Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Regelmatig start mijn 240 met B230F slecht:
- Soms valt slaat hij even aan en valt dan weer uit, na nog een keer starten geen probleem
- Soms zakt het toerental direct na starten heel erg in (onder de 500rpm) en gaat het lambda sonde lampje branden, na ongeveer 2 of 3 seconden gaat het toerental weer omhoog en het lampje uit.
- Soms gaat het toerental gelijk richting de 2000rpm, zakt dan weer en gaat dan weer naar de 2000rpm, zakt dan weer, gaat weer omhoog etc.
- Soms gaat het toerental gelijk omhoog en valt hij daarna uit.
Wat meestal helpt is direct na het aanslaan van de motor een klein beetje gas bijgeven zodat hij net onder de 1000rpm blijft voor een paar seconden en dan blijft hij goed draaien.
Voor de rest draait de motor goed op wat licht schudden bij stationair draaien na.
2 Weken terug een grote beurt uitgevoerd daarbij zijn de bougies vervangen, olie + oliefilter en alle andere vloeistoffen en de koppeling + drukgroep + nog heel veel andere zooi.
Iemand nog een idee wat dit kan veroorzaken?
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
ik weet 3 mogelijke oorzaken:
- valse lucht. check je luchtslangen
- vuil gasklephuis. er kan zoveel smurrie in het huis zitten dattie
bij warm stationair net niet genoeg brandstof krijgt
- kapotte temperatuurmeter in je luchtfilterhuis
ik ben benieuwd
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Controleer ook je storingscodes. Er zit een zwart kastje achter de linker wielkast, onder de motorkap.
Dekseltje eraf halen, en bijbehorende pinnetje in no. 2 steken. Die is voor het brandstofsysteem... 3 sec. het zwarte knopje ingedrukt houden, en dan de codes uitlezen dmv het ledlampje, die een soort van morsecodes geeft. geeftie bijv. 1-1-1 aan is er niks aan de hand, andere codes geven een storing aan. Ditzelfde kan je ook doen op pin 6, die bedoeld is voor je ontstekingssysteem.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Stationair toerental klep controleren (zorgt normaal voor een constant toerental en wordt vanuit de computer aangestuurd) Ding ligt ergens onder het inlaatspruitstuk met wat slangen er aan.
245DL 1980 USA
Berichten: 100
Topics: 11
Lid sinds: Jun 2005
de in-tank brandstofpomp?
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88 TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Bedankt voor de reacties, ik ga dit weekend eerst maar het gasklephuis reinigen.
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Ik heb gisteren het gasklephuis goed schoongemaakt (en de pakking ook gelijk vervangen) en tot nu toe geen startproblemen meer gehad, het schudden is ook veel minder geworden.
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Er is nog een probleem over, als het wat kouder is 's ochtends dan gaat hij bij het starten vaak naar de 2000 toeren en gaat dan gewoon op 900 toeren stationair draaien soms blijft hij dan 2/3 keer schommelen tussen 2000 en 900 toeren voordat hij stationair blijft draaien. Als ik de motor uitschakel en gelijk weer start draait hij wel gelijk goed.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Zoals eerder al gezegd: de CIS-klep nakijken, die blijft hangen en zorgt dus dat je toerental gaat schommelen. CIS klep zit onder het gasklephuis, de 2 slangen verwijderen, stekker achterop de CIS klep loshalen en dan de CIS-klep eruit halen. Even een nachtje afdoppen met WD-40 erin, dan zou het probleem verholpen moeten zijn.
Dit is het apparaat dat zorgt voor je schommelende toerental:
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat, en het schakelaartje aan de gasklep waarmee de ECU weet dat er stationair gedraaid moet gaan worden. Zonder signaal van de gasklep kan je CIS klep zijn heilzame werk niet verrichten. Als het goed is hoor je een klein klikje uit die schakelaar als je de gasklep iets opendraait (bij de rol waar de kabel over loopt), en een zelfde klik als-ie weer sluit. Plakkende gasklep, versleten kabels, speling in de overbrenging e.d.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969