Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Vraagje: Heeft iemand misschien een plaatje van het koelsysteem en hoe de route is van het koelvloeistof?
Ik vraag mij namelijk af of de 2 slangen naar het schutbord niet per ongeluk omgewisseld zijn. En of ik de lpg verdamper slangen dus goed heb aangesloten.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Heb je in Vraagbaak en/of Haynes gekeken?
Ik wel. De retourleiding lijkt op beiden aan de rechter/uitlaat-zijde te lopen, terug naar waterpomp.
Aanvoer (richting schutbord) vanaf links/inlaatzijde. Maar in Hanes lijkt het alsof ze elkaar kruisen ergens, dus dan is de eenduidigheid weer weg.
Ik kan morgen wel eens onder de kap kijken hoe bij de mijne zit.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Net nog even gekeken, bovenstaande klopt wel.
Aan linkerzijde moter (inlaatzijde) zit wateruitlaat wat verder naar achter op het blok. Deze gaat naar schutbord, onderste aansluiting. Is ook afgetakt naar de inlaat van verdamper.
Vanuit de verdamper en onderste aansluiting schutbord weer retour via rechterzijde van motor (uitlaatzijde), via slang achter de motor langs.
Gaat ie lukken zo?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ja, hier kan ik wel wat mee. Dank dat je even wilde kijken.
Bij mij zitten de slangen naar het schutbord dus net andersom. Ik weet niet of er voor de verwarming een inlaat en uitlaatzijde is, maar ik ga ze van de week toch maar even verwisselen. Mijn koelsysteem blijft te koud (40 a 50 graden slangen radiateur) maar de verwarming wordt wel warm(moeilijk regelbaar). Het zou kunnen dat het verkeerd monteren van de schutbord-slangen hier iets mee te maken heeft. Thermostaat werkt wel gewoon.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Graag gedaan hoor, kleine moeite.
Meestal is de vulzijde aan de onderkant, en uitgang aan de bovenkant. Dit maakt het makkelijker om bellen weg t eblazen en voorkomt 'geklater' in een niet goed gevuld systeem. Misschien dat er bi jou dus inderdaad nog lucht inzit, en het daardoor moeizamer gaat, of in ieder gaval moeilijker te regelen is?
Al moet ik bekennen dat het bij de mijne ook heel nauw komt: klein stukje open wordt het al snel erg heet, nuance is moeilijk.
Wat ook kan zijn: dat er troep in zit. Losmaken moet je toch al doen, dus mdan met de tuinslang erop doorspoelen (officieel tegen de stroom in om het vuil eruit te spuiten, en niet erin te douwen. Maar dat is bij jou nu dus onzeker). Beide kanten op kan ook natuurlijk. Kan van onder de motorkap, dus geen geklieder binnenin nodig.
Wat soms ook helpt, zeker als je een splitsing naar verdamper ertussen hebt zitten: die even afknijpen, dan gaat de volle stroom/druk even goed door de kachelunit. Wel thermostaat goed openzetten uiteraard.
Tuinslang en afklemmen heb ik recent bij de XC ook gedaan, geen wondermiddel, maar wel degelijk een merkbaar effect.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005