Topics: 6
Onlangs heb ik mijn B19A motor laten boren en honen en overmaatse zuigers geplaatst. Na het inrijden heb ik na ca. 1500 km de olie ververst. Is het normaal dat deze olie dan al zwart is geworden, of moet ik me zorgen maken?
Daarnaast merk ik een overdruk onder het klepdeksel wat me ook niet lekker zit. Is ook dat normaal of is dat een teken dat het nog niet helemaal in orde is allemaal?
Reden dat ik me zorgen maak is, dat de motor nog steeds niet mooi loopt, zeer onregelmatig. Ik had met een ander blok in mijn auto ook al hetzelfde probleem, en met dit blok voor en na plaatsen van de overmaatse zuigers nog steeds. Weet iemand wat ik nog meer kan proberen? Ik heb al gecontroleerd/vervangen:
- bougies en kabels
- andere verdeler geprobeerd
- luchtfilter vervangen
- valse lucht gecontroleerd
- ontstekingstijdstip
- CO afstelling laten doen
- op benzine en op LPG loopt de motor beide even onregelmatig
Weet iemand raad?
Topics: 82
Na een revisie met boren honen en nieuwe ringen wordt er inloopolie in de motor gegoten, deze smeert wat minder zodat de ringen en de cilinderwanden goed op elkaar in kunnen lopen (slijten eigenlijk). Het resultaat zal wel zwarte olie zijn.
Ik mag hopen dat ze de carterventilatie ook schoongemaakt hebben, en goed aangesloten, deze verwerkt de druk die langs de zuigerringen piept (da's een normaal verschijnsel, ook en misschien nog wel meer bij nieuwe motorblokken). Op zich is het normaal dat er wat geblaas uit het olievulgat komt.
Anders het revisiebedrijf contacten.
Dat CO afstellen is leuk voor de APK maar daarna draai ik alle schroeven weer een halve of hele slag uit. Aan een stationair hobbelende motor heb ik niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank voor de geruststelling. Dan nog dat geschud en onregelmatig lopen van de motor. Zoals gezegd dus al bijna alles wat ik kon bedenken al geprobeerd om het te fixen, zonder resultaat. Ik raak echt een beetje door m'n mogelijkheden heen, het is om moedeloos van te worden.
Maar ik verdenk nu de carburateur. Is het mogelijk dat de carburateur ZOWEL OP LPG als op benzine hetzelfde probleem veroorzaakt, door wat dan ook? Volgens mij is dit het laatste waar ik nog naar kan kijken.
Heeft iemand nog een carburateur Stromberg 175CD-2SE liggen, waarvan hij weet dat ie nog goed is, voor niet te veel geld, om te testen of het effect heeft om die te vervangen?
Het zou wel kras zijn als een carb. toevallig hetzelfde probleem op LPG en benzine maakt. Dan denk ik toch eerder aan de ontsteking of het blok zelf, compressie, ongelijke klepspeling of de distributieriem. Als die er een tandje naast zit kan het stationair erg hobbelig worden. Maar dat zou bij een revisie toch nagekeken moeten worden.
Kunnen ze de compressie niet een keertje meten?
Zou het niet kunnen dat er door een defect in de carburateur valse lucht wordt aangezogen en dat dat het probleem veroorzaakt?
De ontsteking kan het haast niet zijn, lijkt me: alle onderdelen vervangen behalve de bobine, maar zou het daar op aan kunnen komen?
Compressie hoop ik binnenkort inderdaad even te meten.
Kleppen zijn gesteld: zit zeker minder dan 0,05 mm verschil tussen de kleppen en alle gesteld op 0,40-0,45.
Distributieriem heb ik zelf gemonteerd, maar ik weet behoorlijk zeker dat dat ook goed zit.
Is dat een Stromberg? Die heeft niet zoveel plekken waar valse lucht langs kan gaan, en heeft er ook weinig last van. Aan de zijkant zit een gelig bakje, misschien kan je daar eens wat remmenreiniger of ander ontbrandbaar gas tegenaan spuiten en kijken of de motor reageert. En ook op andere plekken rondom de carb.
Topics: 20
Wellicht is het wat vergezocht, maar zou je iets in je vacuumvervroeging kunnen vinden ? Of is de onregelmaat alleen bij stationair ?
Daarbij is voor een (LPG)carb op benzine alleen naald en zitting belangrijk. Deze waren verkrijgbaar in kunstof o.i.d..
Ik zou voor de afstelling op LPG gaan want minder ingewikkeld.
Het makkelijkst kan je gaan zoeken met een breedband lambda sonde. Dan weet je ook wat ie onderweg doet.
[img][/img]
Topics: 17
het zou valse lucht kunnen zijn (bijv. inlaatspruitstukpakking). Busje remmenreiniger of startspray en daarmee rond de verdachte plekken spuiten. Uiteindelijk heb ik daarmee wel eea gevonden, maar mijn B21A bleef ook wat onregelmatig lopen stationair.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Bedankt voor de adviezen. De carburateur is inderdaad een Stromberg, dus valse lucht onwaarschijnlijk? Ik heb rondom de carburateur en spruitstuk wel zitten spuiten met remreiniger om valse lucht te zoeken, maar uiteindelijk niks gevonden.
De onregelmaat is ook bij hogere toeren. Vacuumvervroeger zou dan bij beide verdelers die ik heb geprobeerd defect moeten zijn. Lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Is zo'n lambdasonde te monteren, en is dat duur?
Topics: 289
scheurtje in het inlaatspruitstuk, rembekrachtiger lek?