Topics: 21
Vandaag mijn zekeringen na gekeken.
En van bovenaf geteld was nr 4 bij mij stuk .
Volgens mijn Turbo handleidingboekje moest dat degene van de pomp tank zijn.
Maar het bleek van de dagverlichting te zijn.
Dus nu bij het starten brandt altijd mijn verlichting.
Eigenlijk wil ik dat niet,kan deze zekering eruit of?
Topics: 55
Het verhaal van de altijd brandende verlichting zegt mij niet direct iets. Zonder zekering zullen de aangesloten onderdelen echter niet functioneren. Laten zitten is dan ook mijn eerste advies.
Bij de turbo modellen met K-jet wordt de spanning voor de brandstofpompen via het brandstofrelais geregeld.
(zie link, pagina 9 van het bestand).
http://www.kjet.org/files/greenbooks/TP3...PRELIM.pdf
De constante + (30) voor de aansturing van het relais loopt volgens het schema (1985 en later) via zekering 6. De hoofpomp onder de auto krijgt via het relais direct spanning. De Tankpomp ook, maar deze loopt volgens dit schema inderdaad nog extra via zekering 4.
Bij de schema's van de 1981 modellen loopt het echter weer net anders. De constante + (30) via zekering 7, De tankpomp zit dan extra via zekering 5 en de schakelspanning van het startslot (15) voor het brandstofrelais loopt van via zekering 13. (Deze loopt bij schema 1985 geheel buiten de zekeringen om!).
http://www.kjet.org/files/greenbooks/TP3...part_1.pdf (pagina 12).
Het is dus even de vraag om welk modeljaar het bij jou gaat en of er dus verder niets is gewijzigd in de tijd. Hopelijk heb je iets aan de info en schema's. Verder is er ook voor de verlichting het een en ander aanwezig. Je kunt hier dus alles opzoeken.
http://www.k-jet.org/files/greenbooks
suc6
Topics: 52
cooper schreef:Maar het bleek van de dagverlichting te zijn.
Is het niet toevallig een Amerikaanse turbo? Ik zeg ook maar wat hoor, maar daar zijn 'running lights' toch verplicht?
Ja dan kan ook.
Het is een vrij compleet exemplaar,en zonder turbo.
Mijn 245 heeft wel dakrails en zit vol tellers. op kenteken gezet in 1983 ,maar officieel in 1984 de weg op gegaan.
Zou kunnen dat er in dat tussen leggende jaar iemand is geweest die deze bedoelde volvo voor de export binnen ons landsgrensje heeft gehouden.
Mijn instructieboekje is van 1985.
Het mooiste is als ik exact weet van zekering 1 t/m zekering 17 wat de betekenis is.
Misschien wijkt mijn boekje van 1985 welkeens behoorlijk af.
Of vind ik deze gegevens op de k-jet.org website?
als je je 'deurtje' van je zekeringkast openmaakt, dan zit daar een 'legenda' in. Klopt dat?
Topics: 55
De zekeringvolgorde is ook te vinden op k-jet.org. Wijkt inderdaad af door de jaren heen. Bij mij klopt de legenda in het klepje ook niet helemaal
.
Het is een vrij compleet exemplaar,en zonder turbo.
Ik citeerde dit maar uiteraard moet het zijn met TURBO.
sorry schrijffout dus.
Okee,ik zal eens kijken in het kastje of ik daar iets zie en anders op die website.
Komt er op neer dat het nogal verschilt elk jaar.