Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
12 October 2020, 15:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 October 2020, 15:27 door Jordos.)
Bij het intrappen van het gaspedaal, bijvoorbeeld bij wegrijden of doorschakelen, houdt de B200F van mijn 240 heel even in. Erg vervelend bij het optrekken of bijvoorbeeld steken tijdens inparkeren. Ik moet nu eigenlijk een seconde of wat wachten tussen gasgeven en de koppeling laten komen. Verder loopt de motor eigenlijk prima en is het verbruik normaal.
Om dit euvel op te lossen heb ik vervangen: bougies (Bosch W7DC, elektrodeafstand 0.8mm), bougiekabels, rotor, verdeelkap, luchtfilter en de injectoren. Ook zijn de kleppen gesteld, gasklephuis schoongemaakt, massakabels losgehaald en gereinigd, computer uitgelezen; geen codes, en de compressie gemeten (1: 10.5, 2: 11, 3: 11, 4: 11 bar).
Ik ben door mijn ideeen heen, wie biedt?
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Werkt je stationairklep goed? En staat je gaskleppositie sensor goed?
Zoek even op het forum naar gasklep afstellen.
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Teun, bedankt voor de tips! Ik ga beide zaken uitzoeken.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
19 October 2020, 12:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2020, 12:40 door Jordos.)
Ik heb de TPS (gaskleppositie sensor) gecontroleerd met voelermaatjes en deze klikt netjes bij 0.1 en nog net bij 0.15 mm, en niet meer bij 0.20 of hoger.
De stationairklep gecontroleerd door een van de vacuumslangen te blokkeren en dan zakt het toerental van ongeveer (toerenteller op dash) 800 naar 400. Lijkt dus allemaal wel volgens spec. Bovendien heb ik geen problemen met stationair toerental opgemerkt tot nu toe. Ook met bijvoorbeeld de airco aan blijft de motor netjes lopen.
Ik heb wel 2 andere zaken ontdekt:
- De vacuumslang die van de Fuel Pressure Regulator komt ruikt een beetje naar benzine en dat zou geloof ik op een lekke FPR moeten duiden. Ik heb de motor laten lopen met de slang eraf, beetje gasgeven, maar ik zie er geen benzine uit komen. Vraag is dus of dit ernstig genoeg is om de FPR te vervangen? Ruikt die slang niet sowieso een beetje naar benzine omdat ie op het inlaatspruitstuk zit aangesloten?
- Met een draaiende motor blaast er een beetje lucht uit het gat van de olievuldop, en volgens mij zou hij juist een beetje moeten zuigen. Dat betekent volgens mij dat het carterventilatiesysteem (PCV) verstopt zit. Mijn vraag is nu of dat ook mijn genoemde mankement kan veroorzaken? Het lijkt mij zelf nogal sterk.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een lekkende FPR laat hooguit je benzineverbruik wat stijgen, en af en toe een hikje van de extra benzine. Ruikt daar inderdaad altijd wat naar benzine.
De PVC is redelijk ingewikkeld geregeld via van alles, geen idee wat de olievulopening zou moeten doen bij stationair. Kijk s in koppelstukstukje tussen inlaat 1 en 2, of dat overal vast zit bijvoorbeeld, en of het niet vol smurrie zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Bedankt voor je reactie Marc. Ik zie hier en daar op internet/youtube dat bij een goed geventileerd PVC systeem er licht gezogen moet worden door de olievulopening, vandaar. Maar ik ga het koppelstuk/filter controleren zodra het droog is buiten
Rob, die rubbers zaten op de nieuwe injectoren die ik laatst geplaatst heb. Die heb ik een klein beetje ingesmeerd met motorolie tijdens het monteren. Overigens merkte ik een minimale verbetering met de nieuwe injectoren, vooral bij hogere toeren heb ik het idee dat er iets meer vermogen is. Helaas dus niet in de lage toeren waarbij de motor even lijkt tegen te stribbelen. Ook het accelereren in een iets te hoge versnelling gaat moeizamer dan ik in andere 240's met B200F heb ervaren.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
23 October 2020, 08:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2020, 19:12 door Grey240Polar.)
Ik link je hier even naar de thread die ik ergens in 2016 had gestart met betrekking tot een FPR die niet meer goed werkte.
De motor liep bij koude start even te rijk en ook ik merkte op het moment van het gas intrappen kort inhouden van het toerental.
Lang verhaal kort: die FPR vertoonde niet de gebruikelijke symptomen van defect gaan en testjes leken hem uit te sluiten als veroorzaker. Tevens werd een foutcode maar heel af en toe gegenereerd, maar TOCH bleek de FPR de veroorzaker van mijn problemen te zijn.
Mijn advies zou dus zijn om deze met zekerheid uit te sluiten door een bekend goede FPR uit te proberen.
De luchtstroom door de olievulopening mag pulseren, maar niet blazen. Als je de opening bij draaiende motor met je vlakke hand dicht houdt mag je best wat voelen zolang er geen lucht met geweld langs geperst wordt.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Bedankt, interessante thread inderdaad! Ik heb geen koude start probleem, maar het kort inhouden bij gasgeven lijkt wel hetzelfde. Misschien dat ik dan toch de FPR ga vervangen. Helaas lijkt de Bosch overal uitverkocht, dus zal het Volvo ($$$) of huismerk (kwaliteit...?) worden.
Pulseren, dat zou het ook geweest kunnen zijn. Het werd er in ieder geval niet met geweld langsgeperst. Ik hoop dit weekend de flametrap e.d. te controleren.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
23 October 2020, 19:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 October 2020, 08:39 door Grey240Polar.)
Omdat ik het in eerste instantie ook niet zeker wist ben ik voor huismerk gegaan. In mijn geval van Skandix, deze (yikes! Hij is nu € 20 duurder dan in 2016). In NL heeft R&D Car Parts dezelfde voor ietsje minder.
Het ding doet bij mij nou bijna vier jaar zijn werk prima. Ik kan nu natuurlijk nog niet over de lange termijn levensduur oordelen.
Grappig feitje waar ik aan moest denken: in 2018 zijn er bij de inruil een paar dingen van mijn 245 *Nr. 1* overgezet op *Nr. 2*, en de FPR is er één van.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|