Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor probleem 264
#1
Hallo,

Vanaf 2 mei ben ik in het bezit van een Volvo 264 gte 2.7 uit 1979. Ik ben hier mee van het Westland naar het Noorden gereden. Na een paardagen toen de tank half vol was begonnen de problemen.
Als de tank dus halfvol is dan begint hij in te houden tot je op een gegenven moment gewoon stil staat. Als ik de auto even uitzet, na 2 tellen weer aan, kan ik gewoon weer een aantal km rijden zonde probleem. en dan begint het weer opnieuw. bij een volle tank heeft hij er geen last van.

Onderhand zijn de 2 benziene pompen onder de auto en die in de tank vervangen, brandstof filter is venieuwd, brandstof verdeler is gereviseerd en de injectoren vernieuwd. contactpunten werken ook goed.

Ik heb hem bij een garage gebracht, deze monteur heeft er 1,5 week mee bezig geweest en mij gesmeekt de Volvo weer op tehalen.
Nu staat hij al weer 3 weken bij een andere garage en die weten het ook niet.

Wie kan mij helpen om het probleem op te lossen?

Alvast bedankt
Groet Melle
Antwoord
#2
Gecheckt of beide pompen goede voeding krijgen?
Antwoord
#3
Behalve het fenomeen dat ie na 2 tellen stilstand weer een paar km rijdt, wijst alles op een probleem met de in-tankpomp, of de opvoer vanuit de tank in het algemeen. Soortgelijk: https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1

En dan gaat t om het stukje benzineslang van 5 cm tussen de in-tank pomp en de buis die door het tankdeksel gaat.

En deze meneer beschrijft een pomp die achteruit draait (uiteindelijk ook een voedingsprobleem), dat reproduktie-pompen meest niet de goede afmeting hebben (waardoor aansluitingen niet lekker gaan), en heeft foto's van het infame stukje slang: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Beluchting van de tank misschien verstopt?
Antwoord
#5
(11 July 2023, 09:58)Madman schreef: Beluchting van de tank misschien verstopt?

ha, leuke,die je makkelijk zou vergeten...
Te testen door de benzinedop er af te draaien als ie afslaat (zuigt dan weer vol)? Of dop gewoon even eraf laten?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Dop eraf laten en gaan rijden. Natuurlijk niet met volle tank!
Antwoord
#7
Slechte beluchting van de tank ligt idd voor de hand...

Indien dit OK is dan is andere mogelijkheid
GTE 2.7 PRV 1979 heeft Kjetronic.

Controleer dan eens de Brandstof accumulator Smile Deze heeft eigenlijk de functie als starthulp bij warme motor en houd de brandstofdruk op peil wanneer je kortstondig de motor uitzet en de pomp niet loopt. Is dus een soort expansievaatje met drukveer en een membraan, is die membraan stuk(lek) dan valt te pas en onpas de brandstofdruk weg, meestal met snelheid gas los of stationair verliest het systeem druk en slaat motor af. Maar ook ander raar gedrag van afslaande motor kan hierdoor optreden.

https://files.bmwclassic.nl/E21/K-Jet/Bo...ic_web.pdf
Vergeet even dat er BMW staat, is niet Volvo specifiek elke k jet heeft die Fuel Accumulator... Pag 14/15...

Een typisch Kjet probleempje en is daar gevoelig voor de Accumulator werkt i.s.m brandstofpomp het zit dan ook kort bij de pomp gemonteerd. Hoe je dit op de bench op functie kunt controleren zal in het Bosch K jetronic boekje staan. Sowieso geen overbodige luxe om dat boekje aan te schaffen en het Kjet systeem te bestuderen en te kennen. Het is een zeer betrouwbaar mechanisch systeem mits 100% in orde... Na + 40 jaar en omdat het een grotendeels mechanisch systeem is is dat 100% in orde ver te zoeken en niet altijd even gemakkelijk te diagnosticeren, alles valt en staat bij druk (vacuüm en brandstof) en niet met een waterpomptang en multimeter te doen. Automonteurs van de huidige generatie staan dan wat met de oren te flapperen en kennen het systeem ook niet, weten niet eens waar naar te kijken. De oudere garde die het nog kent is lang met pensioen en een zoektocht te vinden en hebben vaak niet meer de nodige tools in huis.

Dus de goede Kjetronic monteur is bijna net zo zeldzaam als een goede 260.

Ander puntje van aandacht is verbruik, is je kjet in orde en je motor ook kun je met ouwe sokken rijstijl wel zo'n 1 op 9, 1 op 10 rijden. Is het systeem niet in orde gaat je verbruik drastisch omhoog... Heb je hoog brandstofverbruik dan wordt het tijd je Kjet eens goed onder de loep te nemen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 9.909 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Slecht starten B28(0) bij warme motor NiekMan 3 19.772 31 March 2014, 23:58
Laatste bericht: PRV Paull
  Ontstekings probleem B27E. "De zoek tocht" RonnieDuck 15 16.329 26 February 2012, 13:30
Laatste bericht: RonnieDuck
  Motor hangt scheef dnugter 8 7.177 31 October 2011, 22:42
Laatste bericht: RonnieDuck
  voorpijp volvo prv motor maurice100 9 17.562 12 April 2011, 21:08
Laatste bericht: Henk760Hausser
  Volvo 264 1977 problemen motor VolvoWen 35 26.824 2 September 2009, 00:20
Laatste bericht: TheSaint77
  motor beetje moe Arabier 28 18.404 2 March 2009, 12:32
Laatste bericht: jos245
  Volvo 264 met een koudstart probleem eric264 5 4.331 15 January 2008, 07:25
Laatste bericht: RonnieDuck
  volvo 262C gereviseerde motor: stationair goed, bij gas geven 3 cylinders weg?!! killercroc 3 4.226 24 July 2007, 23:06
Laatste bericht: kaasie
  Verdelerkap probleem Bertone 13 10.903 13 March 2007, 23:12
Laatste bericht: Bertone

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)