11 August 2005, 00:55
Geinspireerd door Ticcie zal ook ik hier 'Het relaas van een VOLVO dwaas' vermelden. Dit zal dus ook een verhaal worden wat regelmatig wordt geupdate waarbij ik zal proberen zoveel mogelijk foto's toe te voegen. (Met dank aan Henqui weet ik ondertussen hoe dat hier moet :wink: )
Ook ik ben in het bezit van een 245 Turbo Estate die grondig aangepakt moet worden...
Zo'n twee jaar geleden kocht ik deze '83 Turbo Estate. We zochten een auto die veel laadruimte had en toch een beetje apart was. Ik kwam deze auto toevallig tegen bij Estate Service in Obdam toen ik wat onderdelen ging halen voor een andere Volvo. De auto had geen APK meer en het plaatwerk was in slechte staat. Omdat het technische gedeelte en het interieur wel in goede staat verkeerde besloot ik de auto toch te kopen.
Ondanks dat de auto ruim 2 jaar had stil gestaan hoefde er slechts een aantal stofhoesjes te worden vervangen en de bestuurdersstoelbevestingspunten (prima scrabble woord 8) ) in de bodemplaat te worden gelast om hem APK goedgekeurd te krijgen. Omdat hij een beetje 'moegestreden'
was heb ik ook de achterschokbrekers vervangen maar verder heb ik er al bijna 2 jaar geen euro kosten aan gehad.
De auto wordt dagelijks gebruikt voor het 'rondje-om-de-kerk' en hoewel mijn vrouw een verstokt VW liefhebber is (vrouwen hebben immers meestal maar 1 prioriteit, hij moet het altijd doen) is ze 'die zeecontainer' steeds meer gaan waarderen. Dit laatste, samen met het kostenplaatje, maakt dat na langdurig familieberaad is besloten om de auto te (laten) restaureren.
Omdat ik zelf wel technisch ben maar geen topper met een lasapparaat ben ik gaan informeren wat me dit zou gaan kosten. Het zou dan gaan om; Stralen koets, al het laswerk, plamuren en spuiten. Voor de goede orde, alle 4 de portieren, de motorkap en achterklep EN beide voorschermen worden vervangen voor nieuw c.q nette gebruikte.
Vol goede moed ging ik op pad om eens te kijken wat dit alles mij zou kosten. Een paar prijzen? Zonder namen te noemen; Restauratiespecialisten ca.â⬠12.000,00 - â⬠15.000,00....een mij zeer goed bekende beun ca.â⬠6.000,00 - â⬠7.000,00....Mijn zin om te restaureren was op slag verdwenen, immers de kosten zouden nooit in verhouding staan tot de waarde van de auto.
Via een oud collega kwam ik onlangs echter in contact met een Poolse plaatwerker en deze vertelde me dat hij alle werkzaamheden, onderbouwd door een uitgebreide fotoreportage, kon uitvoeren voor ca. â⬠2.500,00 en dus gaat papa's projectje binnenkort op de trailer naar Polen. Tegelijk met de auto en plaatwerkdelen gaan ook nieuwe raamrubbers rondom mee zodat het optische deel vast in orde is.
Als deze werkzaamheden zijn uitgevoerd wil ik nog een aantal technische zaken uitvoeren zoals;
- Alle rubbers van de aandrijflijn, stabi's,etc vervangen
- Ruitenwissermotor vervangen (slaat nu door intervalstand heen)
- CV met afstandbediening monteren
- Electrisch bedienbare ramen monteren
- Watergekoelde turbo monteren
En zo moet het dus langzaam aan een hele mooie Turbo Estate worden.
De reis naar Polen staat gepland voor begin/midden oktober 2005
Een foto van de auto zelf staat al verderop in deze topic. Onderstaand vinden jullie de 'pijnplekken' van de auto. De deuren, achterklep en motorkap heb ik geen foto's van gemaakt want die worden zowiezo vervangen voor exemplaren van een recenter bouwjaar. We doen even een rondje om de auto. We beginnen aan de achterkant en lopen rechtsom :lol:
![[Afbeelding: achterkleprandonderrechteracht.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/7965/achterkleprandonderrechteracht.jpg)
De verhalen die ik overal lees maakt dat ik over deze plek de meeste bedenkingen heb :? . Het schijnt dat op deze plek een aantal lagen plaatwerk dicht bij elkaar zitten en het restaureren hiervan een tijdrovende bezigheid is?
![[Afbeelding: reservewielbakrechtsachter8yy.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/5630/reservewielbakrechtsachter8yy.th.jpg)
![[Afbeelding: reservewielbakrechtsachterbove.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/5810/reservewielbakrechtsachterbove.th.jpg)
De wielbak aan de rechterzijde..... gelukkig is hier reparatieplaatwerk voor verkrijgbaar
![[Afbeelding: rechterachterschermonderzijde9.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4699/rechterachterschermonderzijde9.th.jpg)
Rechterachterscherm. Wedden dat na het stralen nog zeker 30cm hoger ook aangevreten blijkt te zijn? :wink: Zoals je aan het bodemdeel kunt zien is hier al eens iemand van de bakkerij aan het werk geweest. :lol: Ook hier is gelukkig reparatieplaatwerk voor beschikbaar.
![[Afbeelding: wielkastrandrechtsachter6gj.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/3296/wielkastrandrechtsachter6gj.th.jpg)
Een klassiekertje :lol: Iedereen kent dit probleem wel. Reparatieplaatwerk beschikbaar.
![[Afbeelding: dorpelonderrechtsachter4ma.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4746/dorpelonderrechtsachter4ma.th.jpg)
En nu wordt het listig want ik weet niet of hier reparatiedelen voor zijn te krijgen? 8)
![[Afbeelding: middenstijldorpelrechterachter.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4707/middenstijldorpelrechterachter.th.jpg)
![[Afbeelding: middenstijldorpelbijrijderspor.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/593/middenstijldorpelbijrijderspor.th.jpg)
De B-stijl is best wel een beetje zorgwekkend aangetast. De Poolse plaatwerker verzekerde me dat dat 'Njema problema' was om te repareren :o
![[Afbeelding: dorpelbijrijdersportier2rf.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/598/dorpelbijrijdersportier2rf.th.jpg)
![[Afbeelding: bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/2716/bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg)
Kort gezegt... De hele dorpel aan de rechterzijde is een zorgenkindje. :? Maarrrr....reparatieplaatwerk is beschikbaar :wink:
![[Afbeelding: krikpuntrechtsvoor9cd.th.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/1989/krikpuntrechtsvoor9cd.th.jpg)
Nog een klassiekertje. In mij jeugd en jonge jaren reed ik een Alfa Giulia en bij de restauratie daarvan lieten we de krikpunten gewoon weg :lol:
![[Afbeelding: bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/2716/bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg)
Je ziet hier echt slechts 'het topje van de ijsberg' want als je de grill weghaald is het een plek van een cm of 20
Zo.....we zijn halverwege rond de auto.....nu eerst een Bavje
![[Afbeelding: middenstijldorpelaanbestuurder.th.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/8240/middenstijldorpelaanbestuurder.th.jpg)
![[Afbeelding: middenstijldorpellinkerachterp.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/892/middenstijldorpellinkerachterp.th.jpg)
Deze dorpel is er IETS minder slecht aan toe als aan de rechterzijde
Voor de zekerheid gaan binnen EN buitendorpel als reparatiedelen mee :lol:
![[Afbeelding: zijraamonderlinksachter2uy.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/3148/zijraamonderlinksachter2uy.th.jpg)
Ook hier is al eens een stuk in gebakken maar waarschijnlijk niet goed voor- en nabehandeld dus nu moet er een stuk dat 3x zo groot is in :?
![[Afbeelding: wielkastrandlinksachteronder5p.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/3973/wielkastrandlinksachteronder5p.th.jpg)
![[Afbeelding: wielkastrandlinksachter6sf.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/5011/wielkastrandlinksachter6sf.th.jpg)
Uiteraard doet de wielkast linksachter niets onder voor die van rechtsachter :wink: Dat geld overigens ook voor het reparatieplaatwerk :lol:
![[Afbeelding: reservewielbaklinksachterboven.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/1107/reservewielbaklinksachterboven.th.jpg)
En last-but-not-least....de wielbak linksachter :lol:
That's all folks! Het zal wel even duren voordat er een update-je volgt. Als dat zo is bericht ik daar gelijk weer even over.
laterrrrr
Ook ik ben in het bezit van een 245 Turbo Estate die grondig aangepakt moet worden...
Zo'n twee jaar geleden kocht ik deze '83 Turbo Estate. We zochten een auto die veel laadruimte had en toch een beetje apart was. Ik kwam deze auto toevallig tegen bij Estate Service in Obdam toen ik wat onderdelen ging halen voor een andere Volvo. De auto had geen APK meer en het plaatwerk was in slechte staat. Omdat het technische gedeelte en het interieur wel in goede staat verkeerde besloot ik de auto toch te kopen.
Ondanks dat de auto ruim 2 jaar had stil gestaan hoefde er slechts een aantal stofhoesjes te worden vervangen en de bestuurdersstoelbevestingspunten (prima scrabble woord 8) ) in de bodemplaat te worden gelast om hem APK goedgekeurd te krijgen. Omdat hij een beetje 'moegestreden'

De auto wordt dagelijks gebruikt voor het 'rondje-om-de-kerk' en hoewel mijn vrouw een verstokt VW liefhebber is (vrouwen hebben immers meestal maar 1 prioriteit, hij moet het altijd doen) is ze 'die zeecontainer' steeds meer gaan waarderen. Dit laatste, samen met het kostenplaatje, maakt dat na langdurig familieberaad is besloten om de auto te (laten) restaureren.
Omdat ik zelf wel technisch ben maar geen topper met een lasapparaat ben ik gaan informeren wat me dit zou gaan kosten. Het zou dan gaan om; Stralen koets, al het laswerk, plamuren en spuiten. Voor de goede orde, alle 4 de portieren, de motorkap en achterklep EN beide voorschermen worden vervangen voor nieuw c.q nette gebruikte.
Vol goede moed ging ik op pad om eens te kijken wat dit alles mij zou kosten. Een paar prijzen? Zonder namen te noemen; Restauratiespecialisten ca.â⬠12.000,00 - â⬠15.000,00....een mij zeer goed bekende beun ca.â⬠6.000,00 - â⬠7.000,00....Mijn zin om te restaureren was op slag verdwenen, immers de kosten zouden nooit in verhouding staan tot de waarde van de auto.
Via een oud collega kwam ik onlangs echter in contact met een Poolse plaatwerker en deze vertelde me dat hij alle werkzaamheden, onderbouwd door een uitgebreide fotoreportage, kon uitvoeren voor ca. â⬠2.500,00 en dus gaat papa's projectje binnenkort op de trailer naar Polen. Tegelijk met de auto en plaatwerkdelen gaan ook nieuwe raamrubbers rondom mee zodat het optische deel vast in orde is.
Als deze werkzaamheden zijn uitgevoerd wil ik nog een aantal technische zaken uitvoeren zoals;
- Alle rubbers van de aandrijflijn, stabi's,etc vervangen
- Ruitenwissermotor vervangen (slaat nu door intervalstand heen)
- CV met afstandbediening monteren
- Electrisch bedienbare ramen monteren
- Watergekoelde turbo monteren
En zo moet het dus langzaam aan een hele mooie Turbo Estate worden.
De reis naar Polen staat gepland voor begin/midden oktober 2005
Een foto van de auto zelf staat al verderop in deze topic. Onderstaand vinden jullie de 'pijnplekken' van de auto. De deuren, achterklep en motorkap heb ik geen foto's van gemaakt want die worden zowiezo vervangen voor exemplaren van een recenter bouwjaar. We doen even een rondje om de auto. We beginnen aan de achterkant en lopen rechtsom :lol:
![[Afbeelding: achterkleprandonderrechteracht.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/7965/achterkleprandonderrechteracht.jpg)
De verhalen die ik overal lees maakt dat ik over deze plek de meeste bedenkingen heb :? . Het schijnt dat op deze plek een aantal lagen plaatwerk dicht bij elkaar zitten en het restaureren hiervan een tijdrovende bezigheid is?
![[Afbeelding: reservewielbakrechtsachter8yy.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/5630/reservewielbakrechtsachter8yy.th.jpg)
![[Afbeelding: reservewielbakrechtsachterbove.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/5810/reservewielbakrechtsachterbove.th.jpg)
De wielbak aan de rechterzijde..... gelukkig is hier reparatieplaatwerk voor verkrijgbaar

![[Afbeelding: rechterachterschermonderzijde9.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4699/rechterachterschermonderzijde9.th.jpg)
Rechterachterscherm. Wedden dat na het stralen nog zeker 30cm hoger ook aangevreten blijkt te zijn? :wink: Zoals je aan het bodemdeel kunt zien is hier al eens iemand van de bakkerij aan het werk geweest. :lol: Ook hier is gelukkig reparatieplaatwerk voor beschikbaar.
![[Afbeelding: wielkastrandrechtsachter6gj.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/3296/wielkastrandrechtsachter6gj.th.jpg)
Een klassiekertje :lol: Iedereen kent dit probleem wel. Reparatieplaatwerk beschikbaar.
![[Afbeelding: dorpelonderrechtsachter4ma.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4746/dorpelonderrechtsachter4ma.th.jpg)
En nu wordt het listig want ik weet niet of hier reparatiedelen voor zijn te krijgen? 8)
![[Afbeelding: middenstijldorpelrechterachter.th.jpg]](http://img204.imageshack.us/img204/4707/middenstijldorpelrechterachter.th.jpg)
![[Afbeelding: middenstijldorpelbijrijderspor.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/593/middenstijldorpelbijrijderspor.th.jpg)
De B-stijl is best wel een beetje zorgwekkend aangetast. De Poolse plaatwerker verzekerde me dat dat 'Njema problema' was om te repareren :o
![[Afbeelding: dorpelbijrijdersportier2rf.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/598/dorpelbijrijdersportier2rf.th.jpg)
![[Afbeelding: bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/2716/bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg)
Kort gezegt... De hele dorpel aan de rechterzijde is een zorgenkindje. :? Maarrrr....reparatieplaatwerk is beschikbaar :wink:
![[Afbeelding: krikpuntrechtsvoor9cd.th.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/1989/krikpuntrechtsvoor9cd.th.jpg)
Nog een klassiekertje. In mij jeugd en jonge jaren reed ik een Alfa Giulia en bij de restauratie daarvan lieten we de krikpunten gewoon weg :lol:
![[Afbeelding: bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg]](http://img205.imageshack.us/img205/2716/bodemplaatachterrechterdorpelm.th.jpg)
Je ziet hier echt slechts 'het topje van de ijsberg' want als je de grill weghaald is het een plek van een cm of 20

Zo.....we zijn halverwege rond de auto.....nu eerst een Bavje

![[Afbeelding: middenstijldorpelaanbestuurder.th.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/8240/middenstijldorpelaanbestuurder.th.jpg)
![[Afbeelding: middenstijldorpellinkerachterp.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/892/middenstijldorpellinkerachterp.th.jpg)
Deze dorpel is er IETS minder slecht aan toe als aan de rechterzijde

![[Afbeelding: zijraamonderlinksachter2uy.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/3148/zijraamonderlinksachter2uy.th.jpg)
Ook hier is al eens een stuk in gebakken maar waarschijnlijk niet goed voor- en nabehandeld dus nu moet er een stuk dat 3x zo groot is in :?
![[Afbeelding: wielkastrandlinksachteronder5p.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/3973/wielkastrandlinksachteronder5p.th.jpg)
![[Afbeelding: wielkastrandlinksachter6sf.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/5011/wielkastrandlinksachter6sf.th.jpg)
Uiteraard doet de wielkast linksachter niets onder voor die van rechtsachter :wink: Dat geld overigens ook voor het reparatieplaatwerk :lol:
![[Afbeelding: reservewielbaklinksachterboven.th.jpg]](http://img133.imageshack.us/img133/1107/reservewielbaklinksachterboven.th.jpg)
En last-but-not-least....de wielbak linksachter :lol:
That's all folks! Het zal wel even duren voordat er een update-je volgt. Als dat zo is bericht ik daar gelijk weer even over.
laterrrrr
ls vroeger als beter was en morgen alles beter wordt.....HOE MOET DAT DAN MET VANDAAG?