Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor loopt slecht, zenith 175cd
Dag volvoliefhebbers,
Even voorstellen, ik ben Sander Verhoef uit Dordrecht. Ik kijk geregeld op dit forum voor de nodige technische vragen, maar nu lijk ik er echt niet meer uit te komen. Ik heb een donkergroene 245DL uit 1981. De b21a motor is voorzien van een zenith 175cd carb.

Nu is het volgende het geval: Een maand of 2 kreeg ik problemen. De motor viel bij het stoppen voor b.v. een stoplicht zomaar uit. Niet altijd maar soms. Ook was de motor warm slecht te starten. Nu heb ik het volgende gedaan:
-Kleppenspeling aangepast - speling van 4 kleppen was 1/10mm te klein
-Uitlaatdeel vervangen, stuk voor de eerste demper had een aantal gaten

Motor weer gestart, gereden, deed het prima, alleen het warme starten was een ramp (na bijv een 5 minuten stil staan).
Ook lag het ene moment het stationair toerental een stuk hoger dan de andere keer. Ofwel inconstant gedrag van de motor.

Mijn idee was dus: de carburateur schoonmaken, en reviseren, op de naald en sproeier na (deze zaten verkeerd in het revisie setje) Resultaat: motor start goed, is niet meer uitgevallen en rdelijk stabiel. Alleen 2 dingen lijken mij nog niet in orde:

1: Motor loopt onregelmatig stationair, lijkt soms even in te houden geen mooi geluid uit de uitlaat Soms een beetje pruttelend..
2: Motor gaat soms licht stoten bij langzaam rijden, (dus bij lage toeren motor in b.v. 2d versnelling 25 km/uur)

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

O ja: ATF Olie zit in demper, stationair is afgesteld bij magneetklep met stelschroef in inlaatstuk, wamestartmagneetklep heb ik na problemen met benzine onder de auto doorverbonden, (met de zelfde lengte van slang).

Ik ben benieuwd!
Antwoord
Sander Verhoef schreef:Dag volvoliefhebbers,
Even voorstellen, ik ben Sander Verhoef uit Dordrecht. Ik kijk geregeld op dit forum voor de nodige technische vragen, maar nu lijk ik er echt niet meer uit te komen. Ik heb een donkergroene 245DL uit 1981. De b21a motor is voorzien van een zenith 175cd carb.

Nu is het volgende het geval: Een maand of 2 kreeg ik problemen. De motor viel bij het stoppen voor b.v. een stoplicht zomaar uit. Niet altijd maar soms. Ook was de motor warm slecht te starten. Nu heb ik het volgende gedaan:
-Kleppenspeling aangepast - speling van 4 kleppen was 1/10mm te klein
-Uitlaatdeel vervangen, stuk voor de eerste demper had een aantal gaten

Motor weer gestart, gereden, deed het prima, alleen het warme starten was een ramp (na bijv een 5 minuten stil staan).
Ook lag het ene moment het stationair toerental een stuk hoger dan de andere keer. Ofwel inconstant gedrag van de motor.

Mijn idee was dus: de carburateur schoonmaken, en reviseren, op de naald en sproeier na (deze zaten verkeerd in het revisie setje) Resultaat: motor start goed, is niet meer uitgevallen en rdelijk stabiel. Alleen 2 dingen lijken mij nog niet in orde:

1: Motor loopt onregelmatig stationair, lijkt soms even in te houden geen mooi geluid uit de uitlaat Soms een beetje pruttelend..
2: Motor gaat soms licht stoten bij langzaam rijden, (dus bij lage toeren motor in b.v. 2d versnelling 25 km/uur)

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

O ja: ATF Olie zit in demper, stationair is afgesteld bij magneetklep met stelschroef in inlaatstuk, wamestartmagneetklep heb ik na problemen met benzine onder de auto doorverbonden, (met de zelfde lengte van slang).

Ik ben benieuwd!

Heb je de contactpunten ook nagekeken?
Antwoord
Ik had het zelfde idee. De brandstofkant heb je nu wel geregeld, tijd om de vonken eens onder de loep te nemen. Tijdstip, verdelerkap, bougies, kabels, puntjes e.d.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wouw zo snel reaties,

Ik zal de ontsteking i.d.d. eens bekijken.

Kan het overigens ook aan de mengverhouding liggen van de brandstof, of zal ik me daar geen zorgen over moeten maken?
De bougies hadden een wat witte punt, dit was ik nog vergeten te zeggen, maar dit zal de stationairloop niet mogen beinvloeden toch?
Antwoord
Dag heren,

Zojuist contactpunten afgesteld. Ze stonden zogoed als op 0. Nu weer 4/10 ruimte, maakt werkelijk een wereld van verschil!
Nog een wonder dat ie nog wel starte....
Ook de aansluiting op het T stuk van de vacuumslang was lekende, dus vacuumvervroeger werkte waarschijnlijk ook niet.

Beide zaken gefixed en hij liep lekkerder dan ooit te voren Big Grin
Ga vanavond met de stroboscoop van m'n schoonvader het onstekingstijdstip checken.

Betreft brandstofmengsel, hoe check ik zonder CO meter of het mengsel te rijk of te arm is?
Ik heb gereedschap gemaakt om de sproeier af te kunnen stellen.
Iemand tips?

Antwoord
Sander Verhoef schreef:Dag heren,

Zojuist contactpunten afgesteld. Ze stonden zogoed als op 0. Nu weer 4/10 ruimte, maakt werkelijk een wereld van verschil!

Ik had al zo'n vermoeden.

Co kun je het best even bij een garage af laten stellen.Is zo gepiept en kan dus nooit veel kosten (of je moet naar de dealer gaan? ;D)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 575 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 564 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.121 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 994 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.706 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.267 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.081 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.573 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)