Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling??
#1
Sta voor een raadsel! ik heb een 245 GL uit 1979.Als ik in de lagere versnellingen snel wil schakelen-optrekken, is het net of de koppelong blijft `hangen`! even opnieuw de koppeling indrukken en het is weer goed. Ik denk aan een kapot-versleten druklager,maar hoop op andere suggesties.Ik laat de koppeling etc binnenkort vervangen,althans ik denk dat het daarmee opgelost moet zijn! Wie heeft een idee? >Sad Of zelf ook eens gehad?
Antwoord
#2
Hoor je een duidelijk ander geluid als je met draaiende motor de koppeling intrapt?
Een versleten druklager is meestal duidelijk hoorbaar.
Antwoord
#3
De as waar de kopp. plaat over schuift hoort lekker vet te zijn, als dat niet zo is kan de plaat wat blijven hangen. En dan kraakt het wel eens. Vooral in de achteruit zou je dat goed moeten horen, dus tijdje in zijn vrij draaien, dan kopp. in, gelijk achteruit inschakelen, dat zou goed hoorbaar moeten zijn. Dan hetzelfde maar wacht je 1 tel met achteruit inschakelen, minder kraak? 2 tellen, nog minder kraak? Enz, tot je kraakvrij in de achteruit kan schakelen. Pak 'em beet 5 seconde moet genoeg zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
hoor geen krakende geluiden.Zou misschien wel de smering kunnen zijn? Als de koppeling aangrijpt,wanneer ik voor de tweede keer intrap,gaat het wel normaal.Ook in de bocht onstaat soms dit probleem,als ik snel op wil trekken. Dius even voor het beeld: optrekken in de eerste en tweede versnelling,daarbij lijkt de koppeling soms te slippen/slecht aan te grijpen.In de hogere gebeurt dit niet,waarschijnlijk door minder tractie?
Antwoord
#5
Je zou de kabel eens bij kunnen stellen. Niet alles gaat vanzelf in een 240.

Als je bij het uiteinde van de kabel onder de auto rommelt moet er wat speling zijn, ontkoppelarm moet beweging in zitten (en er moet ook wat speling in het pedaal zijn).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dat probleem ken ik wel... Klinkt als een vette koppelingsplaat. Heb je dat probleem vooral bij koude motor?
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#7
koude motor,weet ik niet zeker! Vette koppelingsplaat of een verkeerde (lees imitatie) plaat zou ook kunnen.ik heb ook bij een Saab 96 problemen gehad met een imitatie.Bleek te dik,schakelen werd nagenoeg onmogelijk! Maandag gaat de bak open.Zal op het forum de bevindingen melden ter lering! (zonder vermaak!!)
Antwoord
#8
vandaag koppeling vervangen.Bleek eeen ander drukgroep in te zitten als degene die er in hoort te zitten. Probleem lij :Smilekt daarmee vooralsnog opgelost.Dankje voor het meedenken!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 1.252 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.736 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.861 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.595 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.455 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.499 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.679 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.488 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.915 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.770 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)