Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Ik wil mijn 240 1993 met (af-fabriek) SRS Airbag ombouwen van (af-fabriek) stuurbekrachtiging naar onbekrachtigde besturing.
Nu is mijn vraag: gaat dit problemen geven met de Airbag, kan deze spontaan afgaan (denk aan de grotere krachten die op de stuurstang en het stuurwiel zelf uitgeoefend gaan worden bij het handmatig draaien), of moet het gewoon goed gaan werken...?
Verder heb ik begrepen dat ik dan ook de stuurstang vanaf de kruiskoppeling moet vervangen door een langere versie. Maar de Haynes manual geeft een grote waarschuwing dat je dan het stuurwiel in rechte stand moet houden en absoluut niet mag draaien zolang de stang los is. Waarom deze waarschuwing? Kijkt het SRS systeem soms ook naar de verdraaiing van het stuurwiel?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij zit de crash sensor niet in het stuur zelf, er zijn mensen die nogal eens op het stuur willen slaan onder het rijden. Volgens deze site zit-ie onder je stoel:
http://www.elvsolutions.org/removing_airbags.html
Hier eens stukje over stuur met airbag verwijderen van de 7/940 serie, ongetwijfeld van toepassing op de 240:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/St...eelRemoval
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Dankje Marc1970! Zeer nuttige info.
Ik begrijp nu waarom je het stuurwiel niet mag verdraaien als het steering rack verwijderd is. De kabel naar de airbag kan namelijk breken als de 'alignment' van de contactring achter het stuur niet meer precies in balans is tussen volledig links en volledig rechts uitsturen. Bij volledig uitsturen naar een van de kanten zou bij zo'n onbalans namelijk de kabel kunnen breken, waardoor de airbag niet meer zal werken en het SRS lampje zal gaan branden. Dus: als ik het stuurwiel in rechte stand zet, de wielen ook, en het stuur vervolgens muurvast in die positie houd tijdens de (de)montage, zal alles goed gaan.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Maar dat is mooi zeg, een elektrische volvo!
Petje af, ik vind elektrische aandrijving en echt briljant, ben erg benieuwd hoe dat gaat rijden! 40kW elektromotor zou toch redelijk goed moeten gaan
Succes!!
760 | Groen | Snel
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja ik snap het nou ook pas. Het contact is niet net als bij de toeter met een sleepring en koolstofblokje, maar met een echte draad (zal wel betrouwbaarder zijn als je met 80 ergens tegen aan knalt). Die draad is precies lang genoeg om (bijvoorbeeld) 3 slagen linksom of 3 slagen rechtom te gaan, niet meer anders breekt-ie. Je mag het stuur dus niet voor grap een slinger geven (wat ik altijd erg slecht kan laten als ik weet dat het van onder niet vast zit).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
flip_21 schreef:Maar dat is mooi zeg, een elektrische volvo! 
Petje af, ik vind elektrische aandrijving en echt briljant, ben erg benieuwd hoe dat gaat rijden! 40kW elektromotor zou toch redelijk goed moeten gaan
Succes!!
( off topic) er wordt ook (zij het erg mondjesmaat) gewerkt aan een PV444E (oftewel een electrische Katterug met Bosch motor)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Tyn245GL schreef:Dus: als ik het stuurwiel in rechte stand zet, de wielen ook, en het stuur vervolgens muurvast in die positie houd tijdens de (de)montage, zal alles goed gaan.
Je kunt bij het wisselen van stuurhuis toch gewoon het stuur in het stuurslot laten vallen. Dan kan het geen kant op. Of zie ik nu iets over het hoofd?