26 September 2009, 20:51
Dag volvoliefhebbers,
Even voorstellen, ik ben Sander Verhoef uit Dordrecht. Ik kijk geregeld op dit forum voor de nodige technische vragen, maar nu lijk ik er echt niet meer uit te komen. Ik heb een donkergroene 245DL uit 1981. De b21a motor is voorzien van een zenith 175cd carb.
Nu is het volgende het geval: Een maand of 2 kreeg ik problemen. De motor viel bij het stoppen voor b.v. een stoplicht zomaar uit. Niet altijd maar soms. Ook was de motor warm slecht te starten. Nu heb ik het volgende gedaan:
-Kleppenspeling aangepast - speling van 4 kleppen was 1/10mm te klein
-Uitlaatdeel vervangen, stuk voor de eerste demper had een aantal gaten
Motor weer gestart, gereden, deed het prima, alleen het warme starten was een ramp (na bijv een 5 minuten stil staan).
Ook lag het ene moment het stationair toerental een stuk hoger dan de andere keer. Ofwel inconstant gedrag van de motor.
Mijn idee was dus: de carburateur schoonmaken, en reviseren, op de naald en sproeier na (deze zaten verkeerd in het revisie setje) Resultaat: motor start goed, is niet meer uitgevallen en rdelijk stabiel. Alleen 2 dingen lijken mij nog niet in orde:
1: Motor loopt onregelmatig stationair, lijkt soms even in te houden geen mooi geluid uit de uitlaat Soms een beetje pruttelend..
2: Motor gaat soms licht stoten bij langzaam rijden, (dus bij lage toeren motor in b.v. 2d versnelling 25 km/uur)
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
O ja: ATF Olie zit in demper, stationair is afgesteld bij magneetklep met stelschroef in inlaatstuk, wamestartmagneetklep heb ik na problemen met benzine onder de auto doorverbonden, (met de zelfde lengte van slang).
Ik ben benieuwd!
Even voorstellen, ik ben Sander Verhoef uit Dordrecht. Ik kijk geregeld op dit forum voor de nodige technische vragen, maar nu lijk ik er echt niet meer uit te komen. Ik heb een donkergroene 245DL uit 1981. De b21a motor is voorzien van een zenith 175cd carb.
Nu is het volgende het geval: Een maand of 2 kreeg ik problemen. De motor viel bij het stoppen voor b.v. een stoplicht zomaar uit. Niet altijd maar soms. Ook was de motor warm slecht te starten. Nu heb ik het volgende gedaan:
-Kleppenspeling aangepast - speling van 4 kleppen was 1/10mm te klein
-Uitlaatdeel vervangen, stuk voor de eerste demper had een aantal gaten
Motor weer gestart, gereden, deed het prima, alleen het warme starten was een ramp (na bijv een 5 minuten stil staan).
Ook lag het ene moment het stationair toerental een stuk hoger dan de andere keer. Ofwel inconstant gedrag van de motor.
Mijn idee was dus: de carburateur schoonmaken, en reviseren, op de naald en sproeier na (deze zaten verkeerd in het revisie setje) Resultaat: motor start goed, is niet meer uitgevallen en rdelijk stabiel. Alleen 2 dingen lijken mij nog niet in orde:
1: Motor loopt onregelmatig stationair, lijkt soms even in te houden geen mooi geluid uit de uitlaat Soms een beetje pruttelend..
2: Motor gaat soms licht stoten bij langzaam rijden, (dus bij lage toeren motor in b.v. 2d versnelling 25 km/uur)
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
O ja: ATF Olie zit in demper, stationair is afgesteld bij magneetklep met stelschroef in inlaatstuk, wamestartmagneetklep heb ik na problemen met benzine onder de auto doorverbonden, (met de zelfde lengte van slang).
Ik ben benieuwd!