuntjes van 262's kunnen vertellen?
Bekende kwaaltjes van de PRV blokken, roestgevoelige plekken van de 262, websites met info enz., alles is welkom.

Alvast bedankt.
#2
De grootste minpunten zijn het blok en de roest.
Groeten van Frans
#3
Erg concreet, bedankt. Misschien nog specifiekere zaken?
#4
Het is vooral gevaarlijk als ze naast elkaar staan.
#5
Over de PRV motoren is op het forum hier wel een en ander te vinden.

Wat de carosserie betreft: dezelfde plekken als bij een andere 200 serie, maar daarnaast ook de bodemplaat,paravan ! en C stijl bij de achterruit. Bij de achterruit dat is een van de bekendste plekken.(zie foto)

Ze zijn dus zeer gevoelig voor roest. Wil je een redelijk exemplaar vinden dan kom je al gauw bij een 262 uit die tot voor kort in een warm land rondreed.
Pas op voor opnieuw gespoten exemplaren. Een keuring van de carosserie bij een restauratiebedrijf is dan zeker aan te raden voor je zo'n auto koopt.

[Afbeelding: 2vklzc5.jpg]
#6
PRV motoren zijn prima. Alleen de vroeg hadden een kwaaltje. Maar dat is waarschijnlijk bij bijna alle overlevenden al aangepakt. Gebruik van een moderne olie doet ook wonderen.
Dat PRV motoren zogenaamd "slecht" zijn, komt omdat ze het al bij 3 a 4 ton opgeven, ipv de redblock 6 a 7 ton.

Roest:
De 262C zijn deels Zweeds en deels Italiaans. Het Zweedse plaatwerk is al niet echt geweldig, maar het Italiaanse is echt Italië 1975 niveau. (Niet perse het plaatwerk zelf, maar ook constructies, water verzamelpunten etc).
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
#7
qua roest zijn het de standaard 240 aandachtspunten, die zul je zelf ook wel weten denk ik.
De 262 heeft een bijzondere dakopbouw, zoals je ook opde foto van jos kan zien is de aansluiting van het dak bij de kofferbak een gevoeligpunt. Ook de daken met zo'n kanvas afwerking kunnen onderhuids gaan roesten.

De motoren weet ik niet zoveel van; ze (met name de B27) zijn gevoelig voor wat betreft koeling/smering die hebben iets te nauwe oliekanaaltjes. Bij de B28 is dat al opgeruimd.

Minpuntje is ook het imago van die dingen Tongue
#8
Mooie roestfoto. De Italianen stalden de kale koetsen toch gewoon buiten tussen de verschillende produktiestappen door?

Op http://www.volvobertone.com/ staat een controlelijst en nog veel meer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#9
Bedankt voor de info. Met name die Volvo Bertone site is wel handig.
Ik zal het minpunten lijstje eens uitprinten.
#10
Dit topic mag wat mij betreft dicht. Ik ga er niet aan beginnen.
Als er nog mensen op zoek zijn naar een 262, mail gerust even. Ik weet er nog twee te staan.


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller volvo 264 wibe 12 4.202 30 June 2022, 22:48
Laatste bericht: Rin
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 15.309 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  volvo 264 dl maar moet wat aan gebeuren. Nald 32 46.406 9 February 2016, 09:11
Laatste bericht: 265gl
  '76 Volvo 264 GL restauratie. Stefank 7 15.573 5 February 2016, 11:55
Laatste bericht: Apae
  Mijn eerste Volvo, een 264 Gl uit 1976 sander264 22 31.875 11 January 2014, 16:18
Laatste bericht: sander264
  Verdelerkap Volvo 264 B27 Swedish Chef 5 7.611 1 August 2012, 00:56
Laatste bericht: Swedish Chef
  Volvo 264 1981 Waterverbruik aanpakken of niet meer? Abdees 16 19.227 20 July 2012, 18:33
Laatste bericht: Abdees
  voorpijp volvo prv motor maurice100 9 17.872 12 April 2011, 21:08
Laatste bericht: Henk760Hausser
  Volvo 264 1977 problemen motor VolvoWen 35 27.827 2 September 2009, 00:20
Laatste bericht: TheSaint77
  Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder JDDV 11 10.962 1 March 2009, 11:38
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)