Topics: 55
Welke brandstof kun je het beste tanken met een B21ET? Ik heb begrepen dat Euro 95 inclusief een deel loodvervanger (extra flesje) veel wordt toegepast. Is dit iets wat jullie zelf ook gebruiken, of hebben jullie andere ideeen hierover?
groet,
Daan
Topics: 44
ikzelf tank ron98 excellium van total daar doet hij het goed op
ik denk dat als je met 95 gaat rijden de motor snel gaat pingelen bij acceleratie
ik heb het zelf nooit geprobeert 95 met loodvervanger
Volvo S70R B5234T4 M59
Mijne rijd nu op 95 + loodvervanger, maar kan ik zomaar ineens overstappen op 98 (zonder loodvervanger)??
Of moet ik eerst de hele tank leegrijden, of ??
Topics: 74
Ik tank 98 ongelood bij de BP. De beste man doet altijd poeslief tegen mij. :

;D
niemand toevallig antwoord op mijn vraag?
Topics: 38
Volgens mij kan het geen kwaad om de twee brandstoffen te mengen.
Ik weet alleen niet of je motor bestand is tegen het rijden zonder loodvervanger.
Als de motor er niet tegen zou kunnen is het altijd nog beter om een restje met loodvervanger er doorheen te hebben dan helemaal niets, dus volgens mij kun je gewoon tanken wanneer het jou uitkomt.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
je kunt 95 en 98 prima mengen: het octaangehalte mengt zich op dezelfde wijze.
Voor de turbo wordt inderdaad 98 voorgeschreven en ik zou zeker niet op 95 rijden, of je moet alleen maar heel rustig rijden en goed op evt. pingelen letten. Maar is niet ok voor je motor!
Loodvervanger hoeft in principe niet, want je hebt geharde kleppen, maar ik gooi het er voor de zekerheid toch altijd bij.
Topics: 74
Waar kun je dat loodvervanger kopen?
bij de grotere tankstations en breezan, halfords etc.
Er zullen vast kwaliteitsverschillen zijn, maar ik heb er geen verstand van.
Topics: 135
Een B21ET moet officieel op RoN98 rijden. En dat zou ik ook maar doen ook want dit blok is nog niet voorzien van klopsensor/knocksensor/pingelsensor. Of je je auto kan aanpassen zodat RoN95 geen probleem meer is geen idee. Iemand?
Loodvervanger hoeft idd niet bij een B21ET vanwege de geharde kleppen. Maar zowieso gelezen in ander topic hier en heel aannemelijk; in de USA waren de auto's al vroeg voorzien van een katalisator. En ik denk niet dat er andere motoren/koppen geleverd zijn daar dan in Europa. Dus waarschijnlijk kun je met een 240 vanaf 78 ofzo al zonder problemen loodvrij rijden vermoeddelijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"