Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koelsysteem b21a, hoe werkt dit??
Ging ff niet goed... postte een reply terwijl het een nieuw topic moest zijn

--------------------------------------------------------------------------------
Vraagje..
Met de temperaturen van nu loopt als ik 110km/h + rijdt de temperatuur een stuk hoger op dan normaal (op 2/3 van de schaal ofzo, dus niet in het rood)
Ik dacht dus, ff flesje koelvloeistof halen en bijvullen in het tankje.. Mar die zat eigenlijk al redelijk vol, er kon wel iets bij maar nu komt het... bijvullen heeft volgens mij geen zin.. want..

Wat mij opviel is dat het tankje 2 slangen heeft maar..
De dikkere slang aan de onderkant doet eigenlijk helemaal niets.... wan deze is afgesloten met een 'bout' en kan dus zodoende niets doen dan gewoon hangen (hij zit wel met die bout vast aan de ring op de radiateur maar dat is puur bevestiging)
de andere dunne leiding die bovenin zit zit wel op de radiator aangesloten maar dat lijkt me meer een overloopleiding.
Als ik in de dikke slangen die wel op de raidateur zitten knijp dan hoor ik wel dat er lucht naar het tankje word geblazen.

Volgens mij zit er hier iets niet helemnaal goed... of mis ik iets... Hoe werkt het radiateur systeem? snap er ff niks van....

Er is overigens wel vlak voor ik hem kreeg een andere radiateur in gegaan omdat de oude lekte.
Antwoord
reeds aangepast...! Geen probleem..carry on! Big Grin :wink:

maar is het niet gewoon je thermostaat? Want er zit wel koelvloeistof in je koelsysteem zeg je. Je ziet geen lekkage neem ik aan. Koppakking zou kunnen dat het daardoor wegvloeit...

maar die constructie zegt me zo 1,2,3 niet zo veel zoals jij schetst. Misschien een foto? Sad

eerste waar ik aan denk is; thermostaat... 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als de dikkere slang niet aangesloten zit op de radiator, hoe vul je hem dan bij? :twisted:

Die slang hoort naar de radiator te gaan, ongeveer in het midden zou de aansluiting moeten zitten.

Erg vreemd dit, het klinkt net alsof er een radiator van een ander model in zit. Maar ergens moet je hem toch wel bij kunnen vullen? Heb je behalvde de 2 dikke slangen (van de motor naar de radiator) en die hele dunne (idd overloopleiding) nog meer aansluitingen op de radiator?
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
ok... ff wat foto's gemaakt om een en ander te verduidelijken.
Het is overigens een b21a met 3 trapsautomaat en er staat me iets van bij dat er wel een 'betere' radiator is ingezet (volgens de dealer waar ik hem kocht) maar meer weet ik dus niet, nooit bewust naar het systeem gekeken.

[Afbeelding: volvo1.jpg]
[Afbeelding: volvo2.jpg]
[Afbeelding: volvo3.jpg]
[Afbeelding: volvo4.jpg]

overigens blijft de temp tijdens stadsritjes en 80km wegen enzo keurig halverwege staan en als hij warm is loopt ie ook wel weer snel terug.
Antwoord
TheSaint77 schreef:reeds aangepast...! Geen probleem..carry on! Big Grin :wink:

maar is het niet gewoon je thermostaat? Want er zit wel koelvloeistof in je koelsysteem zeg je. Je ziet geen lekkage neem ik aan. Koppakking zou kunnen dat het daardoor wegvloeit...

maar die constructie zegt me zo 1,2,3 niet zo veel zoals jij schetst. Misschien een foto? Sad

eerste waar ik aan denk is; thermostaat... 8)
lekkage (koelvloeistof dan) heb ik hem niet op kunnen betrappen dus daar ga ik ook niet vanuit.
Bijvullen in het tankje heeft in ieder geval geen zin omdat er dus alleen een overloop op aangesloten zit.

Die vuldop bovenop misschien??
Antwoord
Heb je bij die vuldop gekeken of er nog genoeg vloeistof in zit?
Een beetje een vreemde oplossing is het wel maar het zou moeten werken als je hem daar bijvult.

Wat ook nog zou kunnen is dat je een 92 graden termostaat hebt, dan staat de temperatuurmeter ook ongeveer op 2/3 op die oude meters. Zo stond die van mij met een 92 graden termostaat, en nog een stukje hoger met vol gas.
[Afbeelding: tempm%E4tare.jpg]
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
[Afbeelding: radiator.gif]

Wat raar, zo hoort hij er uit te zien. De Olieleidingen zijn van je automatische transmissie. En de dikke reservoirleiding hoort normaalgesproken gewoon in je radiator te lopen. Ik heb vandaag bij mij een (bijna) nieuwe radiator in mijn volvo laten zetten, voor 55 euro van de sloop! 8)

Ik zou hem iig even doorspoelen als ik jou was.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
nico_v schreef:Als de dikkere slang niet aangesloten zit op de radiator, hoe vul je hem dan bij? :twisted:

Die slang hoort naar de radiator te gaan, ongeveer in het midden zou de aansluiting moeten zitten.

Als ik de foto's bekijk is bijvullen alleen mogelijk rechtstreeks via de vuldop op de radiateur want de slang naar het overloopvat is afgetopt Big Grin

Maar als de temp. meter met dit weer niet hoger dan 2/3e gaat zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Persoonlijk zou ik de radiateur die er ogenschijnlijk door een kunstenaar is ingeprutst eruit gooien en vervangen door een die er in hoort, maar da's weer een ander onderwerp :lol:
Antwoord
Begin eens met doorspoelen als je verbeteringen wil zien. Dan een andere thermostaat monteren. Wedden dat je probleem opgelost is dan! Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
met doorspoelen bedoel je waarschijnlijk beide leidingen losgooien en dan flink doorspoelen met water oid?
Of is er een ander goedje voor?

nog een vraagje... hoeveel liter koelvloeistof gaat er in totaal in zo'n beetje? stel dat ie leeg is dus..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 415 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  schema koelsysteem gydomatra 4 2.754 5 April 2021, 20:02
Laatste bericht: BartJu
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.649 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.069 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.713 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.626 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.828 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.883 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.867 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.767 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)