Topics: 73
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over de koelwatertemperatuur.
Na 2 kilometer gereden te hebben komt de naald net niet aan het rode vlak bij stationaire loop als ik voor een verkeerslicht even stop.
Draai ik de snelweg op gaat de naald netjes tot net boven het middelpunt zeg maar. Voorts blijft de temperatuur netjes tot net boven het middelpunt ook als ik binnendoor rij.
Die verhoogde temperatuur tijdens warmdraaien is dat typisch ?
Ik heb helaas nog niet kunnen testen of de motor bij stationair gaat oververhitten. Dan was het "makkelijker" een diagnose te stellen.
Groeten
Jos Evers
245 1993
Topics: 22
bij mijn 240 gaat de meter in een paar minuten naar de middenstand en blijft daar heel stabiel.
(een beetje variatie zit er wel in, met de vorst en verwarming aan langzaam tuffen komt ie een mm onder het midden, in de zomer volgas bergop in duitsland komt ie wel een mm boven het midden...)
Er zit (soms) een soort demper op de temperatuurmeter, dat is een klein printplaatje in de tellerkast om de meter stabiel te houden, zodat mensen niet schrikken van een temperatuurmeter die beweegd.. :lol:
Soms gaan die kapot. Ze zijn makkelijk door te verbinden. Bij mijn 240 zat het er niet eens in..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 5
Lijkt mij een te traag reagerende thermostaat.
Bimetaaltje heeft een beetje last van metaalmoeiheid.
Dan kan de thermostaat zomaar ook ineens niet meer open gaan, zodat hij gaat koken.
Dus z.s.m. een nieuwe erin.
Topics: 32
Volgens mij is de koppeling op de ventilator kapot.
Probeer maar eens om bij stilstaande motor je ventilator te draaien.
Je moet dan enige weerstand voelen. Naarmate hij warmer wordt neemt deze weerstand toe en gaat het ventilatorblad sneller draaien.
Deze vent koelt vooral in de file en voor het stoplicht.
Tijdens het rijden is de rijwind voldoende om het water in de radiateur te koelen.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 52
Bij mij was het een verstopte radiateur, met ongeveer dezelfde symptomen.
Topics: 36
Altijd eerst de thermostaat vervangen. Dat is het goedkoopst en meest voor de hand liggend
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
dank je wel jongens hier kan ik wat mee !!
net even aan de fan gedraaid. er is een heel klein beetje weerstand. als ik er een slinger aan geef staattie na een omwenteling weer stil. er dus weerstand maar wat is veel en wat is weinig ?
245 1993
Topics: 32
Als ik er een slinger aangeef staat hij stil zodra ik mijn hand er weer afhaal. Als het erg koud is draait ie een stukje door.
Voorin de koppeling zit een Bi-metaaltje. Kun je zien als je de ventkap even losschroeft van de radiateur. Is die nog heel?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
even terugkoppelen. thermostaat vervangen en alles weer optima forma.
bedankt nogmaals voor jullie hulp. weer geleerd !
245 1993
Topics: 41
mijn temp.meter geeft juist te lage waardes aan, ondanks uren rijden enz. termostaat vervangen heeft niet geholpen, ook het olielampje gloeit soms wel/soms niet, maar rijd er inmiddels al ruim 6000km mee, en nada problema 8) 8) , heeft wel wat , zo'n auto met gebruiksaanwijzing: eerst 3x kloppen, 2x schoppen en dan een kusje en ze doet het :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl