Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Hallo,
Ik heb een originele elektrische antenne die ik graag in mijn 240 sedan 1990 plaats. In de kofferbak is de bedrading al voorbereid en ik kan de antenne ook aansluiten. Hij doet vervolgens niks. Volgens mij komt dat omdat mijn radio niet geschikt is hiervoor? Cr 603 heb ik. Weet iemand welke radio’s wel geschikt zijn voor een elektrische antenne? En heeft iemand iets beschikbaar? Ik heb de radio onderin ingebouwd.
Groeten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
24 April 2020, 06:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 April 2020, 06:24 door Grey240Polar.)
Met een beetje googelen kwam ik dit tegen voor de Volvo CR-603 en CR-606:
1: speaker R+
2: speaker R-
5: GND
6: power antenna turn on
8: speaker L+
9: speaker L-
13: +12 V iginition wire
Pin 6 is degene die de antennemotor moet sturen. Ik zou dus aannemen dat deze radio geschikt is.
Eigenlijk hoort dit topic thuis in "Elektrische installatie".
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Bedankt voor de reactie! Nu mijn radio geschikt lijkt te zijn ben ik niet op zoek naar een radio en hoort dit topic inderdaad in een andere categorie thuis.
Waarom zit de draad voor de elektrische antenne niet automatisch aangesloten op de radio?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Volgens het schema hierboven is 6 de schakelaar voor de antenne. Bij mijn 603 komt er geen stroom op als ik de radio aanzet.
(De bedrading is wel goed; de antenne gaat namelijk uit als ik constante stroom van de radio op de rode draad van de antenne zet. Hij is alleen dan geschakeld op het contact ipv op radio)
Iemand een idee waarom ik geen geschakelde stroom heb op mijn radio 603?
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Welke draad bedoel je met 6? Je kunt op verschillende manieren tegen de stekker aan kijken. Komt er vanuit de radio niet een andere draad waar wel 12V op komt? Dit geel-witte in je foto in het andere topic bijvoorbeeld? Er lijkt daar ook een 6 op de stekker te staan.
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
19 May 2020, 08:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2020, 08:15 door Van Schellen.)
Hoi Arjan, bedankt weer voor je reactie. Ik heb alle uitgangen van de radio getest, maar niets schakelt aan uit met aan uit doen van de radio.
De 6 op de radio correspondeert met de 12 op het zwarte stekkerblokje. Dit is de rode draad rechtsboven. Die rode draad is getest en loopt naar de kofferbak. Hij krijgt alleen geen stroom vanuit 6 op de radio. Dus bij radio in en uit schakelen gebeurd er niks.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik kan wel uit een andere draad van de radio stroom krijgen voor de antenne, maar dan schakelt de antenne op het contact en niet op de radio. (Het hoort op de radio te schakelen.)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Twee mogelijkheden:
- de CR603 heeft niet die functionaliteit (en dan mogelijk de CR606 wel)
- de uitgang is opgeblazen
Ik kan in de gebruikershandleiding iig geen vermelding vinden van een eventuele automatische aansturing van de antenne.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Hmm, dan zijn er niet zo veel opties meer over naast het door Grey240Polar genoemde. Het lijkt dan toch aan de radio zelf te liggen. Andere radio proberen?
- Stekkertje in de zwarte stekker maakt goed contact met de aansluiting in de radio (als die er al zit)? Stekker lijkt iets scheef te zitten, misschien maakt hij daardoor net geen contact?
- Radio openmaken om te zien of daar iets los hangt? Zit daar ergens een zekering verstopt?
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Moet het signaal dat de radio geeft inderdaad een blijvend signaal zijn, dus aan =12V , uit =0V? De antenne heeft toch niet 12V nodig om uitgeschoven te blijven, en 0V om weer in te schuiven?
Een puls voro intrekken en uitschuiven via een relais lijkt aannemelijker. Maar ja, die kan natuurlijk ook via een 12V 0V aan/uit gestuurd worden.
Waarschuwing: Welicht allemaal onzin hierboven, ik heb hier werkelijk nog nooit iets mee gedaan, nog nooit een auto met zo'n antenne gehad. Dus puur hypothetisch allemaal....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 May 2020, 22:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 May 2020, 22:17 door Grey240Polar.)
1:26 "watch how it works"
12 V op beide draden laat de antenne uitschuiven. 12 V op alleen de rode draad laat hem weer inschuiven.
Als het Volvo systeem ook zo werkt, dan zou pin 6 12 V moeten voeren zodra de radio (d.w.z. het ontvangerdeel) wordt aangezet en weer terug gaan naar 0 V als de radio wordt uitgezet (of een cassette gespeeld).
Let wel, er is een speciaal relais benodigd dat mogelijk niet in de antenne is ingebouwd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47