Topics: 4
ÃÂk heb een 245 GL uit 1979. Als ik snel naar twee wil schakelen blijft de koppeling soms hangen! Is geen slippen, lijkt eerder traag te reageren. Opnieuw intrappen en grijpt weer goed aan. Werkt met een kabel! Iemand een gouden tip?
Topics: 38
het zou kunnen dat er een "vleeshaak" aan je binnenkabel zit ; een stukje gebroken en omgekrulde staalkabel dat zich in de terug-gaande-slag als een weerhaakje vastzet in je buitenkabel.
uiteraard zou dat dan in alle versnellingen het geval moeten zijn.
andere mogelijkheid;
je druklager schuift over een pijpje dat aan het vliegwielhuis van je versnellingsbak zit.
als dat schuiven niet soepel verloopt kan je koppeling ook slippen door vertraagde aangrijping.
als je onder de auto gaat liggen (wel veilig werken) kan je een helper vragen de koppeling een aantal keren langzaam op te laten komen.
voel met je hand aan de binnenkabel op moment dat de koppelingsgaffel lijkt te blokkeren.
als deze ontspant voor einde slag van pedaal zit het probleem in het vliegwielhuis
als de gaffel de kabel onder spanning houdt terwijl deze z'n slag niet afmaakt zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in je kabel.
tenslotte zou het probleem ook nog in de drukgroep kunnen zitten maar dat is de minst waarschijnlijke.
succes.
>

Vandaag samen met een monteur onderzocht, maar lijkt meer een probleem in de versn.bak.We zoeken nog steeds naar wat het kan zijn. Als je (te) snel wil schakelen, grijpt de versnelling niet gelijk aan, met name twee naar drie en van een naar twee. Hellingen nemen is geen probleem. De veer aan de bak is nieuw,olie vernieuwd, geen metaalresten aangetroffen! Wie heeft ooit ziets gehad? Help?
Topics: 82
Ik denk dat de koppelingsplaat een beetje meesleept met het vliegwiel, of evt. dat de synchro-ringen oud worden.
Ik voel ook een soort weerstand als ik 's ochtends met de 144 koud wegrij, choke open dus veel toeren, en taaie bakolie, beetje knarrige bak. Dan moet ik de pook nadrukkelijk in de versnelling duwen.
Misschien kan je de kopp. kabel wat strakker zetten? Of wat langzamer bergop (in Nederland?) schakelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Lijkt meer op een probleem in de overbrenging en misschien een versleten koppelingsplaat, maar is een ander probleem als ik heb! Toch bedankt voor je reactie en suc6 met je 144!