Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Mensen,
Op korte termijn wil ik even m'n b23a wisselen met een b230fb die ik toch heb staan.
Komt dan gewoon de carb op en de m47.
Is een motor met ongeveer 3 ton, distri wissel en koppakking preventief even wisselen is dan wel verstandig of niet?
Moet alleen even puzzelen hoe je de ontsteking wisselt
Tips hier voor?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Arjan,
Bij N/A motoren zou ik me niet direct druk maken om de koppakking. Maar omdat die Elrings op dat duitse adres slechts 16 eur zijn is het een overweging.
De ontsteking kan niet veel mee mis. Je trekt de unit er gewoon uit met eerste zuiger boven. Dan wijst de rotor schuin naar die cilinder of een beetje ervoor.
Verder plug and play...
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ontsteking er uittrekken wil wel maar het fb blok zal die as moeten krijgen voor de ontsteking. Precies voor die 16 euro. Alleen even kijken wat ik precies kan voorbereiden. Een 940 dynamo komt er dan ook meteen op.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Afdekdopje voor de ontsteking eruit om te kijken of er tandjes voorbereid zijn. Zo niet de hulp over zetten van je oude blok. Die trek je er zo uit als je het alu huisje weghaalt waar de keerring en in zitten.
Bij de ontsteking plaatsen ook even checken of de 1e cilinder op bdp staat.
Voor plaatjes zie mijn topic. Heb net het zelfde gedaan.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 June 2015, 10:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 June 2015, 10:59 door Marc1970.)
De koppakking kan blijven zitten voor de wisseling vd hulpas, dat is het voordeel van de bovenliggende nokkenas. De riem heb je dan toch in je handen, misschien een nieuwe als-ie over de helft is. De rondetandenriem van de FB (na 93) gaat twee keer langer mee als de vierkante van de B23A.
Om het gekoelde/verwarmde spruitstuk op de FB te zetten moet je nog een paar koelkanalen openen (vriespluggen dacht ik), en een bijpassende pakking ertussen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Lijkt er op dat de opening voor de benzine pomp niet meer bestaat. Dwz dat Volvo besloot dat dat niet meer nodig was.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tiswat. Misschien kan je het er zelf nog in maken? De boutgaten zitten er nog op zo te zien de juiste afstand (waarom dat wel en het gat niet?).
Anders neem je een universeel elektrisch pompje, en ik gok dat de intank pomp van de B230F ook genoeg druk en volume levert voor de carburateur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
klopt marc zelfs te veel druk. je zou dus nog een druk regelaar voor je carb moeten zetten.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
3 June 2015, 16:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 June 2015, 16:53 door Dopski.)
Ja? Zou dat kleine pielpompje hem door de vlotter heen kunnen drukken?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km