Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blok oververhit door bevriezing koelsysteem. Einde b230f?
#1
Beste mede Volvo liefhebbers. Ik ben nieuw op dit forum (lid van 240/260 register) en na een aantal jaren met veel plezier in mijn '67 Amazon gereden te hebben, heb ik 2 maanden geleden een mooie 245 Polar uit 1993 gekocht met B230f motor op benzine. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het verbeteren/verfraaien van deze nette verschijning. Echter afgelopen zaterdag overkwam het volgende:

Met mijn 245 is de vorige kleine ramp gebeurd,
Afgelopen zaterdagmorgen (na een nacht van minus 15 graden) merkte ik tijdens een rit met mijn 245 uit'93 (220.000 gelopen op benzine, verder goed onderhouden) dat de kachel niet warm werd. In de auto was het ook minus 10 graden. De auto reed verder prima. Pas na een rit van 20 minuten merkte ik op dat de temp. meter bovenin het rood stond (waarschijnlijk al zo'n 20 km lang).
Na dit door mijn eigen stomme schuld (te) laat opgemerkt te hebben de auto geparkeerd, en de motorkap omhoog. Ik zag groen/gele koelvloeistoflekkage op de bodemplaat en een heet B230 blok en even later hoorde in geratel in de radiateur. Ik vermoed nudat dit brokjes ijs waren die door de radiator heen en weer schoten (leek wel mitrailleurvuur), daarnaast ook koelvloeistoflekkage en gesis. Even later een knal en een gigantische stoomwolk uit de radiator tesamen met een hoop gespuit en gesis van koelvloeistof. Totale leegloop van koelvloeistof en einde oefening. Ik ontdekte een keurig rond gat linksboven aan de achterkant van de radiator. Het afgeschoten ronde stukje kunststof lag later onder de auto, compleet afgerukt. Het was geen dop ofschoon het keurig rond was. Mijn conclusie: Te laag anti-vries gehalte in mijn koelsysteem, te veel water i.p.v. koelvloeistof. Verklaarbaar doordat de vorige eigenaar (ik heb deze auto net 2 maanden) er jaren mee in Portugal heeft gereden en daar waarschijnlijk het koelsysteem met water heeft
gevuld (in de Algarve is het niet gauw minus 15 graden). Ik heb dit na aankoop niet gecontroleerd op vorstbestendigheid, alhoewel wel iets koelvloeistof aangevuld te hebben afgelopen maand. In Nederland bij min 5 geen problemen gehad, ik heb er afgelopen week probleemloos mee gereden. Maar na die koude vrijdagnacht vermoed ik dat er ijsvorming in het koelssysteem is ontstaan, waardoor er geen koelwatercirculatie plaatsvond (hete motor, koude kachel). Tijdens het rijden (90 km/uur) door koude rijwind bij buitentemp van min 10 graden nog wel een beetje afkoeling, maar na het parkeren een loeiheet blok en smeltend ijs vermengd dat snel waterdamp werd. Drukopbouw in het koelsysteem dat er op het zwakste punt uitknalde (ronde opening radiator).
Verder zag ik geen olielekkage, slangen lijken op het eerste gezicht ook heel. Mijn vraag Wat zou de schade kunnen zijn, heeft iemand dit eerder meegemaakt.
Ik hoop in het gunstigste geval radiator repareren-vervangen en opnieuw afvullen met koelvloeistof, waterpomp-temp. sensor controleren en kijken of het systeem weer werkt (temp. meter, kachel, Delta Mill airco). Maar mijn angst is het motorblok. Hoe groot zal de schade kunnen zijn na een rit van 20 minuten bij min 10 buiten zonder circulatie van koelwater. Pakkingen lek, kop krom door afkoleing na oververhitting etc. Of moet ik vertrouwen hebben in de robuustheid van het Volvo blok (de auto reed prima). De auto is afgesleept naar de garage om verder te ontdooien, vandaag wordt er een nieuwe radiator ingezet en dan maar afwachten wat de verdere schade is. Spannend, ik heb al doemscenario´s van een overleden blok en eventueel een revisieblok, of kan het nog meevallen.? Tips-ervaringen zijn welkom.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Onze 240 heeft nu al twee keer zo'n ritje gemaakt met hooguit de helft van het nodige koelwater (lekke radiateur en slangen in combinatie met a-technische bestuurder), met de naald tegen en in het rood, en het nog overleefd ook.
Dus ik zou het even aankijken. Tweedehands motorblokken zijn niet duur en overal te vinden. Cilinderkoppen trouwens ook.

Als de vloeistof groen/geel was kan-ie nooit heel erg verdund zijn geweest. Lijkt me ook sterk dat iemand zijn motor met water zou vullen, zelfs in de Algarve, koelvl.st. heeft nog andere functies waaronder kookpuntverhoging en anti-corrosie.
Ik zou de thermostaat eens (laten) nakijken, en de slangen rondom, de waterpomp, de kachel in de auto, kortom het hele koelsysteem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Als je het koelsysteem vult en vervolgens de motor even laat draaien kun je horen of deze bijgeluiden heeft, m.a.w. anders loopt dan voorheen.
Als dat niet zo is dan denk ik niet dat er veel aan de hand is,behalve dan een lekke radiateur of andere lekkages aan het koelsysteem.
Antwoord
#4
klinkt niet al te fraai, hoop voor je dat de schade mee valt. Mocht je toch een nieuw torretje zoeken, deze kwam ik gisteren tegen. lekker, een paar pk'tjes over 8) 8) 8)
http://link.marktplaats.nl/303763835
Antwoord
#5
Beste Volvoliefhebbers,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan mededelen dat het motorblok zijn solide reputatie heeft waargemaakt. De radiateur is vervangen en hij rijdt weer als vanouds.
Geen nevenschade tot zover.
Geluk gehad en blij dat ik Volvo rijd en bijv. geen Peugeot, menig modern blok zou zo'n marteling van 20 minuten ongekoeld doorrijden met een loeiheet motorblok niet zo schadeloos doorstaan.
Mijn garage vertelde dat de oude radiator waarschijnlijk nog wel goed is, indien er een stop op het gat bevestigd kan worden. Volgens de Volvo dealer bestaan er geen losse doppen en is het een geheel uit 1 stuk.
Uit voorzorg de radiateur vernieuwd. Vandaag zo'n 250 snelwegkm. gereden als test, ook bij snelheden boven de 160 km/u blijft de temp. naald mooi in het midden. Geen kapoote koppakking, geen kapotte koelslangen, geen kapotte waterpomp of temp. sensor, alleen nieuwe radiateur en nieuw koelwater er in en karren maar. Wat is een 240 toch (h)eerlijk robuust!
Fijne feestdagen toegewenst met groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#6
Ben blij dat het allemaal meevalt , en wat is een Volvo toch fantasties hàWink
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.391 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.205 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 580 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.373 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.240 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.440 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.527 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.365 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.515 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  schema koelsysteem gydomatra 4 2.739 5 April 2021, 20:02
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)