24 September 2007, 02:16
Hieronder staat mijn volledige verslag voor de restauratie van mijn Volvo 245 Turbo uit â83. Ik zal proberen zoveel mogelijk fotoâs bij te houden van de voortgang; soms met telefoon, soms met camera, vandaar de kwaliteit verschillen
.
_________________________________________________
Gegevens over de auto
Merk: Volvo
Type: 245 Turbo
Bouwjaar: 21-04-1983
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 208530
Kleur: Blauwgroen (overgespoten, was zilvergrijs)
Motor: Geen
Versnellingsbak: Geen
Opties: Trekhaak
Doelstellingen
De auto moet een combinatie worden van luxe, ruimte en snelheid.
Motor: B23(0)FT*
Versnellingsbak: nog nader te bepalen (iig handmatig)
Brandstof: LPG
Kleur: nog nader te bepalen
Interieurkleur: zwart*
Tuning: IPD onderdelen
Vermogen: 200pk
Toekomst: Heel veelâ¦..
Restauratie:
Alles in nieuwstaat brengen. Buitenkant laten logen of stralen.
Onderkant volledig opnieuw in een beschermende coating zetten.
Binnenkant volledig opnieuw spuiten.
_________________________________________________
De zoektocht
Al geruime tijd was ik opzoek naar een restauratie Volvo 24x. Met voorkeur een Turbo, aangezien ik inmiddels al wat gewend ben (zie mijn voorstel Topic). In Nederland zijn weinig restauratie Turboâs te koop en zijn de prijzen vrij hoog. Het was geen bezwaar om een auto uit het buitenland te halen en ging mij zoektocht ook daar verder.
De eerste auto die ik ging bezoeken, stond in het zuiden van Nederland en was een Nederlands 245 Turbo uit â83. De was geheel compleet, maar had lang in een vochtige schuur gestaan. Dit had ervoor gezorgd dat alles, maar dan ook echt alles, zwaar verroest was. Toch wilde ik hem bijna kopen, maar in mijn bedenktijd was iemand anders mij voor.
![[Afbeelding: 1%20-%20Zwarte%20Turbo.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/1%20-%20Zwarte%20Turbo.jpg)
Gelukkig maar, want niet veel later vond ik een Belgische blauwgroene 245 Turbo tevens uit â83 voor een mooi bedrag op Ebay. Echter had deze geen motor en versnellingsbak; iets wat geen probleem was, aangezien het B21FT blok mij niet erg aanspreekt ivm LPG. Via email kreeg ik de volgende fotoâs toegestuurd:
![[Afbeelding: 2%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/2%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 3%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/3%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 4%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/4%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 5%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/5%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 6%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/6%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 7%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/7%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 8%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/8%20-%20Email.jpg)
[img width=449 height=600]http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/9%20-%20Email.jpg[/img]
![[Afbeelding: 10%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/10%20-%20Email.jpg)
Na het zien van de fotoâs ben ik wezen kijken en heb de rotte punten bekeken. De auto was erg goed en had weinig roest. De voorste deuren waren slecht, maar de dorpel had niets en ook de wielbakken achter waren nog goed. Boven de wielbakken zat wel roest. De voorkant ontbrak gedeeltelijk en de motorkap was helemaal verrot. Maar daar was de prijs dan ook naarâ¦â¦
_________________________________________________
De aanschaf (15 september 2007)
Na wat email verkeer was de aanschaf een feit en kon de auto opgehaald worden. Na de auto uit âhet bosâ gehaald te hebben stond ie klaar om opgeladen te worden op de autoambulance.
![[Afbeelding: 11%20-%20Opladen.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/11%20-%20Opladen.jpg)
Echter was de auto zo ontzettend groen, dat een wasbeurt in de doe-het-zelf carwash geen verkeerde keuze. Gelukkig zat die vlakbij het ophaaladres en ben ik drie kwartier bezig geweest met de HD-spuit. Een foto van daarvoor
![[Afbeelding: 12%20-%20Wassen.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/12%20-%20Wassen.jpg)
Vervolgens zijn we naar het adres gereden waar ik het eerst had gekeken voor de zwarte 245 Turbo van hierboven. Deze man had namelijk een donorauto (1986) waar ik wat plaatwerk vanaf kon halen; deuren, achterklep (1992), zijschermen e.a. kleine dingen. Dit is meteen te plaatse gemonteerd en de oude spullen zijn daar ook achtergelaten.
![[Afbeelding: 13%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/13%20-%20Deuren.jpg)
![[Afbeelding: 14%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/14%20-%20Deuren.jpg)
En ongeveer zo vertrokken weer; inmiddels was het bijna donker.
![[Afbeelding: 15%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/15%20-%20Deuren.jpg)
_________________________________________________
De demontage
Afgelopen week is het demonteren begonnen. Zo was het interieur er vrij snel uit en ook het dashboard moest eraan geloven. Helaas was er wel iets meer roest dan in eerste instantie gedacht werd. Zie fotoâs hieronder van deze productieve dagen.
![[Afbeelding: 16%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/16%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 17%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/17%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 18%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/18%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 19%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/19%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 20%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/20%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 21%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/21%20-%20Demontage.jpg)
Tot zover voorlopig!
Gr Sander

_________________________________________________
Gegevens over de auto
Merk: Volvo
Type: 245 Turbo
Bouwjaar: 21-04-1983
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 208530
Kleur: Blauwgroen (overgespoten, was zilvergrijs)
Motor: Geen
Versnellingsbak: Geen
Opties: Trekhaak
Doelstellingen
De auto moet een combinatie worden van luxe, ruimte en snelheid.
Motor: B23(0)FT*
Versnellingsbak: nog nader te bepalen (iig handmatig)
Brandstof: LPG
Kleur: nog nader te bepalen
Interieurkleur: zwart*
Tuning: IPD onderdelen
Vermogen: 200pk
Toekomst: Heel veelâ¦..
Restauratie:
Alles in nieuwstaat brengen. Buitenkant laten logen of stralen.
Onderkant volledig opnieuw in een beschermende coating zetten.
Binnenkant volledig opnieuw spuiten.
_________________________________________________
De zoektocht
Al geruime tijd was ik opzoek naar een restauratie Volvo 24x. Met voorkeur een Turbo, aangezien ik inmiddels al wat gewend ben (zie mijn voorstel Topic). In Nederland zijn weinig restauratie Turboâs te koop en zijn de prijzen vrij hoog. Het was geen bezwaar om een auto uit het buitenland te halen en ging mij zoektocht ook daar verder.
De eerste auto die ik ging bezoeken, stond in het zuiden van Nederland en was een Nederlands 245 Turbo uit â83. De was geheel compleet, maar had lang in een vochtige schuur gestaan. Dit had ervoor gezorgd dat alles, maar dan ook echt alles, zwaar verroest was. Toch wilde ik hem bijna kopen, maar in mijn bedenktijd was iemand anders mij voor.
![[Afbeelding: 1%20-%20Zwarte%20Turbo.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/1%20-%20Zwarte%20Turbo.jpg)
Gelukkig maar, want niet veel later vond ik een Belgische blauwgroene 245 Turbo tevens uit â83 voor een mooi bedrag op Ebay. Echter had deze geen motor en versnellingsbak; iets wat geen probleem was, aangezien het B21FT blok mij niet erg aanspreekt ivm LPG. Via email kreeg ik de volgende fotoâs toegestuurd:
![[Afbeelding: 2%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/2%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 3%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/3%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 4%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/4%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 5%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/5%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 6%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/6%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 7%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/7%20-%20Email.jpg)
![[Afbeelding: 8%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/8%20-%20Email.jpg)
[img width=449 height=600]http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/9%20-%20Email.jpg[/img]
![[Afbeelding: 10%20-%20Email.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/10%20-%20Email.jpg)
Na het zien van de fotoâs ben ik wezen kijken en heb de rotte punten bekeken. De auto was erg goed en had weinig roest. De voorste deuren waren slecht, maar de dorpel had niets en ook de wielbakken achter waren nog goed. Boven de wielbakken zat wel roest. De voorkant ontbrak gedeeltelijk en de motorkap was helemaal verrot. Maar daar was de prijs dan ook naarâ¦â¦
_________________________________________________
De aanschaf (15 september 2007)
Na wat email verkeer was de aanschaf een feit en kon de auto opgehaald worden. Na de auto uit âhet bosâ gehaald te hebben stond ie klaar om opgeladen te worden op de autoambulance.
![[Afbeelding: 11%20-%20Opladen.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/11%20-%20Opladen.jpg)
Echter was de auto zo ontzettend groen, dat een wasbeurt in de doe-het-zelf carwash geen verkeerde keuze. Gelukkig zat die vlakbij het ophaaladres en ben ik drie kwartier bezig geweest met de HD-spuit. Een foto van daarvoor

![[Afbeelding: 12%20-%20Wassen.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/12%20-%20Wassen.jpg)
Vervolgens zijn we naar het adres gereden waar ik het eerst had gekeken voor de zwarte 245 Turbo van hierboven. Deze man had namelijk een donorauto (1986) waar ik wat plaatwerk vanaf kon halen; deuren, achterklep (1992), zijschermen e.a. kleine dingen. Dit is meteen te plaatse gemonteerd en de oude spullen zijn daar ook achtergelaten.
![[Afbeelding: 13%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/13%20-%20Deuren.jpg)
![[Afbeelding: 14%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/14%20-%20Deuren.jpg)
En ongeveer zo vertrokken weer; inmiddels was het bijna donker.
![[Afbeelding: 15%20-%20Deuren.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/15%20-%20Deuren.jpg)
_________________________________________________
De demontage
Afgelopen week is het demonteren begonnen. Zo was het interieur er vrij snel uit en ook het dashboard moest eraan geloven. Helaas was er wel iets meer roest dan in eerste instantie gedacht werd. Zie fotoâs hieronder van deze productieve dagen.
![[Afbeelding: 16%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/16%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 17%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/17%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 18%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/18%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 19%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/19%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 20%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/20%20-%20Demontage.jpg)
![[Afbeelding: 21%20-%20Demontage.jpg]](http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/21%20-%20Demontage.jpg)
Tot zover voorlopig!
Gr Sander
Groeten, Sander <br /><br />Volvo 480 GT Turbo '94 (verkocht)<br />Volvo 245 Turbo '83 (verkocht)<br />Volvo 240 Super Polar '91 (binnenkort te koop)