28 March 2009, 18:17
Project Dignitas, De 242 Turbo Intercooler
--------------------------------------------------------------------------------
Volvo 242 Turbo (origineel intercooler) uit 1984.
Belgische wagen, gebouwd voor de VS markt echter nooit in de States geweest.
Verkocht aan een medewerker van het Amerikaans leger in Europa. Aantal keren doorverkocht binnen deze gemeenschap en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.
![[Afbeelding: 12102008113052.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/12102008113052.jpg)
![[Afbeelding: 12102008113053.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/12102008113053.jpg)
Speclist:
Motorisch:
B23ET in 2002 gereviseerd, +/- 20 000 klm gereden sindsdien
1000 405 cillinderkop, port&polish
V nokkenas
B21FT Kjet, VS kjet met lambda feedback
NPR intercooler, compleet alu
3ââ¬Â uitlaat (met rvs flexstuk)
B21F inlaatspruitstuk
Electrische fan
Unitek koppelingsplaat en drukgroep
Unitek 1e overmaat zuigers
Nieuwe motorkabelboom (vaak problematisch bij kjet autoââ¬â¢s)
IPD radiateur upgrade: 3 row
90+ uitlaatspruitstuk gepoort
Phenolic spacers
8mm silicone bougiekabels
Alle originele rubber ic slangen vervangen door nieuwe silicone slang/koppelstukken
Stage 0: nieuwe olie, koelvoeistof, oliefilter, bougies, bougiekabels, koppakking, inlaatspruitstukpakking, uitlaatspruitstukpakking]
Onderstel (+/- 2002 geinstalleerd):
Bilstein HD
Harde verlagingsveren
IPD 25 mm stabilisatorstangen (voor en achter)
Poly bussen (overal)
IPD lower chassis brace
Sirius 15", lichtste 15" volvo wiel
RVS omvlochten remleidingen
Gereviseerde remklauwen
Schijven 30 000 klm oud
Hoofdremcillinder vervangen
Remklauwen achter vervangen
Remvloeistof ververst/vervangen door ATE Racing (SB)
Etc
Flathood
IPD alu carterbeschermingsplaat
Ecodes
Schuifdak
Lederen interieur
R sport stuur
Unitek drukgroep en koppelingsplaat (4 puck)
In Januari heb ik de auto opgehaald, waarna hij tot vorige week stil heeft gestaan.
Om de auto normaal rijdbaar te krijgen moest ik op 3 plekken nieuw tapeinde in de cillinderkop plaatsen en het oude uitboren. Omdat helaas vrij snel bleek dat dit uitboren niet met de kop op het blok zou gaan lukken heb ik vorige week zondag de cillinderkop van het blok gehaald. Zonde want de koppakking was pas 5000 klm oud.
![[Afbeelding: 317200931818.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931818.jpg)
![[Afbeelding: 317200931821.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931821.jpg)
![[Afbeelding: 317200931829.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931829.jpg)
Maandag is de kop naar een motorrevisie bedrijf gebracht om te laten fiksen. De volgende dag kon ik de kop ophalen. 8 x tapeind vervangen door heliocoils. Oorzaak voor deze afgebroken tapeinden waarschijnlijk het ontbreken van een goede steun voor de downpipe en een flexibel stuk.
Bij de Volvo dealer de nodige pakkingen en een olie filtertje gekocht.
Omdat er op dit blok nog een pre 1990 uitlaatspruitstuk zat dat t.o.v een 90+ uitlaatspruitstuk in een vermogensverlies van tussen de 5-15 pk resulteert wilde ik dit natuurlijk meteen vervangen door een 90+ uitlaatspruitstk. Wellicht nog belangrijker dan de vermogenswinst die hierbij komt kijken is het feit dat de turbo nu apart van het spruitstuk van het blok te demonteren is.
Wat een k*t ding zo'n oud type spruitstuk, helemaal bij een 240 waar er onder de motorkap sowieso iets minder ruimte is. Omdat ik dit spruitstuk wilde monteren moest de lambdasonde die in het oude spruitstuk gemonteerd zat naar de downpipe worden verplaatst. Om straks met een wideband de verbranding goed in de gaten te kunnen houden is er meteen een tweede lamdasonde aansluiting op de downpipe gezet. Om het afbreken/scheuren van de studs te voorkomen is er ook een flexibel stuk in de downpipe gezet.
Woensdag, het blok weer dicht gemaakt. Kop erop, inlaat spruitstuk met phenolic spacers gemonteerd en de kabelboom aangesloten.
![[Afbeelding: 317200931832.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931832.jpg)
![[Afbeelding: 317200932326.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932326.jpg)
![[Afbeelding: 317200932331.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932331.jpg)
![[Afbeelding: 317200932334.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932334.jpg)
![[Afbeelding: 317200932735.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932735.jpg)
Vrijdag, de ontsteking, nokkenas en krukas weer goed gezet (timing). Downpipe onder de auto uit gehaald en mee naar huis genomen voor de volgende dag.
Zaterdag, (zoals boven beschreven) downpipe aangepakt, 2x lambdasonde bung in gelast, flexstuk tussen gezet (super bedankt JW!) en het 90+ spruitstuk uitgefreesd voor betere flow en om scheuren van het gietijzer te voorkomen.
![[Afbeelding: 317200932743.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932743.jpg)
![[Afbeelding: 317200932747.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932747.jpg)
![[Afbeelding: 317200933525.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933525.jpg)
![[Afbeelding: 317200933929.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933929.jpg)
![[Afbeelding: 317200933937.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933937.jpg)
![[Afbeelding: 317200933543.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933543.jpg)
![[Afbeelding: 317200933529.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933529.jpg)
![[Afbeelding: 317200933921.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933921.jpg)
![[Afbeelding: 317200933925.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933925.jpg)
![[Afbeelding: 317200934306.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934306.jpg)
![[Afbeelding: 317200933141.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933141.jpg)
![[Afbeelding: 317200933149.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933149.jpg)
![[Afbeelding: 317200933153.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933153.jpg)
Zondag, spruitstuk pas gemaakt voor het B23ET blok en gemonteerd, turbo gemonteerd, leidingen aangesloten.
![[Afbeelding: 317200934310.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934310.jpg)
![[Afbeelding: 317200934321.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934321.jpg)
Maandag/vandaag, alle intercooler buizen aangesloten, downpipe gemonteerd, radiateur gevuld en de auto gestart. Na 2 maanden niet te hebben gelopen en toch weer het nodige werk was ik erg blij dat het de eerste keer meteen raak was. Open downpipe redblock klinkt toch echt erg gaaf.
Kwam er wel meteen achter dat de olie aanvoer niet meer helemaal goed afdicht. Nu kan de turbo e.d. er dus weer af, moet ik de olie aanvoer in het blok afdichten en de olie aanvoer bij de waterpomp gebruiken met een flexibele aanvoer. Eigen schuld dikke bult, dit had ik gisteren moeten doen, ik had de slang liggen. Zo'n flexibele aanvoer maakt het sleutelen ook een stuk aangenamer.
Hopelijk is de 242 komende week rijdbaar met een werkende olie aanvoer. Dan kan ik naar de RDW, daarna naar de APK en hopelijk naar de Elandrun
Voor hulp bij het sleutelen wil ik vooral JW bedanken (Martijn jij ook). Als bron van inspiratie en mentale ondersteuning wil ik Philip bedanken.
Ook het ophalen van de auto was zonder JW en Philip niet gelukt, bedankt!
--------------------------------------------------------------------------------
Volvo 242 Turbo (origineel intercooler) uit 1984.
Belgische wagen, gebouwd voor de VS markt echter nooit in de States geweest.
Verkocht aan een medewerker van het Amerikaans leger in Europa. Aantal keren doorverkocht binnen deze gemeenschap en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.
![[Afbeelding: 12102008113052.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/12102008113052.jpg)
![[Afbeelding: 12102008113053.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/12102008113053.jpg)
Speclist:
Motorisch:
B23ET in 2002 gereviseerd, +/- 20 000 klm gereden sindsdien
1000 405 cillinderkop, port&polish
V nokkenas
B21FT Kjet, VS kjet met lambda feedback
NPR intercooler, compleet alu
3ââ¬Â uitlaat (met rvs flexstuk)
B21F inlaatspruitstuk
Electrische fan
Unitek koppelingsplaat en drukgroep
Unitek 1e overmaat zuigers
Nieuwe motorkabelboom (vaak problematisch bij kjet autoââ¬â¢s)
IPD radiateur upgrade: 3 row
90+ uitlaatspruitstuk gepoort
Phenolic spacers
8mm silicone bougiekabels
Alle originele rubber ic slangen vervangen door nieuwe silicone slang/koppelstukken
Stage 0: nieuwe olie, koelvoeistof, oliefilter, bougies, bougiekabels, koppakking, inlaatspruitstukpakking, uitlaatspruitstukpakking]
Onderstel (+/- 2002 geinstalleerd):
Bilstein HD
Harde verlagingsveren
IPD 25 mm stabilisatorstangen (voor en achter)
Poly bussen (overal)
IPD lower chassis brace
Sirius 15", lichtste 15" volvo wiel
RVS omvlochten remleidingen
Gereviseerde remklauwen
Schijven 30 000 klm oud
Hoofdremcillinder vervangen
Remklauwen achter vervangen
Remvloeistof ververst/vervangen door ATE Racing (SB)
Etc
Flathood
IPD alu carterbeschermingsplaat
Ecodes
Schuifdak
Lederen interieur
R sport stuur
Unitek drukgroep en koppelingsplaat (4 puck)
In Januari heb ik de auto opgehaald, waarna hij tot vorige week stil heeft gestaan.
Om de auto normaal rijdbaar te krijgen moest ik op 3 plekken nieuw tapeinde in de cillinderkop plaatsen en het oude uitboren. Omdat helaas vrij snel bleek dat dit uitboren niet met de kop op het blok zou gaan lukken heb ik vorige week zondag de cillinderkop van het blok gehaald. Zonde want de koppakking was pas 5000 klm oud.
![[Afbeelding: 317200931818.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931818.jpg)
![[Afbeelding: 317200931821.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931821.jpg)
![[Afbeelding: 317200931829.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931829.jpg)
Maandag is de kop naar een motorrevisie bedrijf gebracht om te laten fiksen. De volgende dag kon ik de kop ophalen. 8 x tapeind vervangen door heliocoils. Oorzaak voor deze afgebroken tapeinden waarschijnlijk het ontbreken van een goede steun voor de downpipe en een flexibel stuk.
Bij de Volvo dealer de nodige pakkingen en een olie filtertje gekocht.
Omdat er op dit blok nog een pre 1990 uitlaatspruitstuk zat dat t.o.v een 90+ uitlaatspruitstuk in een vermogensverlies van tussen de 5-15 pk resulteert wilde ik dit natuurlijk meteen vervangen door een 90+ uitlaatspruitstk. Wellicht nog belangrijker dan de vermogenswinst die hierbij komt kijken is het feit dat de turbo nu apart van het spruitstuk van het blok te demonteren is.
Wat een k*t ding zo'n oud type spruitstuk, helemaal bij een 240 waar er onder de motorkap sowieso iets minder ruimte is. Omdat ik dit spruitstuk wilde monteren moest de lambdasonde die in het oude spruitstuk gemonteerd zat naar de downpipe worden verplaatst. Om straks met een wideband de verbranding goed in de gaten te kunnen houden is er meteen een tweede lamdasonde aansluiting op de downpipe gezet. Om het afbreken/scheuren van de studs te voorkomen is er ook een flexibel stuk in de downpipe gezet.
Woensdag, het blok weer dicht gemaakt. Kop erop, inlaat spruitstuk met phenolic spacers gemonteerd en de kabelboom aangesloten.
![[Afbeelding: 317200931832.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200931832.jpg)
![[Afbeelding: 317200932326.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932326.jpg)
![[Afbeelding: 317200932331.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932331.jpg)
![[Afbeelding: 317200932334.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932334.jpg)
![[Afbeelding: 317200932735.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932735.jpg)
Vrijdag, de ontsteking, nokkenas en krukas weer goed gezet (timing). Downpipe onder de auto uit gehaald en mee naar huis genomen voor de volgende dag.
Zaterdag, (zoals boven beschreven) downpipe aangepakt, 2x lambdasonde bung in gelast, flexstuk tussen gezet (super bedankt JW!) en het 90+ spruitstuk uitgefreesd voor betere flow en om scheuren van het gietijzer te voorkomen.
![[Afbeelding: 317200932743.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932743.jpg)
![[Afbeelding: 317200932747.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200932747.jpg)
![[Afbeelding: 317200933525.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933525.jpg)
![[Afbeelding: 317200933929.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933929.jpg)
![[Afbeelding: 317200933937.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933937.jpg)
![[Afbeelding: 317200933543.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933543.jpg)
![[Afbeelding: 317200933529.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933529.jpg)
![[Afbeelding: 317200933921.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933921.jpg)
![[Afbeelding: 317200933925.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933925.jpg)
![[Afbeelding: 317200934306.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934306.jpg)
![[Afbeelding: 317200933141.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933141.jpg)
![[Afbeelding: 317200933149.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933149.jpg)
![[Afbeelding: 317200933153.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200933153.jpg)
Zondag, spruitstuk pas gemaakt voor het B23ET blok en gemonteerd, turbo gemonteerd, leidingen aangesloten.
![[Afbeelding: 317200934310.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934310.jpg)
![[Afbeelding: 317200934321.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/317200934321.jpg)
Maandag/vandaag, alle intercooler buizen aangesloten, downpipe gemonteerd, radiateur gevuld en de auto gestart. Na 2 maanden niet te hebben gelopen en toch weer het nodige werk was ik erg blij dat het de eerste keer meteen raak was. Open downpipe redblock klinkt toch echt erg gaaf.
Kwam er wel meteen achter dat de olie aanvoer niet meer helemaal goed afdicht. Nu kan de turbo e.d. er dus weer af, moet ik de olie aanvoer in het blok afdichten en de olie aanvoer bij de waterpomp gebruiken met een flexibele aanvoer. Eigen schuld dikke bult, dit had ik gisteren moeten doen, ik had de slang liggen. Zo'n flexibele aanvoer maakt het sleutelen ook een stuk aangenamer.
Hopelijk is de 242 komende week rijdbaar met een werkende olie aanvoer. Dan kan ik naar de RDW, daarna naar de APK en hopelijk naar de Elandrun
Voor hulp bij het sleutelen wil ik vooral JW bedanken (Martijn jij ook). Als bron van inspiratie en mentale ondersteuning wil ik Philip bedanken.
Ook het ophalen van de auto was zonder JW en Philip niet gelukt, bedankt!


![[Afbeelding: 319200942359.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942359.jpg)
![[Afbeelding: 319200942403.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942403.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122730.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122730.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122735.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122735.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122739.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122739.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122742.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122742.jpg)
![[Afbeelding: 321200963847.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963847.jpg)
![[Afbeelding: 321200963837.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963837.jpg)
![[Afbeelding: 321200963829.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963829.jpg)
![[Afbeelding: 3232009110823.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3232009110823.jpg)
![[Afbeelding: 324200923517.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/324200923517.jpg)
![[Afbeelding: 328200944523.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944523.jpg)
![[Afbeelding: 328200944528.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944528.jpg)
![[Afbeelding: 328200944532.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944532.jpg)
![[Afbeelding: a014.gif]](http://www.cheesebuerger.de/images/midi/verschiedene/a014.gif)
Dankje
omdat ik het allemaal al gezien heb ;D