Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aansluiting B21ET op kabelboom!!??
#1
Beste mensen,

Op dit moment ben ik een B21et blok aan het plaatsen in een 245 uit 1979. Hierbij heb ik echter nog een vraag over de aansluiting van de kabelboom van de B21et op de grijze stekker van de kabelboom die verder de auto ingaat.

De punten (kabeltjes) komen van beide stekkers niet overeen. De stekker past dus wel probleemloos, maar de vraag is of er achter deze stekker en kabelboom die de auto ingaat nog veel anders is t.a.v. een B21et en een andere injectie motor. Is er bijvoorbeeld nog een extra 'computer' aanwezig onder het dashboard, die de stekkers op de injector (startinjector) etc. aansturen? Het kan nu zijn dat ik bij de demontage van het motorblok aan aandrijflijn uit de donorturbo, ik deze zaken heb vergeten.

Indien er niet nog een extra relais en of computer voor de kabelboom aanwezig is, zijn er mensen die een duidelijk schema hebben hoe dit dan vanaf de grijze stekker verder de auto ingaat en hoe dit verder is gekoppeld!?

Groet,

Daan
Antwoord
#2
als ik het goed gegrijp (zo was het bij mijn 240 en een '80 244 die ik jaren geleden gedemonteerd heb) is die grote grijze stekker voor dingen als oliedruksensor, startrelais, dynamo lampje, koelwatertemperatuur, etc etc. bij de oudere carb modellen ie ook de ontsteking erdoor gevoed denk ik.
Ik zal eens kijken of ik nog bedradingsschema's kan vinden!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
klopt inderdaad. Hierbij vraag ik mij echter af wat de stekkers op de koudestart injector en de andere aansluiting rond het inlaatspruitstuk etc. aansturen. Is het puur een kwestie van open en of dicht bij draaiende en of niet draaiende motor? Hoe wordt zo'n koude start injector aangestuurd? Wanneer weet deze of inspuiting wel of niet moet gebeuren en waar komt dit signaal dan vervolgens vandaan. Het lijkt er dus op dat ik de juiste draden op de grijze stekker moet achterhalen en de draden op de stekker (volgorde) van de kabelboom aan de motor zijde moet aanpassen om dit weer geschakeld te krijgen. Het zou mooi zijn als er nog een schema te vinden is.

Antwoord
#4
van de onstekingscomputer
zwarte aan chassis
rood/witte aan - bobine
blauwe aan + bobine

als het goed is zit er nog een + aan de bobine die komt van het contactslot af (15)
(15) + achter contact.
Antwoord
#5
Heren, bedankt voor de info. Ik heb het direct geprint en zal het meenemen als ik verder ga met het aansluiten van de zaak. Indien er nog draden overblijven, zal ik dit laten weten.

groet,

Daan
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.497 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.303 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.908 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 7.125 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 78.785 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 23.258 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.831 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 21.417 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 5.180 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 60.029 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)