Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder
Hallo

Ik rijd nu nog in een amazone, maar ik heb een 265 op het oog. Ik was in eerste instantie op zoek naar een 245 maar ben deze in mijn zoektocht niet tegengekomen. Iig niet een 245 in goede staat wat betreft carosserie. Een knappe 265 weet ik nu wel te staan. Deze auto heeft een 4 bak met OD. Het is een 265 van 82 dus met b28 blok (als ik het juist heb).

De 265 rijdt gewoon op benzine en heeft een PRV blok. Naar mijn inzien een niet al te zuinige auto. Ook hoor ik verhalen dat de moptoren niet al te degelijk zijn.

Als amazone rijder en fan van de 4 cilinder motoren is bij mij het idee ontstaan om de auto te kopen en om te bouwen naar een 4 cilinder blok.
Mijn grote vraag is echter of dit te doen is en welke motor jullie dan aanraden. Welke kritische punten komen kijken bij deze eventuele ombouw?
Kan ik de versnellingsbak met OD behouden?

Ik hou van klussen en ben ook vrij technisch dus op zich zie ik het als een uitdaging, maatr ik ben gewoon benieuwd of het een haalbare actie zou zijn. Als ie,mand nog een knappe belastingvrije 245 weet hoor ik het ook graag.

groet

jandirk
Antwoord
Alles is aan te passen of om te bouwen bij een 200 :Smile

Alleen zou het erg zonde zijn om een op zich zeldzame handgeschakelde 265 om te bouwen naar 4 cilinder(iets wat al vaker is gebeurd).
Als de techniek nog enigszins goed of goed te maken is zou ik nooit tot zo'n ombouw overgaan(originaliteitsfreak die ik ben :-X)

Neem dan meteen een goede 245 en bespaar je zelf een hoop ombouwtijd en kosten Wink
Antwoord
Wat komt er dan zoal bij kijken wat betreft werk en kosten?
Antwoord
het ombouwen stelt echt niet veel voor in technisch opzicht.
alle mogelijke configuraties lijken al doordacht te zijn in de 260 / 240

toen ik mijn 265 kocht had de duitse eigenaar er al een 4 cilinder/hadbak ingehangen en om laten keuren bij de TUV
de volgende eigenaar heeft er weer en PRV /automaat ingehangen, toen ik hem kocht heb ik er een 6 cilinder diesel / 5-bak ingehangen.
toen ik hem een paar jaar had is die diesel vervangen voor een diesel uit de volvo 940 een turbo-intercooler.

alleen die laatste ombouw moest e.e.a. voor gefabriceerd worden,alle andere ombouwprojecten kunnen met orginele onderdelen.
de chassisbalken van mijn 265 hadden zelfs meerdere schroefdraadgaten M10 (ter hoogte van achterste vernellingsbaksteun)zodat ik als een mecanodoos kon bouwen.
Ook zaken als stuurbekrachtiging opbouwen vormen geen enkel probleem.
Ik heb bijvoorbeeld ook het late model achterklep >92 geplaatst in mijn '78 265, past ook gewoon (wel wat veranderd aan elektradraden)maar ben nu eindelijk eens in bezit van een roestvrije kep in m'n 3e 200-serie Smile

Orginaliteitsliefhebbers; De 265 was in zodanige toestand dat orgineel maken geen (financieel) haalbare optie was.
Er was al te veel aan verkneitert..........
Indien de 265 die jij op het oog hebt nog netjes is sluit ik mij aan bij het standpunt dat het wel zonde is.......maar het blijft je eigen keus natuurlijk.

Wat wel handig is in jouw geval;koop liefst een cpl. sloper zodat je zaken als hydraulische koppelingsbediening allemaal over kan zetten en ,niet onbelangrijk, kan zien hoe e.e.a. zit. anders loop je alsnog leeg op kopen van losse zooi en gaat er een hoop tijd inzitten.
Antwoord
Als de motor ok is, dan zou je 'm ook gewoon kunnen laten zitten? Voldoende vaak olieverversen, rustig warmrijden en best mogelijk dat je er nog een hele tijd plezier van hebt.

Gooi er lpg in en mocht de motor dan toch een keer de geest geven, dan is het niet bijzonder veel werk om er bijv. een B23A in te hangen (bij een oudere motor zit echt heel weinig electronica, dus de ombouw is niet moeilijk). Neem een A-versie, want die heeft een carb. en loopt beter/makkelijker op LPG dan de E (mechanische injectie). Uiteraard kan je ook een latere versie erin zetten (B230F bijv), maar dan zit je wel met motormanagement etc.

De M46 (4-bak+OD) is gewoon bruikbaar trouwens bij ombouw, ik denk dat alleen het kopp.huis anders is.

Verbruik: hij zal vast iets meer gebruiken dan een 4-cylinder, maar met lpg erin maakt dat niet echt heel veel uit.
Stel 25000km per jaar
265: 1 op 5 = 5000 liter = 2500 euro
245: 1 op 7 = 3500 liter = 1800 euro
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Dat ben ik wel met je eens, er zijn ook nog mogelijkheden om de gebrekkige smering van de tuimelaarassen in de PRV's te verbeteren door opboren van de smeerkanalen.Maar wellicht heeft de 2.8 dat al van fabriek uit?
Het rijden met de V6 schijnt echt de moeite en het extra verbruik waard te zijn, [modus persoonlijke mening /aan] :er is maar een motor in een 200 die nog fijner rijdt en dat is de D24TIC :[modus persoonlijke mening / uit] ;D

Antwoord
Weet je hoe zeldzaam een 265 is? Als de 265 ook nog goed is: laten zoals ie is!

Die PRV blokken zijn gewoon goed. Maar ELK blok lijkt slecht naast de Volvo 4 cilinder. Dat olieverhaal geldt alleen voor vroege en nog originele V6-en, dus de 2.7 versie. Vaak zijn ze ooit al eens aangepast op betere oliedoorvoer.
En moderne olie, zeker een dunnere soort, smeert zoveel beter dan wat er 30 jaar gelden te koop was. Zo wordt dat echt een theoretisch probleem.
Met respect voor de techniek en onderhoud, blijft ook een V6 heel lang heel.

Dit zit op hetzelfde niveau waarom de 240 diesel "slecht" is: ze geven het "al" op bij 300.000 km.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Olie kanalen in de nokken assen gaan weleens verstopt zitten.

Na het kleppen stellen de auto starten ZONDER klepdeksels, snel kijken of er uit alle gaatjes olie stroomt, daarna motor weer uit.

Maar idd een prima blok zo'n prv6 maar niet zo onverwoestbaar als een redblock, maar daarintegen wel meer koppel, pk's, comfort en een super mooi geluid
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Antwoord
Bedankt voor alle antwoorden.

Deze V6 heeft wel 3 ton gelopen..
Ik kan inderdaad ook overwegen om de v6 te laten zitten, ik bne op zich ook wel een voorstander van originaliteit.

Maar...

Wat komt er nou bij kijken om een 4 cilinder in te bouwen, welk blok gaat het best en wat zijn de kosten en tijd die hier voor nodig is?

alvast bedankt

jandirk
Antwoord
Beste,

Thuis staat er ook een 264 GLE. De motor is er niet goed aan toe, olie in het water, scheurtje in de blok... waterlek, zwaar tikkend geluid bij gasgeven.

k' ben er nog maar net aan bezig, maar overweeg dus ook om er een andere motor in te leggen, we zullen zien hoe deze motor er aan toe is.

Ik had ook eens graag geweten wat er concreet bij komt kijken om er een andere motor in te zetten? Ik heb een M46 bak.
Welke motoren zijn inbouwbaar op die bak zonder al te veel aanpassingen?

Ook alvast bedankt.
Johan
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller volvo 264 wibe 12 5.047 30 June 2022, 22:48
Laatste bericht: Rin
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 16.741 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  volvo 264 dl maar moet wat aan gebeuren. Nald 32 48.186 9 February 2016, 09:11
Laatste bericht: 265gl
  '76 Volvo 264 GL restauratie. Stefank 7 15.952 5 February 2016, 11:55
Laatste bericht: Apae
  Mijn eerste Volvo, een 264 Gl uit 1976 sander264 22 33.085 11 January 2014, 16:18
Laatste bericht: sander264
  motorswap b28 naar b280 paarhuis 14 19.877 15 February 2013, 22:55
Laatste bericht: paarhuis
  zoektocht naar olie. wat moet er in? 265gl 5 7.391 5 August 2012, 21:09
Laatste bericht: 265gl
  Verdelerkap Volvo 264 B27 Swedish Chef 5 7.849 1 August 2012, 00:56
Laatste bericht: Swedish Chef
  Volvo 264 1981 Waterverbruik aanpakken of niet meer? Abdees 16 19.599 20 July 2012, 18:33
Laatste bericht: Abdees
  voorpijp volvo prv motor maurice100 9 18.081 12 April 2011, 21:08
Laatste bericht: Henk760Hausser

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)