Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Mijn superpolar heeft wat last van warme momenten. Zelf na een citroenzuurflush en het draaien zonder thermostaat blijft de temperatuurmeter oplopen tot driekwart, bij 30 graden buitentemperatuur tot net onder rood gebied.
Ik heb het blok doorgespoeld met kraanwaterdruk en zo ook de radiateur. Dat water kwam er aanzienlijk minder schoon weer uit maar zeker zo snel.
Vervolgens een nieuwe Volvo-thermostaat van 87 graden erin, nieuwe kvs maar.. Ho maar.. Nog steeds zelfde euvel.
Visco draait by the weg..
Ik denk aan een radiateur die niet meer doet wat ie zou moeten doen... Maar is dat een realistische gedachte? Kan ook de waterpomp met verminderde capaciteit draaien oid? Waterpomp is wegens lekkage een half jaar geleden vervangen door een ander exemplaar (geen nieuwe).
Hoor graag wat jullie idee ervan is.
Gr,
Stevves.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb in 2009 een amazon combi gerestaureerd, deze kwam uit California en was afgevuld met kraanwater. Aangezien een B18 gevoelig is voor verstoppingen kreeg ik het idee om de kalk aanslag te lijf te gaan met naturazijn. Blok en radiateur afgevuld met azijn en laten zitten. 3 maanden later de boel weer afgetapt en wat een bende kwam eruit. Weer afgevuld met azijn toen een paar weken mee gereden en weer afgetapt. Toen een aantal keren gespoeld met kraanwater en pas wanneer het schoon is afvullen met koelvloeistof.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
zet er maar ens een nieuwe pomp op..
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Jambon schreef:zet er maar ens een nieuwe pomp op..
zit net een nieuwe op. een half jaar geleden
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Kan ook nog zijn dat de thermometer stuk is. Een b2xxf heeft 2 thermometers. Een voor de computer/motorregeling en een voor je dashboard metertje. Misschien kun je een IR thermometer lenen om te meten wat de temperatuur echt is?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
RM schreef:zit net een nieuwe op. een half jaar geleden
geen nieuwe zegt ie..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
En de radiateur zelf, wil de lucht er nog wel een beetje doorheen? Ventilator loopt goed mee?
Over de meter zelf, massa blok goed in orde?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Bedankt voor de vele reacties!
Zowel blok als radiateur stromen prima door. Ook met lucht blaast ie prima door de radiateur. Nu is de aansluitflens van dat plastic stomme ding randje voor randje afgebrokkeld en inmiddels bijna 'op' dus de radiateur moet sowieso vervangen worden.
Massa zal ik controleren, nog niet gedaan.
Kan een waterpomp ook 'minder' werken? Ik dacht dat die dingen het gewoon wel of niet deden. Anders vervang ik hem want ik heb dr weinig zin an om nog eens koelingproblemen op te lossen. Nu maar in een keer goed doen ( het plaatsen van die waterpomp een half jaar geleden was toen een noodgreep (auto moest rijden, je kent t wel) en is blijven hangen.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 August 2014, 17:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2014, 17:20 door Marc1970.)
Een waterpomp waarvan de vanen heel zijn en vast zitten, en het water niet in de rondte slingert van het lekken, doet het gewoon. Die van de 240 staan als vanouds goed te boek.
De elektra wat minder, dus daar zou ik het in gaan zoeken. Ik heb zo'n rotsvast vertrouwen in de Volvo koeling dat mijn 144 niet eens een werkende TEMP meter heeft.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hebben die nieuwe klokken ook net als de oude -80 een spanningsregelaar op de klok? Toen die bij mijn 79-r kapot was leek de motor te koken en de tank in eens 2x zo vol!
Het is net zoals eerder gesteld wss een electrisch gevalltje. Succes Stephan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..