Topics: 107
Iemand die iets af weet van de veiligheidsblokkering die ervoor zorgt dat je een automaat alleen in de P of N kunt starten?
Ik heb het probleem dat de auto niet start in de N en P stand (het gaat om het type zonder overdrive;hangt achter een B21A motor).
Als ik met een schroevedraaier de plussen op de startmotor verbind dan start de auto wel.
Ik heb het kapje van de pook al verwijderd om te kijken wat eronder zit maar ik zie daar niks van een draad of relais zitten....
Topics: 38
onder de plastik kap van de selectorhandle (versnellingspook) zit naast het draaipunt een groot uitgevallen schakelaar die de P en N stand aangeeft.
de draadboom hier naar toe is bij mijn auto ('78 265) 2-aderig en heeft twee maal een blauwe draad met een geel of rood streepje over de lengte.
omdat de mijne geen automaat heeft is er op de stekker een contrastekker geplaatst die de ene ader met de andere verbindt.
logischerwijs zou jij in afwachting van reparatie die kabelboom (die onder het tapijt naar de selectorhandle loopt) ook tijdelijk kunnen doorverbinden.
wil je het mooi en veilig oplossen kan je met een relaisje deze 2 aders verbinden, (werkcontacten) en deze aansturen van remlichtschakelaar via relaisspoel naar massa.
je kunt dan alleen starten als je de rem intrapt.(stuk veiliger als onder-de-motorkap-hangend-starten)
succes
Bedankt , ik ga morgen even zoeken of ik die draden kan vinden.
Ik ben er inmiddels achter dat het om een BW35 bak gaat waar de startblokkering op de bak zelf zit (zie foto).
Heeft iemand toevallig een handleiding van hoe je de startblokkering af kunt stellen? Het schijnt dat opnieuw afstellen van de startblokkering vaak al afdoende is.
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...29a04b6ece
Nog even een vraag: ik heb gemerkt dat de auto in de neutraalstand zachtjes vooruit wil.
Ik neem aan dat dat niet hoort. Kan ik ergens iets afstellen om dat te verhelpen?
Topics: 14
Hoe bedoel je zachtjes vooruit?? Bij stand P hoort je automaatbak geblokkeerd te zijn; in de neutraal stand staat hij in feite in z'n vrij
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992