Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
probleem met stuurbekrachtiging
#1
Hallo, ik heb een probleem met de stuurbekrachtiging van mijn 245 glt uit dec 1983.De stuurpomp is inmiddels vervangen, maar ditgaf niet echt veel verbetering. Dus nu maar het stuurhuis vervangen. Ben van plan om dit door een gereviceerd exemplaar te vervangen. Wie kan mij vertellen waar ik aan zo'n stuurhuis kan komen en wat dit ongeveer kost. Het altenatief is sloop stuurhuis, maar dan weet je niet hoe die is en hoelang of dat ie meegaat. Als iemand wat weet...
Groet sybrand.
Antwoord
#2
Je zou nordicar of estateservices kunnen proberen. Hebben zelf trouwens ook problemen met de stuurbekrachtiging. Mogelijk ook de pomp. Waar heb jij deze vandaan gehaald?
Antwoord
#3
Topic: Revisie stuurhuis
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Je zal de eerdere onderwerpen wel bekeken hebben, maar 240diesel schijnt er ook aardig mee bezig geweest te zijn.

240diesel schreef:wat ook wel prettig is voor de hydraulische pomp;

de vooras opkrikken zodat je makkelijk volledige stuuruitslagen links en rechtsom maakt.

olieniveau goed blijven controleren tijdens deze handeling want deze zakt snel als je sys. leeg is geweest.
het kan ook wezen dat van je pomp de pompschotjes vastgekleeft zitten.
de pomp is van het type "schottenpomp" d.w.z. een cilindrisch draaiend gedeelte is met dwarse groeven uitgerust waarin vrij nauwkeurig schotjes passen.
dat cilindrische gedeelte gaat draaien in een huis dat wel rond is maar uit het midden geplaatst is van de draaiende "schottenhouder"
de schotten willen door middelpuntvliedende kracht naar buiten tegen het huis aan gaan liggen en nemen dan olie mee, omdat het huis uit het midden zit is er al rondgaande voor de olie tussen 2 schotten in steeds minder ruimte en bouw je oliedruk op aan de kleine zijde en zuiging aan de vergrotende zijde.

in de boeken wordt dit type pomp ook wel vleugelpomp genoemd.

als zo'n schotje dus niet naar buiten wil / het huis wil volgen bouwt de pomp ook geen druk op dus geen stuurbekrachtiging

HOE CONTROLEER JE POMPDRUK???

officieel met een manometer-set waarbij je de druk nauwkeurig af kunt lezen.

truukje;
luister goed naar het geluid als je helemaal naar 1 kant stuurt en het stuur tegen de aanslag houdt;als je de motor zwaarder hoort werken wordt er in ieder geval druk opgebouwt. (alleen je weet niet hoeveel.)

hoor je nu ook nog eens duidelijk olie ruisen/piepen /sissen of hoe je het ook wilt noemen dan is het overdrukventiel in werking en ben je verzekerd van de maximale drukopbrengst van je pomp.

DOE DIT NIET LANGER DAN EEN PAAR SECONDEN

heb je de indruk dat je druk voldoende is dan kan je de oorzaak zoeken in het stuurhuis zelf bijvoorbeeld inw. lekkage van li naar re

succes

Daarnaast wordt het zwaar naar links of rechts draaien vaak door garage monteurs als slijtage en noodzaak tot vervangen gezien, terwijl het thuis voor de deur simpel te verhelpen is :Smile

abbabak schreef:Het afstellen van de stuurbekrachtiging gaat eigenlijk om het vaster/losser draaien van een moer. Als je het bekijkt snap je het veel sneller. Misschien kan je er ook bij zonder de carterplaat te verwijderen. Dan wordt het veel makkelijker !

Na het verwijderen van de carterbeschermplaat zie je dit vanaf de voorzijde.
[Afbeelding: IMG_0552.jpg]

Maak de bouten schoon die hier ook schoon zijn en verwijder de kap.

Er zit een centrale moer achter de kap, deze is geborgd door een ring die om de moer gebogen is. Ontborgen met een schroevendraaier.

De KRACHT waarmee deze moer is aangedraaid bepaald het middelpunt van je bekrachtiging. Te vast laat het stuur naar links draaien en te los naar rechts.

Ik heb de boring van de moer gehaald en met dop 17 de speling uit de moer gedraaid. De auto gestart en het stuur vloog uit zichzelf naar links.

Zoonlief in de auto, en de moer net aangezet, starten en het stuur bleef stil.

Bij mij lekte er nagenoeg niets dus gestart en op een rechte weg gereden.

Iets te los dus trekken naar rechts.
Bijgesteld, nog een proefrit, nu wel goed. De moer weer geborgd en KLAAR
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#5
Heb inderdaat alles gelezen wat ik er over kon vinden. Vermoed toch dat het stuurhuis vervangen moet worden. Ben al wezen bellen en informeren ga vrijdag (na laatste consult betreffende de pomp) een gereviseerd stuurhuis bestellen. Hopelijk is"de grote witte"dan weer klaar voor gebruik.
Groet Sybrand.
Antwoord
#6
Zwarte Flirt schreef:Daarnaast wordt het zwaar naar links of rechts draaien vaak door garage monteurs als slijtage en noodzaak tot vervangen gezien, terwijl het thuis voor de deur simpel te verhelpen is :Smile

Dit geld alleen voor de Cam Gear en niet voor de ZF stuurhuizen...
[img][/img]
Antwoord
#7
Bij Nordicar hebben ze ze ook gewoon liggen!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 1.210 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 4.272 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 4.550 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 7.799 24 June 2017, 12:18
Laatste bericht: Marc1970
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 8.155 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 15.997 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  (te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging jero 7 9.113 27 September 2014, 21:12
Laatste bericht: Marc1970
  Welke olie stuurbekrachtiging? Drk 1 40.755 30 August 2014, 16:40
Laatste bericht: Rob
  [1989 740 2.3i] Stuurbekrachtiging werkt soms niet powerflux 5 7.110 2 October 2013, 08:38
Laatste bericht: powerflux
  Stuurbekrachtiging werkt niet mee Rob 1 3.054 10 September 2013, 20:54
Laatste bericht: HansDAF

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)