Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie 245 Turbo 1983
#1
Hieronder staat mijn volledige verslag voor de restauratie van mijn Volvo 245 Turbo uit ’83. Ik zal proberen zoveel mogelijk foto’s bij te houden van de voortgang; soms met telefoon, soms met camera, vandaar de kwaliteit verschillen Big Grin.
_________________________________________________

Gegevens over de auto

Merk: Volvo
Type: 245 Turbo
Bouwjaar: 21-04-1983
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 208530
Kleur: Blauwgroen (overgespoten, was zilvergrijs)
Motor: Geen
Versnellingsbak: Geen
Opties: Trekhaak


Doelstellingen
De auto moet een combinatie worden van luxe, ruimte en snelheid.

Motor: B23(0)FT*
Versnellingsbak: nog nader te bepalen (iig handmatig)
Brandstof: LPG
Kleur: nog nader te bepalen
Interieurkleur: zwart*
Tuning: IPD onderdelen
Vermogen: 200pk
Toekomst: Heel veel…..


Restauratie:
Alles in nieuwstaat brengen. Buitenkant laten logen of stralen.
Onderkant volledig opnieuw in een beschermende coating zetten.
Binnenkant volledig opnieuw spuiten.
_________________________________________________

De zoektocht
Al geruime tijd was ik opzoek naar een restauratie Volvo 24x. Met voorkeur een Turbo, aangezien ik inmiddels al wat gewend ben (zie mijn voorstel Topic). In Nederland zijn weinig restauratie Turbo’s te koop en zijn de prijzen vrij hoog. Het was geen bezwaar om een auto uit het buitenland te halen en ging mij zoektocht ook daar verder.

De eerste auto die ik ging bezoeken, stond in het zuiden van Nederland en was een Nederlands 245 Turbo uit ’83. De was geheel compleet, maar had lang in een vochtige schuur gestaan. Dit had ervoor gezorgd dat alles, maar dan ook echt alles, zwaar verroest was. Toch wilde ik hem bijna kopen, maar in mijn bedenktijd was iemand anders mij voor.

[Afbeelding: 1%20-%20Zwarte%20Turbo.jpg]

Gelukkig maar, want niet veel later vond ik een Belgische blauwgroene 245 Turbo tevens uit ’83 voor een mooi bedrag op Ebay. Echter had deze geen motor en versnellingsbak; iets wat geen probleem was, aangezien het B21FT blok mij niet erg aanspreekt ivm LPG. Via email kreeg ik de volgende foto’s toegestuurd:

[Afbeelding: 2%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 3%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 4%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 5%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 6%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 7%20-%20Email.jpg]

[Afbeelding: 8%20-%20Email.jpg]

[img width=449 height=600]http://home.wanadoo.nl/gj.kooy/Restauratie%20245%20Turbo/9%20-%20Email.jpg[/img]

[Afbeelding: 10%20-%20Email.jpg]


Na het zien van de foto’s ben ik wezen kijken en heb de rotte punten bekeken. De auto was erg goed en had weinig roest. De voorste deuren waren slecht, maar de dorpel had niets en ook de wielbakken achter waren nog goed. Boven de wielbakken zat wel roest. De voorkant ontbrak gedeeltelijk en de motorkap was helemaal verrot. Maar daar was de prijs dan ook naar……

_________________________________________________

De aanschaf (15 september 2007)
Na wat email verkeer was de aanschaf een feit en kon de auto opgehaald worden. Na de auto uit “het bos” gehaald te hebben stond ie klaar om opgeladen te worden op de autoambulance.

[Afbeelding: 11%20-%20Opladen.jpg]

Echter was de auto zo ontzettend groen, dat een wasbeurt in de doe-het-zelf carwash geen verkeerde keuze. Gelukkig zat die vlakbij het ophaaladres en ben ik drie kwartier bezig geweest met de HD-spuit. Een foto van daarvoor Big Grin

[Afbeelding: 12%20-%20Wassen.jpg]

Vervolgens zijn we naar het adres gereden waar ik het eerst had gekeken voor de zwarte 245 Turbo van hierboven. Deze man had namelijk een donorauto (1986) waar ik wat plaatwerk vanaf kon halen; deuren, achterklep (1992), zijschermen e.a. kleine dingen. Dit is meteen te plaatse gemonteerd en de oude spullen zijn daar ook achtergelaten.

[Afbeelding: 13%20-%20Deuren.jpg]

[Afbeelding: 14%20-%20Deuren.jpg]

En ongeveer zo vertrokken weer; inmiddels was het bijna donker.

[Afbeelding: 15%20-%20Deuren.jpg]
_________________________________________________

De demontage
Afgelopen week is het demonteren begonnen. Zo was het interieur er vrij snel uit en ook het dashboard moest eraan geloven. Helaas was er wel iets meer roest dan in eerste instantie gedacht werd. Zie foto’s hieronder van deze productieve dagen.

[Afbeelding: 16%20-%20Demontage.jpg]

[Afbeelding: 17%20-%20Demontage.jpg]

[Afbeelding: 18%20-%20Demontage.jpg]

[Afbeelding: 19%20-%20Demontage.jpg]

[Afbeelding: 20%20-%20Demontage.jpg]

[Afbeelding: 21%20-%20Demontage.jpg]

Tot zover voorlopig!

Gr Sander



Groeten, Sander <br /><br />Volvo 480 GT Turbo '94 (verkocht)<br />Volvo 245 Turbo '83 (verkocht)<br />Volvo 240 Super Polar '91 (binnenkort te koop)
Antwoord
#2
Damn, wat een mega-project zeg.
Maar wel errug gaaf !

Ik wou dat ik de tijd/ruimte/geld/kennis had om zo iets te doen.

Zo te zien heb je nog wel wat onderdeeltjes nodig om hem in nieuwstaat te brengen

Succes er mee en hou ons op de hoogte

Iig weer een volvo gered van de ondergang
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
En weer een lotgenoot 8)

Veel succes!


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#4
;D Ik ben daar nu bijna mee klaar. Is goed te doen, tijd geld en veel geduld. Goed om te zien dat ook de oudjes worden gered van de eeuwige roestvelden.

sander
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
#5
Mooi project! Ik blijf dit draadje alleszins volgen, hou ons maar regelmatig op de hoogte (mÃt fotootjes uiteraard ;D)
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
:o ;D

Hoi Sander,

Welkom op dit forum. Je dwingt direct al respect af met zo'n project. Mooi dat je ons op de hoogte houdt, ik ben benieuwd wat het wordt. Veel succes ermee!!!
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#7
Ja ik ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat!

Welkom!
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#8
Ik hoop dat mijn restauratie eerder klaar is dan de jouwe, maar ik verwacht dat jij wint!
Succes met je project en als je denkt klem te lopen, trekken wij je wel weer vlot.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
Veel succes en ik zal je project blijven volgen.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
#10
Gelijk maar een paar zoekvragen ;D:

- wat is een goede restauratieplaatwerkleverancier? (europarts...)

- waar kan ik een B230FT motor vinden?

- wat is de sterkste handbak voor deze motor (M90?) en waar kan ik die vinden?

- hoe anders is de kabelboom van een B230FT dan de B21FT?

- wie heeft er een amerikaans front liggen? (lampen/grill etc)

- ook zoek ik nog een bijpassende motorkap? (flathood lijkt me wel gaaf)

- als laatste zoek ik alle interieur delen in het zwart m.u.v. de stoelen en achterbank



Zoals jullie al merken blijft deze auto niet geheel origineel, maar ik wil wel (ooit) in de originele staat terug kunnen brengen.

Dus als iemand mijn vragen kan beantwoorden zou ik daar erg content mee zijn :Smile


Groeten, Sander <br /><br />Volvo 480 GT Turbo '94 (verkocht)<br />Volvo 245 Turbo '83 (verkocht)<br />Volvo 240 Super Polar '91 (binnenkort te koop)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 573 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.320 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 144.550 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.913 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 187.308 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.893 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 97.798 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 450.192 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  1983 240GL | B230FK + M90 to come pieterveenstra 375 210.937 24 February 2017, 20:56
Laatste bericht: pieterveenstra

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)