Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2020
Onder mijn 262 zit een AW71 4 traps automaat. Bij mijn vorige 262 schakelde hij lekker snel naar een hogere versnelling en zo rond de 50km/u zat hij al in z’n 4. Dat gaf een luxe en rustige manier van rijden.
Kan ik iets aan mijn huidige AW71 (af)stellen zodat het ook bij een lager toerental/snelheid al opschakelt?
Hoor het graag.
Met vriendelijke groeten,
Sjef
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
22 November 2020, 20:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 November 2020, 21:14 door BartJu.)
Ik heb ook een AW71, maar dan met B21A ervoor.
Rond 70 kan de overdrive erin komen, eronder niet echt. Die 50 vind ik dus redelijk vroeg (aannemend dat je de OD als de 4de bedoelt).
Zelf vind ik dat ie af en toe wel wat eerder zou mogen schakelen, vooral van 2 naar 3 stelt ie soms wat langer uit als er nog gas gegeven wordt.
Ben dus wel benieuwd naar de antwoorden straks.
Zijn de bakken origineel in de 262 geleverd? ALs het retrofit is: zijn de juiste versiehier op het forum is er wel iets over te vindens gebruikt, dwz de 6 cylinder of toch de 4 cylinder versies?
Er lijkt verschil in te kunnen zitten zie bv
hier (sorry wel een ander forum, met deels zelfde leden als hier...).
EDIT:
Ook
hier op het forum is er wel iets te vinden over motor.omvormer/bak combinaties. Oa in post 6. Bij retrofit kan het dus van belang zijn welke donor het betrof.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2020
Oorspronkelijk zat er in mijn 262C de bekende 2,7 motor met 3 traps automaat (BW55?).
Deze is, samen met de bak, compleet vervangen door een B28E blok met AW71 bak uit een 83’er 760.
De AW71 hoort dus bij deze 6cil.
Zou het de kickdown kabel kunnen zijn die ‘slapper’ afgesteld moet worden?
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 November 2020, 21:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 November 2020, 21:41 door Marc1970.)
Bij 50 in de laatste versnelling klinkt als een erg slappe kickdownkabel of geen. Maar je kan het opschakelmoment dus prima bijstellen met die kabel.
Zal te maken hebben gehad met de andere achteras ratio van de 760.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2020
Misschien een domme vraag maar waar kan ik deze kabel vinden?
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 November 2020, 21:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 November 2020, 21:54 door Marc1970.)
De AW71 met 3,91 achteras mag tot 60 km/h doordraaien voor de 1-2 shift, 100 voor 2-3 (beide in kickdown), volgens het boek.
Bij de gasklepspoel, misschien zit ie onder een luchtfilterhuis?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2020
Ik ga morgen even ‘op zoek’. En laat het weten.
Kan alleen even niet proefrijden want ontdekte vandaag na een rit dat hij ineens zoveel remolie lekt dat 1 deel van het reservoir nu leeg is. (Fijn zo’n gescheiden remsysteem anders was het wel heel gevaarlijk geweest tijdens de rit vandaag.
Bedankt voor het meedenken.