Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21ET: hoe zit het ook al weer???
#1
Beste mensen

Eerder heb ik al een vraag gesteld over de aansluiting van de kabelboom. Antwoorden hebben mij hierin al al erg geholpen! Hierbij blijven er op 3 punten nog vragen over. Ik was hiermee al naar volvo geweest, maar zij hebben de documentatie niet meer om dit na te kunnen kijken:

1. De stekker van de kabelboom (B21ET) t.o.v. de stekker van de kabelboom van de auto (schutbord)

Hieronder is een foto te zien van een schema die ik getekend heb van de twee stekkers (boven volvo 245 gl uit 1979 en onder de stekker van de kabelboom b21et)

[img=http://img205.imageshack.us/img205/4142/stekkerschemask8.th.jpg]

Legenda (voor de zekerheid ;D):

zw = zwart
G = geel
R = rood
RBL = rood/blauw
BR = bruin
GBL = geel/blauw
BL = blauw

De twee stekkers zijn gespiegeld. De rode punt geeft de overeenkomstige aansluiting aan.

Opvallen is het verschil in de stekkers ten aanzien van twee draden:

1. Een Rood/Blauwe draad op de stekker aan auto zijde (omcirkeld), die afwezig is op de stekker van de kabelboom van de motor.
2. De aanwezigheid van een blauwe draad op de stekker van de motor (onder tweede van rechts), die weer niet aanwezig is op de stekker van de auto.
3. Aan de auto zijde zit ook nog een korte rode draad met een enkel stekkertje wat uit de kabelboom steekt. Weet iemand waar dit toevallig voor is gebruikt (links op tekeningetje)?

Heeft iemand een idee waar deze beide draden voor zijn en in het geval van de blauwe draad op de stekker van de kabelboom van de motor, hoe deze verder loopt en waar deze op aangesloten moet worden in de auto.

2. Bij de aansluiting van de turbometer, zit er vanaf het inlaatspruitstuk een slangetje die op een T-stukje zit aangesloten. Aan de ene zijde gaat deze naar de turbometer (zie foto) en op de andere zijde gaat deze naar een elektrisch component (blauwe stip). Hierbij de vraag wat dit is en hoe dit zit aangesloten (draad met rode en gele stip)!? Ikzelf had het idee dat dit mogelijk de sensor is die bij te hoge turbodruk (naald in het rood) een signaal geeft aan het turbo lampje in het dashboard!?

[img=http://img207.imageshack.us/img207/3857/aansluitingturbometerpp4.th.jpg]

3. De aansluiting van de retourleiding (koppeling), was zo verrot, dat deze aan de stalen leidingzeide afbrak bij demontage. Hierdoor zit ik dus met het probleem hoe dit opnieuw aan te sluiten. Nu ben ik naar Bosch geweest, en die zeggen dat de leiding, 7mm geen handelsmaat meer is, waardoor koppelstukken niet meer standaard leverbaar zijn. Hierbij werd toen aangegeven, dat de retourleiding een veel lagere druk heeft dan de aanvoerleiding. Hierbij zou het dus ook mogelijk zijn het koppelstuk eraf te snijden en de slang een stuk over de stalen leiding te schuiven met 2 goede slangklemmen. Nu is hierbij de vraag of iemand een idee heeft of dit mogelijk is gezien de systeemdruk, en anders of iemand wel een adres of mogelijkheid wet dit weer via een snelkoppeling te herstellen?

[img=http://img206.imageshack.us/img206/6033/koppelingretourleidingoc3.th.jpg]

Hopelijk is het geheel duidelijk en is er antwoord op mijn vragen.

Groet,

Daan ??? ??? ???
Antwoord
#2

1:
1. Een Rood/Blauwe draad op de stekker aan auto zijde (omcirkeld), die afwezig is op de stekker van de kabelboom van de motor.
Klopt - zo zit het bij mijn turbo ook: wel op de kabelboom ri interieur, niet ri motor

2. De aanwezigheid van een blauwe draad op de stekker van de motor (onder tweede van rechts), die weer niet aanwezig is op de stekker van de auto.
Dan had je 245gl waarschijnlijk geen injectie? Weet niet hoe ie verder loopt. Misschien vind je dat hier: http://www.rowijk.nl/Volvo_240.pdf Als je op bladzijde 10 (paginanr 3) kijkt, dan lijkt de blauwe draad naar het contactslot te lopen via een relais wat links tegen je kickpanel zit gemonteerd.

3. Aan de auto zijde zit ook nog een korte rode draad met een enkel stekkertje wat uit de kabelboom steekt. Weet iemand waar dit toevallig voor is gebruikt (links op tekeningetje)?
Niet aangesloten bij mijn turbo

2: dit is inderdaad de druksensor, maar zit vlgs mij alleen in de oudere turbo's gemonteerd: ik heb het lampje niet en neem aan dus de sensor ook niet. Je zou 'm dan weg kunnen laten, want veel nut heeft 't niet geloof ik.

3: waar is dit de retourleiding van?? Oliekoeler oid? Dealer proberen?

Succes!
Antwoord
#3
De blauwe draad is volgens mij de draad die de stekkers op de injector etc. aansturen. Is dit blijkbaar iets wat gewoon in of uitgeschakeld moet worden bij het starten/lopen van de motor!? Of ook al als het contact wordt omgezet voordat er wordt gestart? Ik zal de schema's nog even nalopen, wellicht dat ik het zo kan ontdekken.

De leiding van de foto betreft de retourleiding van de brandstoftank. Het is de koppeling die normaal naast het brandstoffilter is geplaatst. Doordat deze bij de donorauto kapot is, hadden we het probleem dat we geen koppelstuk meer konden vinden. Bij volvo is sowieso niets meer te krijgen. Wellicht met moeite alleen een totaal nieuwe leiding. Ook bij Bosch was de maat 8mm niet meer leverbaar. Uiteindelijk hebben we via een bedrijf, gespecialiseerd in perslucht en compressoren, een koppeling gevonden die we hebben uitgeboord tot 8 mm. Vervolgens kan de leiding nu d.m.v. een trompetje (zelfde als bij een remleiding) op het huidige koppelstuk geschroefd/geklemd worden! Dit lijkt nu dus opgelost. Of het lekvrij is, moeten we straks ervaren als de auto voor het eerst weer gestart gaat worden!!!


Uiteindelijk heb ik nog twee specifieke vragen:

1. Op de karteontluchting (het zwarte huis op de zijkant van het blok onder het inlaatspruitsuk) zit een kunstof koppelstuk met een dikke aansluiting met een slang die naar de inlaat van de turboslang loopt. Daarbij zit er echter nog een tweede dunnen aansluiting op. Hierbij is echter de vraag waar deze nu naartoe loopt. Op het inlaatspruitstuk zijn namelijk twee dunne aansluitingen aanwezig voor slangetjes die nu al in gebruik zijn:

A. op de zijde aan de motor onder bij het ronde turbo inlaathuis die nu gekoppeld is d.m.v. een T-stukje met een dunne aansluiting aan de achterzijde van het spruitstuk (ook onder het ronde turbo inlaathuis) en aangesloten op het 'injectieblok van bosch' op de zijkant van de motor.

B. Een aansluiting aan de binnenzije van het inlaatspruitstuk iets hoger die direct verbonden is met de ontsteking.

Hierbij dus de vraag waar mogelijk de dunne aansluiting van de karterontluchting nu nog op of bij aangelsoten moet worden.

2. Op het 'injectieblok van bosch' zit naast de dunne stalen brandstofleidingen ook een gebogen rubberen slang (iets dikker) die recht omhoog en met een bocht weer naar beneden loopt. Deze lijkt echter verder nergens meer naar toe te lopen!? Klopt dit, is dit bijvoorbeeld een ontluchting / overloop ofzoiets? Of zit het alsnog ergens op aangesloten?

Het einde nadert nu dat alles weer geheel gereviseerd en schoon/vervangen/geschilderd is gemonteerd. Hopelijk dat de motor straks direct probleemloos gaat lopen ;D
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.497 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.303 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.908 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 7.125 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 78.800 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 23.260 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.832 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 21.417 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 5.180 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 60.094 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)