Berichten: 62
Topics: 15
Lid sinds: Nov 2009
Ik heb zojuist mijn thermostaat vervangen (B21A motor). Er zat een 88 graden thermostaat in. Deze heb ik vervangen door een 82 graden versie... dit in verband met geplande vakantie naar Frankrijk. Nu bleef mijn temperatuur op het dashboard altijd al iets voor het midden hangen (wel stabiel). Ik vond dit te verwaarlozen. Nu na het plaatsten van de andere thermostaat blijft het temperatuur dik onder het midden. ongeacht welke thermostaat moet de motor toch gewoon op bedrijfstemperatuur kunnen komen? Wat kan er loos zijn.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
het komt voor, zit ie ondersteboven..?
Berichten: 62
Topics: 15
Lid sinds: Nov 2009
zou dat het zijn? het veerschoteltje zit in de richting van de slang!
Berichten: 229
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
koelere thermostaat, koeler water. klopt toch?
Waarom niet de 88° thermostaat houden? Als die netjes zijn werk doet, wordt je water 88°.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Net onder het midden is the place to be voor de temp, met een 87 graden dinges. Alleen als ik in z'n 3 met 100 een Franse berg opraas stabiliseert-ie net wat erboven, verder heeft de Volvo geen enkele moeite het hoofd 'koel' te houden.
Met 82 blijft-ie een beetje koeler, en blijkbaar is de meter nauwkeurig genoeg om dat te registreren. Mooi toch, precies wat je wilde? Op zich draait een warmere motor wel iets beter en efficienter.
Het 'geveerde schoteltje' moet een kanaal in de kop afdichten, omdraaien dus. Verder zit er een klein ontluchtingsgaatje in, dat moet naar boven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 62
Topics: 15
Lid sinds: Nov 2009
tHNX! eigenlijk zeer logisch.