Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS
#1
Project Dignitas, De 242 Turbo Intercooler

--------------------------------------------------------------------------------

Volvo 242 Turbo (origineel intercooler) uit 1984.
Belgische wagen, gebouwd voor de VS markt echter nooit in de States geweest.
Verkocht aan een medewerker van het Amerikaans leger in Europa. Aantal keren doorverkocht binnen deze gemeenschap en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.

[Afbeelding: 12102008113052.jpg]

[Afbeelding: 12102008113053.jpg]

Speclist:

Motorisch:
B23ET in 2002 gereviseerd, +/- 20 000 klm gereden sindsdien
1000 405 cillinderkop, port&polish
V nokkenas
B21FT Kjet, VS kjet met lambda feedback
NPR intercooler, compleet alu
3” uitlaat (met rvs flexstuk)
B21F inlaatspruitstuk
Electrische fan
Unitek koppelingsplaat en drukgroep
Unitek 1e overmaat zuigers
Nieuwe motorkabelboom (vaak problematisch bij kjet auto’s)
IPD radiateur upgrade: 3 row
90+ uitlaatspruitstuk gepoort
Phenolic spacers
8mm silicone bougiekabels
Alle originele rubber ic slangen vervangen door nieuwe silicone slang/koppelstukken
Stage 0: nieuwe olie, koelvoeistof, oliefilter, bougies, bougiekabels, koppakking, inlaatspruitstukpakking, uitlaatspruitstukpakking]

Onderstel (+/- 2002 geinstalleerd):
Bilstein HD
Harde verlagingsveren
IPD 25 mm stabilisatorstangen (voor en achter)
Poly bussen (overal)
IPD lower chassis brace
Sirius 15", lichtste 15" volvo wiel
RVS omvlochten remleidingen
Gereviseerde remklauwen
Schijven 30 000 klm oud
Hoofdremcillinder vervangen
Remklauwen achter vervangen
Remvloeistof ververst/vervangen door ATE Racing (SB)

Etc
Flathood
IPD alu carterbeschermingsplaat
Ecodes
Schuifdak
Lederen interieur
R sport stuur
Unitek drukgroep en koppelingsplaat (4 puck)

In Januari heb ik de auto opgehaald, waarna hij tot vorige week stil heeft gestaan.
Om de auto normaal rijdbaar te krijgen moest ik op 3 plekken nieuw tapeinde in de cillinderkop plaatsen en het oude uitboren. Omdat helaas vrij snel bleek dat dit uitboren niet met de kop op het blok zou gaan lukken heb ik vorige week zondag de cillinderkop van het blok gehaald. Zonde want de koppakking was pas 5000 klm oud.
[Afbeelding: 317200931818.jpg]

[Afbeelding: 317200931821.jpg]

[Afbeelding: 317200931829.jpg]


Maandag is de kop naar een motorrevisie bedrijf gebracht om te laten fiksen. De volgende dag kon ik de kop ophalen. 8 x tapeind vervangen door heliocoils. Oorzaak voor deze afgebroken tapeinden waarschijnlijk het ontbreken van een goede steun voor de downpipe en een flexibel stuk.
Bij de Volvo dealer de nodige pakkingen en een olie filtertje gekocht.

Omdat er op dit blok nog een pre 1990 uitlaatspruitstuk zat dat t.o.v een 90+ uitlaatspruitstuk in een vermogensverlies van tussen de 5-15 pk resulteert wilde ik dit natuurlijk meteen vervangen door een 90+ uitlaatspruitstk. Wellicht nog belangrijker dan de vermogenswinst die hierbij komt kijken is het feit dat de turbo nu apart van het spruitstuk van het blok te demonteren is.
Wat een k*t ding zo'n oud type spruitstuk, helemaal bij een 240 waar er onder de motorkap sowieso iets minder ruimte is. Omdat ik dit spruitstuk wilde monteren moest de lambdasonde die in het oude spruitstuk gemonteerd zat naar de downpipe worden verplaatst. Om straks met een wideband de verbranding goed in de gaten te kunnen houden is er meteen een tweede lamdasonde aansluiting op de downpipe gezet. Om het afbreken/scheuren van de studs te voorkomen is er ook een flexibel stuk in de downpipe gezet.

Woensdag, het blok weer dicht gemaakt. Kop erop, inlaat spruitstuk met phenolic spacers gemonteerd en de kabelboom aangesloten.

[Afbeelding: 317200931832.jpg]

[Afbeelding: 317200932326.jpg]

[Afbeelding: 317200932331.jpg]

[Afbeelding: 317200932334.jpg]

[Afbeelding: 317200932735.jpg]


Vrijdag, de ontsteking, nokkenas en krukas weer goed gezet (timing). Downpipe onder de auto uit gehaald en mee naar huis genomen voor de volgende dag.

Zaterdag, (zoals boven beschreven) downpipe aangepakt, 2x lambdasonde bung in gelast, flexstuk tussen gezet (super bedankt JW!) en het 90+ spruitstuk uitgefreesd voor betere flow en om scheuren van het gietijzer te voorkomen.

[Afbeelding: 317200932743.jpg]

[Afbeelding: 317200932747.jpg]

[Afbeelding: 317200933525.jpg]

[Afbeelding: 317200933929.jpg]

[Afbeelding: 317200933937.jpg]

[Afbeelding: 317200933543.jpg]

[Afbeelding: 317200933529.jpg]

[Afbeelding: 317200933921.jpg]

[Afbeelding: 317200933925.jpg]

[Afbeelding: 317200934306.jpg]

[Afbeelding: 317200933141.jpg]

[Afbeelding: 317200933149.jpg]

[Afbeelding: 317200933153.jpg]

Zondag, spruitstuk pas gemaakt voor het B23ET blok en gemonteerd, turbo gemonteerd, leidingen aangesloten.

[Afbeelding: 317200934310.jpg]

[Afbeelding: 317200934321.jpg]

Maandag/vandaag, alle intercooler buizen aangesloten, downpipe gemonteerd, radiateur gevuld en de auto gestart. Na 2 maanden niet te hebben gelopen en toch weer het nodige werk was ik erg blij dat het de eerste keer meteen raak was. Open downpipe redblock klinkt toch echt erg gaaf.
Kwam er wel meteen achter dat de olie aanvoer niet meer helemaal goed afdicht. Nu kan de turbo e.d. er dus weer af, moet ik de olie aanvoer in het blok afdichten en de olie aanvoer bij de waterpomp gebruiken met een flexibele aanvoer. Eigen schuld dikke bult, dit had ik gisteren moeten doen, ik had de slang liggen. Zo'n flexibele aanvoer maakt het sleutelen ook een stuk aangenamer.

Hopelijk is de 242 komende week rijdbaar met een werkende olie aanvoer. Dan kan ik naar de RDW, daarna naar de APK en hopelijk naar de Elandrun



Voor hulp bij het sleutelen wil ik vooral JW bedanken (Martijn jij ook). Als bron van inspiratie en mentale ondersteuning wil ik Philip bedanken.
Ook het ophalen van de auto was zonder JW en Philip niet gelukt, bedankt!
Antwoord
#2
Mooie auto!
Mooi verhaal en smakelijk om te lezen vooral vanwege de hoeveelheid foto's.
Altijd leuk dat aanpassen, zit zelf ook te denken de (dikke-diesel)-accu na achteren te verplaatsen, gewichtsverdeling wordt stuk beter en scheelt een berg ruimte.
Antwoord
#3
Gaaf project Bossie, en idd. leuk om ook te zien (foto's) wat je leest. 8)
Als het mooi weer is ,hoop ik je bij de elandrun te zien.

Groet Erik.
Antwoord
#4
Bovenstaande post klopt niet helemaal wat betreft dag aanduiding. Ik ben zo'n 10-14 dagen geleden begonnen en heb bijgehouden wat er gedaan is.

Afgelopen week zijn er een hoop onderdelen binnen gekomen.

Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.

[Afbeelding: 319200942359.jpg]

[Afbeelding: 319200942403.jpg]

Bij een bedrijfje hier in de buurt geweest, hopelijk is mijn olie aanvoer probleem dadelijk opgelost.
Daarna meteen even naar de dealer om nieuwe koelwater slangen voor de radiateur te kopen, dan kan ik de intercooler en radiateur 5 cm verplaatsten en is er hopelijk een stuk meer ruimte om te sleutelen.

Een andere plek dan de standaard aanvoer waar je de olie vandaan kunt halen, zit net onder de waterpomp. Het was dan ook de bedoeling om die aansluiting te gebruiken.
Waarschijnlijk had voor mij al eens iemand gekeken of de plug, die deze aanlsuiting afdopt, te verwijderen was. Hierdoor was deze plug niet meer zonder er iets op te lassen, te verwijderen.
Daarom voor de volgende oplossing gekozen.
Banjo bout (oliefilter/oliekoeler setup) van 240/740/940 turbo.

[Afbeelding: 3212009122730.jpg]

Nu met 1/4" NPT draad.

[Afbeelding: 3212009122735.jpg]

Met flexibele olie aanvoer, die ik voorlopig even zal gebruiken. Zodra de andere turbo binnen is zal ik een rvs omvlochten teflon slang gebruiken.

[Afbeelding: 3212009122739.jpg]

[Afbeelding: 3212009122742.jpg]

Nu dit is opgelost hoop ik dat ik als ik morgen voldoende tijd heb alles weer in elkaar kan zetten en misschien de auto weer kan starten.

Vandaag (vorige week zaterdag was dit dus 21 maart oid) weer wat aan de auto gewerkt.

Zo ziet de oilfeed oplossing er in de auto uit.

[Afbeelding: 321200963847.jpg]

De flexibele slang is ten opzichte van de harde leiding die er door Volvo op wordt gezet een verademing. Ontzettend veel makkelijker om mee te werken dan de standaard aanvoer.

[Afbeelding: 321200963837.jpg]

Vandaag (vorig weekend) heb ik de turbo er weer opgezet. Leidingen (olie en water) aangesloten, downpipe aangesloten, olie ververst, nieuw oliefilter alles even gecontroleerd en de auto gestart. Voor het eerst weer een stukje met de 242 Turbo kunnen rijden. In de 2e versnelling maar 0.4 bar en toch al behoorlijk pittig.
Waarschijnlijk kan ik de uitlaat morgen (zondag) weer goed aansluiten, is alleen niet goed te doen omdat de auto niet op een brug staat.

Plaatje van de nieuwe, sterkere klepveren.

[Afbeelding: 321200963829.jpg]

Net bij de Volvo dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Omdat ik de radiateur en intercooler graag wat naar voren wil verplaatsen, heb ik de radiateurslangen van een 240 zonder turbo gekocht. Deze hebben geen aansluiting voor de waterkoeling van de turbo, aangezien ik de waterkoeling niet wil handhaven is dit voor mij geen probleem.

De dop van het (koelwater)expansietankje dicht bij de 242 niet meer goed af, daarom heb ik meteen een nieuwe dop mee genomen. De nieuwe dop is een groene (ipv zwart) en heeft een hogere capaciteit dan de zwarte (70kpa zwart versus 150kpa groen iirc).

[Afbeelding: 3232009110823.jpg]

Weer wat spullen binnen. Als ik deze week nog wat tijd over heb (tentamenweek) kan ik zoals eerder aangegeven de radiateur en ic verplaatsen. Ook meteen een paar meter vacuümslang gekocht, slang die er nu op zit is oud, poreus en niet echt netjes meer.

[Afbeelding: 324200923517.jpg]

De doelstelling om met de 242 naar de Elandrun te gaan, haal ik niet. Tentamenweek heeft daar helaas een stokje voor gestoken.
Dan maar met de 740 GL (sinds gisteren weer op E85)

Afgelopen week zijn er wel weer wat onderdelen binnen gekomen.
Nokkenas, KG2T

[Afbeelding: 328200944523.jpg]

De turbo, Holset HY35

[Afbeelding: 328200944528.jpg]

[Afbeelding: 328200944532.jpg]

Ik weet nog niet zeker of ik deze turbo ga gebruiken, als ik een leuke Garret T3/T4 kan vinden is dat ook nog steeds een optie. We zullen zien.

Antwoord
#5
Kan maar 1 woord bedenken: RESPECT. [Afbeelding: a014.gif]


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Citaat:Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.

Huh?... ik tel er vijf ???
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Rob schreef:Kan maar 1 woord bedenken: RESPECT. [Afbeelding: a014.gif]
Haha zoiets ja Wink Dankje Smile
Antwoord
#8
edwin schreef:
Citaat:Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.

Huh?... ik tel er vijf ???
Klopt, verkoper had er 5 liggen, heb ik ze maar meteen alle 5 genomen. Een injector extra kan nog mogelijk nog wel eens van pas komen.
Antwoord
#9
Aha

Heb de dag dat we hem ophaalden 750km gereden.. was me een rit met al die regen.
Verder een bekend verhaal Tongue omdat ik het allemaal al gezien heb ;D
Gr,
Philip
760 | Groen | Snel
Antwoord
#10
Erg leuke kar !!

Die manier van een oilfeed maken had ik nog niet eerder gezien, ik vind het wel een creatieve oplossing 8)

Een HY35 schijnt het erg goed te doen op een redblock, ik wil er ook nog eens naar op zoek. Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.107 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.173 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.646 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 152.895 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.219 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 337.296 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 198.955 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.111 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.104 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 475.937 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)