15 May 2007, 12:31
Beste mensen
Eerder heb ik al een vraag gesteld over de aansluiting van de kabelboom. Antwoorden hebben mij hierin al al erg geholpen! Hierbij blijven er op 3 punten nog vragen over. Ik was hiermee al naar volvo geweest, maar zij hebben de documentatie niet meer om dit na te kunnen kijken:
1. De stekker van de kabelboom (B21ET) t.o.v. de stekker van de kabelboom van de auto (schutbord)
Hieronder is een foto te zien van een schema die ik getekend heb van de twee stekkers (boven volvo 245 gl uit 1979 en onder de stekker van de kabelboom b21et)
[img=http://img205.imageshack.us/img205/4142/stekkerschemask8.th.jpg]
Legenda (voor de zekerheid ;D):
zw = zwart
G = geel
R = rood
RBL = rood/blauw
BR = bruin
GBL = geel/blauw
BL = blauw
De twee stekkers zijn gespiegeld. De rode punt geeft de overeenkomstige aansluiting aan.
Opvallen is het verschil in de stekkers ten aanzien van twee draden:
1. Een Rood/Blauwe draad op de stekker aan auto zijde (omcirkeld), die afwezig is op de stekker van de kabelboom van de motor.
2. De aanwezigheid van een blauwe draad op de stekker van de motor (onder tweede van rechts), die weer niet aanwezig is op de stekker van de auto.
3. Aan de auto zijde zit ook nog een korte rode draad met een enkel stekkertje wat uit de kabelboom steekt. Weet iemand waar dit toevallig voor is gebruikt (links op tekeningetje)?
Heeft iemand een idee waar deze beide draden voor zijn en in het geval van de blauwe draad op de stekker van de kabelboom van de motor, hoe deze verder loopt en waar deze op aangesloten moet worden in de auto.
2. Bij de aansluiting van de turbometer, zit er vanaf het inlaatspruitstuk een slangetje die op een T-stukje zit aangesloten. Aan de ene zijde gaat deze naar de turbometer (zie foto) en op de andere zijde gaat deze naar een elektrisch component (blauwe stip). Hierbij de vraag wat dit is en hoe dit zit aangesloten (draad met rode en gele stip)!? Ikzelf had het idee dat dit mogelijk de sensor is die bij te hoge turbodruk (naald in het rood) een signaal geeft aan het turbo lampje in het dashboard!?
[img=http://img207.imageshack.us/img207/3857/aansluitingturbometerpp4.th.jpg]
3. De aansluiting van de retourleiding (koppeling), was zo verrot, dat deze aan de stalen leidingzeide afbrak bij demontage. Hierdoor zit ik dus met het probleem hoe dit opnieuw aan te sluiten. Nu ben ik naar Bosch geweest, en die zeggen dat de leiding, 7mm geen handelsmaat meer is, waardoor koppelstukken niet meer standaard leverbaar zijn. Hierbij werd toen aangegeven, dat de retourleiding een veel lagere druk heeft dan de aanvoerleiding. Hierbij zou het dus ook mogelijk zijn het koppelstuk eraf te snijden en de slang een stuk over de stalen leiding te schuiven met 2 goede slangklemmen. Nu is hierbij de vraag of iemand een idee heeft of dit mogelijk is gezien de systeemdruk, en anders of iemand wel een adres of mogelijkheid wet dit weer via een snelkoppeling te herstellen?
[img=http://img206.imageshack.us/img206/6033/koppelingretourleidingoc3.th.jpg]
Hopelijk is het geheel duidelijk en is er antwoord op mijn vragen.
Groet,
Daan ??? ??? ???
Eerder heb ik al een vraag gesteld over de aansluiting van de kabelboom. Antwoorden hebben mij hierin al al erg geholpen! Hierbij blijven er op 3 punten nog vragen over. Ik was hiermee al naar volvo geweest, maar zij hebben de documentatie niet meer om dit na te kunnen kijken:
1. De stekker van de kabelboom (B21ET) t.o.v. de stekker van de kabelboom van de auto (schutbord)
Hieronder is een foto te zien van een schema die ik getekend heb van de twee stekkers (boven volvo 245 gl uit 1979 en onder de stekker van de kabelboom b21et)
[img=http://img205.imageshack.us/img205/4142/stekkerschemask8.th.jpg]
Legenda (voor de zekerheid ;D):
zw = zwart
G = geel
R = rood
RBL = rood/blauw
BR = bruin
GBL = geel/blauw
BL = blauw
De twee stekkers zijn gespiegeld. De rode punt geeft de overeenkomstige aansluiting aan.
Opvallen is het verschil in de stekkers ten aanzien van twee draden:
1. Een Rood/Blauwe draad op de stekker aan auto zijde (omcirkeld), die afwezig is op de stekker van de kabelboom van de motor.
2. De aanwezigheid van een blauwe draad op de stekker van de motor (onder tweede van rechts), die weer niet aanwezig is op de stekker van de auto.
3. Aan de auto zijde zit ook nog een korte rode draad met een enkel stekkertje wat uit de kabelboom steekt. Weet iemand waar dit toevallig voor is gebruikt (links op tekeningetje)?
Heeft iemand een idee waar deze beide draden voor zijn en in het geval van de blauwe draad op de stekker van de kabelboom van de motor, hoe deze verder loopt en waar deze op aangesloten moet worden in de auto.
2. Bij de aansluiting van de turbometer, zit er vanaf het inlaatspruitstuk een slangetje die op een T-stukje zit aangesloten. Aan de ene zijde gaat deze naar de turbometer (zie foto) en op de andere zijde gaat deze naar een elektrisch component (blauwe stip). Hierbij de vraag wat dit is en hoe dit zit aangesloten (draad met rode en gele stip)!? Ikzelf had het idee dat dit mogelijk de sensor is die bij te hoge turbodruk (naald in het rood) een signaal geeft aan het turbo lampje in het dashboard!?
[img=http://img207.imageshack.us/img207/3857/aansluitingturbometerpp4.th.jpg]
3. De aansluiting van de retourleiding (koppeling), was zo verrot, dat deze aan de stalen leidingzeide afbrak bij demontage. Hierdoor zit ik dus met het probleem hoe dit opnieuw aan te sluiten. Nu ben ik naar Bosch geweest, en die zeggen dat de leiding, 7mm geen handelsmaat meer is, waardoor koppelstukken niet meer standaard leverbaar zijn. Hierbij werd toen aangegeven, dat de retourleiding een veel lagere druk heeft dan de aanvoerleiding. Hierbij zou het dus ook mogelijk zijn het koppelstuk eraf te snijden en de slang een stuk over de stalen leiding te schuiven met 2 goede slangklemmen. Nu is hierbij de vraag of iemand een idee heeft of dit mogelijk is gezien de systeemdruk, en anders of iemand wel een adres of mogelijkheid wet dit weer via een snelkoppeling te herstellen?
[img=http://img206.imageshack.us/img206/6033/koppelingretourleidingoc3.th.jpg]
Hopelijk is het geheel duidelijk en is er antwoord op mijn vragen.
Groet,
Daan ??? ??? ???

