Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderblokrevisie B21ET
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheid om zelf het onderblok van mijn B21ET te reviseren. Hierbij is het de vraag of zoiets goed zelf te doen is.

De zuigers en zuigerwanden zien er verder nog goed uit , zover ik kan oordelen zonder diepe groeven of beschadigingen. Daar ik om financiele redenen zoveel mogelijk zelf wil doen, hier de vraag of dit dan ook goed te doen is bij deze motor. Zijn er nog specifieke zaken waar je bij dit blok op moet letten.

Ik zat zelf te denken aan zaken als:

zuigerveren, olieschraapveren
lagerschalen
lagers van de drijfstang, toplager etc.
oliepomp

Laat even weten als je hier ervaring mee hebt.

Antwoord
Als je even geduld hebt meld Kaasie zich vast wel , want die heeft er wel kaas van gegeten, die kan je alles vertellen.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Ik wacht af
Antwoord
het is zeker goed te doen.
maar ik weet niet hoe handig je bent.
je hebt hier en daar wel een goed oog nodig om te beoordelen of iets ok is of niet.
de oliepomp kan je vervangen maar je kan hem ook ff loshalen en ff speling meten.
je kan aan de groeven in de tandwielen en afdrukken van de tandwielen tegen het huis aan wel zien of het nodig is ja of nee.

als je gaat reviseren met nieuwe veren laat dan je cilinders ff honen bij een revisie bedrijf.
laat ook je onderblok vlakken.

je kan me ook wel ff PB'en voor details
Antwoord
Ik heb ervoor gekozen om m'n blok te laten reviseren. Daarbij was het ook wel nodig om wat meer werkzaamheden uit te besteden. Mijn blok had een paar dikke groeven in de cilinderwand waardoor deze sowieso opgeboord moest worden icm nieuwe zuigers (2de overmaat). Ik laat het bij HRW doen in Wageningen en heb met hem de afspraak dat ik de dingen doe die ik denk dat ik kan doen. Zoals het kleine tijdrovende werk zoals blok schilderen en het opkalefateren van kleine onderdelen. Normaal gesproken leverd hij het blok compleet geassembleerd aan, maar heb met hem de afspraak dat ik het blok als bouwpakketje krijg en um zelf in elkaar kan zetten. Het boren, honen, vlakken, en slijpwerk doet Bertje dus samen met alles compleet balanceren.

Wat ik doe:

Blok bouwen, Kop bewerken, schilderen/spuiten van het blok, afdraaien vliegwiel, enz...

Ik moet zeggen dat ik nog geen ervaring heb met het blok bouwen (op brommerblokjes na) maar met inzicht en verstand kom je een heel eind denk ik...

Mijn blok is nog niet klaar en ligt nog bij het revisie bedrijf...tis ff wachten op de zuigers en dan gaat het mooie werk beginnen.

Vooralsnog zijn dit mijn ervaringen, en bevalt me deze werkwijze heel goed.
misschien dat je er wat aan hebt.
Het is dus wel afhankelijk van de staat van je blok welke bewerkingen je moet/kan doen.
Er werd vooraf een compleet meetrapport samengesteld en aan de hand daarvan de werkzaamheden vast gesteld. Mijn drijfstangen waren nog perfect en hoefde dus ook niet geslepen te worden.

Ik moet zeggen het kost allemaal wel wat...en als m'n blok er minder slecht aan toe was had ik minder hoeven doen. Het is me alleen wel heel wat waard dat ik straks weet dat m'n blokkie helemaal perfect is.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Een tip is om te proberen een van de groene boekjes van volvo te bemachtigen. Er een heel boekje over motorblokrevisie waarin precies staat wat je moet doen. Ik weet niet of ze in het nederlands te krijgen zijn, maar dat lijkt me wel. Anders iig in het engels.

Verder zou ik er gewoon voor gaan. Ik ben er nu ook mee bezig en het is de eerste keer dat ik een blok uit elkaar haal. Tot nu toe valt het me allemaal erg mee, het is echt niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt. Dat is sowieso altijd mijn motto als het om aan de auto's sleutelen gaat.. Ooit moet de eerste keer zijn en als je het niet probeert leer je het nooit, meestal valt het erg mee want onze auto's zitten best logisch in elkaar Smile
Als je tijdens het in elkaar zetten problemen tegen kom zijn er altijd lui die kunnen helpen. Waar je wel goed op moet letten is dat je olie op de juiste plekken zet tijdens het monteren, als je een plek vergeet kan je net zo goed opnieuw beginnen.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Ik zal er inderdaad een goed naar kijken. Wellicht dat ik het onderblok wel even wegbreng om de cilinderwanden te laten controleren.

De genoemde groene boekjes ken ik inderdaad. Ik heb er een over de koppeling van mijn volvo 340.
Antwoord
kijk eens op http://www.pbase.com/stealthfti

hij weet er erg veel vanaf en heeft al een aantal blokken gereviseerd. Erg interessant om te lezen, hij past dingen zo aan dat ze ook net wat lekkerder lopen/langer meegaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Goeie site inderdaad. Geeft ook een goed beeld van wat er allemaal komt kijken in het onderblok! Heb het even snel bekeken, maar zal het later nog even grondig nalezen.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.344 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.178 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.723 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 6.962 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.242 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 22.581 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.035 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 20.394 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 4.898 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 57.445 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)