22 December 2009, 14:53
Beste mede Volvo liefhebbers. Ik ben nieuw op dit forum (lid van 240/260 register) en na een aantal jaren met veel plezier in mijn '67 Amazon gereden te hebben, heb ik 2 maanden geleden een mooie 245 Polar uit 1993 gekocht met B230f motor op benzine. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het verbeteren/verfraaien van deze nette verschijning. Echter afgelopen zaterdag overkwam het volgende:
Met mijn 245 is de vorige kleine ramp gebeurd,
Afgelopen zaterdagmorgen (na een nacht van minus 15 graden) merkte ik tijdens een rit met mijn 245 uit'93 (220.000 gelopen op benzine, verder goed onderhouden) dat de kachel niet warm werd. In de auto was het ook minus 10 graden. De auto reed verder prima. Pas na een rit van 20 minuten merkte ik op dat de temp. meter bovenin het rood stond (waarschijnlijk al zo'n 20 km lang).
Na dit door mijn eigen stomme schuld (te) laat opgemerkt te hebben de auto geparkeerd, en de motorkap omhoog. Ik zag groen/gele koelvloeistoflekkage op de bodemplaat en een heet B230 blok en even later hoorde in geratel in de radiateur. Ik vermoed nudat dit brokjes ijs waren die door de radiator heen en weer schoten (leek wel mitrailleurvuur), daarnaast ook koelvloeistoflekkage en gesis. Even later een knal en een gigantische stoomwolk uit de radiator tesamen met een hoop gespuit en gesis van koelvloeistof. Totale leegloop van koelvloeistof en einde oefening. Ik ontdekte een keurig rond gat linksboven aan de achterkant van de radiator. Het afgeschoten ronde stukje kunststof lag later onder de auto, compleet afgerukt. Het was geen dop ofschoon het keurig rond was. Mijn conclusie: Te laag anti-vries gehalte in mijn koelsysteem, te veel water i.p.v. koelvloeistof. Verklaarbaar doordat de vorige eigenaar (ik heb deze auto net 2 maanden) er jaren mee in Portugal heeft gereden en daar waarschijnlijk het koelsysteem met water heeft
gevuld (in de Algarve is het niet gauw minus 15 graden). Ik heb dit na aankoop niet gecontroleerd op vorstbestendigheid, alhoewel wel iets koelvloeistof aangevuld te hebben afgelopen maand. In Nederland bij min 5 geen problemen gehad, ik heb er afgelopen week probleemloos mee gereden. Maar na die koude vrijdagnacht vermoed ik dat er ijsvorming in het koelssysteem is ontstaan, waardoor er geen koelwatercirculatie plaatsvond (hete motor, koude kachel). Tijdens het rijden (90 km/uur) door koude rijwind bij buitentemp van min 10 graden nog wel een beetje afkoeling, maar na het parkeren een loeiheet blok en smeltend ijs vermengd dat snel waterdamp werd. Drukopbouw in het koelsysteem dat er op het zwakste punt uitknalde (ronde opening radiator).
Verder zag ik geen olielekkage, slangen lijken op het eerste gezicht ook heel. Mijn vraag Wat zou de schade kunnen zijn, heeft iemand dit eerder meegemaakt.
Ik hoop in het gunstigste geval radiator repareren-vervangen en opnieuw afvullen met koelvloeistof, waterpomp-temp. sensor controleren en kijken of het systeem weer werkt (temp. meter, kachel, Delta Mill airco). Maar mijn angst is het motorblok. Hoe groot zal de schade kunnen zijn na een rit van 20 minuten bij min 10 buiten zonder circulatie van koelwater. Pakkingen lek, kop krom door afkoleing na oververhitting etc. Of moet ik vertrouwen hebben in de robuustheid van het Volvo blok (de auto reed prima). De auto is afgesleept naar de garage om verder te ontdooien, vandaag wordt er een nieuwe radiator ingezet en dan maar afwachten wat de verdere schade is. Spannend, ik heb al doemscenarioôs van een overleden blok en eventueel een revisieblok, of kan het nog meevallen.? Tips-ervaringen zijn welkom.
groet,
Kogelman
Met mijn 245 is de vorige kleine ramp gebeurd,
Afgelopen zaterdagmorgen (na een nacht van minus 15 graden) merkte ik tijdens een rit met mijn 245 uit'93 (220.000 gelopen op benzine, verder goed onderhouden) dat de kachel niet warm werd. In de auto was het ook minus 10 graden. De auto reed verder prima. Pas na een rit van 20 minuten merkte ik op dat de temp. meter bovenin het rood stond (waarschijnlijk al zo'n 20 km lang).
Na dit door mijn eigen stomme schuld (te) laat opgemerkt te hebben de auto geparkeerd, en de motorkap omhoog. Ik zag groen/gele koelvloeistoflekkage op de bodemplaat en een heet B230 blok en even later hoorde in geratel in de radiateur. Ik vermoed nudat dit brokjes ijs waren die door de radiator heen en weer schoten (leek wel mitrailleurvuur), daarnaast ook koelvloeistoflekkage en gesis. Even later een knal en een gigantische stoomwolk uit de radiator tesamen met een hoop gespuit en gesis van koelvloeistof. Totale leegloop van koelvloeistof en einde oefening. Ik ontdekte een keurig rond gat linksboven aan de achterkant van de radiator. Het afgeschoten ronde stukje kunststof lag later onder de auto, compleet afgerukt. Het was geen dop ofschoon het keurig rond was. Mijn conclusie: Te laag anti-vries gehalte in mijn koelsysteem, te veel water i.p.v. koelvloeistof. Verklaarbaar doordat de vorige eigenaar (ik heb deze auto net 2 maanden) er jaren mee in Portugal heeft gereden en daar waarschijnlijk het koelsysteem met water heeft
gevuld (in de Algarve is het niet gauw minus 15 graden). Ik heb dit na aankoop niet gecontroleerd op vorstbestendigheid, alhoewel wel iets koelvloeistof aangevuld te hebben afgelopen maand. In Nederland bij min 5 geen problemen gehad, ik heb er afgelopen week probleemloos mee gereden. Maar na die koude vrijdagnacht vermoed ik dat er ijsvorming in het koelssysteem is ontstaan, waardoor er geen koelwatercirculatie plaatsvond (hete motor, koude kachel). Tijdens het rijden (90 km/uur) door koude rijwind bij buitentemp van min 10 graden nog wel een beetje afkoeling, maar na het parkeren een loeiheet blok en smeltend ijs vermengd dat snel waterdamp werd. Drukopbouw in het koelsysteem dat er op het zwakste punt uitknalde (ronde opening radiator).
Verder zag ik geen olielekkage, slangen lijken op het eerste gezicht ook heel. Mijn vraag Wat zou de schade kunnen zijn, heeft iemand dit eerder meegemaakt.
Ik hoop in het gunstigste geval radiator repareren-vervangen en opnieuw afvullen met koelvloeistof, waterpomp-temp. sensor controleren en kijken of het systeem weer werkt (temp. meter, kachel, Delta Mill airco). Maar mijn angst is het motorblok. Hoe groot zal de schade kunnen zijn na een rit van 20 minuten bij min 10 buiten zonder circulatie van koelwater. Pakkingen lek, kop krom door afkoleing na oververhitting etc. Of moet ik vertrouwen hebben in de robuustheid van het Volvo blok (de auto reed prima). De auto is afgesleept naar de garage om verder te ontdooien, vandaag wordt er een nieuwe radiator ingezet en dan maar afwachten wat de verdere schade is. Spannend, ik heb al doemscenarioôs van een overleden blok en eventueel een revisieblok, of kan het nog meevallen.? Tips-ervaringen zijn welkom.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2