9 April 2016, 09:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2016, 21:37 door Stephan_244.)
Goedemorgen allemaal,
Omdat ik sinds kort een Volvo 244 heb leek het mij leuk om mij hier voor te stellen, gedeelde smart is immers halve smart :wink:. Mijn naam is Stephan, ben 28 jaar oud, heb psychologie gestudeerd en ben nu naast mijn werk bezig met een deeltijd studie HRM. Omdat auto's klaarblijkelijk in mijn genen zitten zocht ik een hobbyauto om in mijn vrije tijd aan te kunnen sleutelen. Ik heb in het verleden eigenlijk altijd een hobbyauto naast mijn primaire vervoer gehad alleen stond ik het afgelopen jaar een beetje droog. Ik ben eigenlijk altijd al fan geweest van oude Volvo's alleen was het er (op een kortstondige relatie met een 740 automaat) nooit van gekomen. Dit keer wilde ik wat anders, handgeschakeld, sowieso. De 240 vind ik toch wel het allermooiste, en dan het liefst een beetje gebutst en hier en daar een roestplek. Vraag mij ook niet waarom, op de ÃÃn of andere manier vind ik een 'patina' 240 helemaal geweldig. Opzoek dus naar een 240. Op AutoScout een blauwe zien staan die wel naar mijn zinnen was, dus eens gaan kijken.
In de advertentie stond al dat de Volvo na de winterslaap niet goed meer liep. Met de gedachte 'zoveel kan het niet zijn' eens gaan kijken met een expert op het gebied van carburatie en oldtimers in het algemeen. Nou goed, naar veel vijven en zessen een leuke som van de prijs af weten te praten en de koop gesloten. Een week later zijn we met de trailer terug geweest om mijn nieuwe liefde op te halen:
Het is een blauwe Volvo 244 DL uit 1980, sinds 2005 op Nederlands kenteken. Volgens de RDW beschikt de auto over 88 kW, hoewel op de distributiekap B200K staat. Deze zit volgens mij rond de 70 kW? Ook is de auto uitgerust met een Solex carburateur. Ik vermoed dat er dus in het verleden eens een ander blok in is gehangen.
Eenmaal thuis de auto eerst afgeladen en gauw gereinigd, dit was in de drie jaar dat de vorige eigenaar hem had niet gebeurd.
Ik heb helaas geen voor-foto's van het interieur, maar geloof mij als ik zeg dat het net een natuurpark was!
Nou, omdat de auto stottert, last had van backfire en niet boven de 3000 toeren uit wilde komen ben ik begonnen met het demonteren van de carburateur. Deze was eigenlijk helemaal zwart van binnen, met een dikke 'roet' aanslag op de sproeiers en kleppen.
De carburateur is schoongemaakt in een ultrasoon bad en ik laat gelijk even alle sproeiers nakijken. Wanneer er nieuwe informatie is zal ik dat hier posten voor de geïnteresseerden.
Of ik toekomstplannen heb voor de Volvo? Ja. De droom is om deze auto om te toveren tot een 250-300 pk 'monster'. Ja, er rijden auto's rond met 700pk maar dat vind ik vooral leuk om te zien op YouTube. Hoe en wat is allemaal nog vaag, ik moet mij nog helemaal inlezen en zien hoe of wat. Het is nu eerst zaak dat de auto met zijn huidige configuratie mooi en stabiel loopt, nieuwe apk erop en dan de zomer lekker rijden.
Qua uiterlijk wil ik de auto graag helemaal laten zoals die is. Alleen iets lager op de pootjes en misschien de ronde koplampen zou ik graag willen. Oh, en de standaard velgen maar dan zwart vind ik ook erg mooi staan bij het uiterlijk van deze 'gebutste bak'.
Ik vroeg mij tot slot nog iets af. Weet iemand of het mogelijk is om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen in welk land de Volvo oorspronkelijk geleverd is? Ik ben benieuwd waar deze auto voor 2005 rondgereden heeft. Tevens vroeg ik mij af of iemand kan bevestigen dat de B200K niet het oorspronkelijke blok is. Uit diverse gegevens blijkt dat dit blok veel later dan 1980 geleverd werd, en dan voornamelijk in de 360?
Vriendelijke groeten,
Stephan
Omdat ik sinds kort een Volvo 244 heb leek het mij leuk om mij hier voor te stellen, gedeelde smart is immers halve smart :wink:. Mijn naam is Stephan, ben 28 jaar oud, heb psychologie gestudeerd en ben nu naast mijn werk bezig met een deeltijd studie HRM. Omdat auto's klaarblijkelijk in mijn genen zitten zocht ik een hobbyauto om in mijn vrije tijd aan te kunnen sleutelen. Ik heb in het verleden eigenlijk altijd een hobbyauto naast mijn primaire vervoer gehad alleen stond ik het afgelopen jaar een beetje droog. Ik ben eigenlijk altijd al fan geweest van oude Volvo's alleen was het er (op een kortstondige relatie met een 740 automaat) nooit van gekomen. Dit keer wilde ik wat anders, handgeschakeld, sowieso. De 240 vind ik toch wel het allermooiste, en dan het liefst een beetje gebutst en hier en daar een roestplek. Vraag mij ook niet waarom, op de ÃÃn of andere manier vind ik een 'patina' 240 helemaal geweldig. Opzoek dus naar een 240. Op AutoScout een blauwe zien staan die wel naar mijn zinnen was, dus eens gaan kijken.
In de advertentie stond al dat de Volvo na de winterslaap niet goed meer liep. Met de gedachte 'zoveel kan het niet zijn' eens gaan kijken met een expert op het gebied van carburatie en oldtimers in het algemeen. Nou goed, naar veel vijven en zessen een leuke som van de prijs af weten te praten en de koop gesloten. Een week later zijn we met de trailer terug geweest om mijn nieuwe liefde op te halen:
Het is een blauwe Volvo 244 DL uit 1980, sinds 2005 op Nederlands kenteken. Volgens de RDW beschikt de auto over 88 kW, hoewel op de distributiekap B200K staat. Deze zit volgens mij rond de 70 kW? Ook is de auto uitgerust met een Solex carburateur. Ik vermoed dat er dus in het verleden eens een ander blok in is gehangen.
Eenmaal thuis de auto eerst afgeladen en gauw gereinigd, dit was in de drie jaar dat de vorige eigenaar hem had niet gebeurd.
Ik heb helaas geen voor-foto's van het interieur, maar geloof mij als ik zeg dat het net een natuurpark was!
Nou, omdat de auto stottert, last had van backfire en niet boven de 3000 toeren uit wilde komen ben ik begonnen met het demonteren van de carburateur. Deze was eigenlijk helemaal zwart van binnen, met een dikke 'roet' aanslag op de sproeiers en kleppen.
De carburateur is schoongemaakt in een ultrasoon bad en ik laat gelijk even alle sproeiers nakijken. Wanneer er nieuwe informatie is zal ik dat hier posten voor de geïnteresseerden.
Of ik toekomstplannen heb voor de Volvo? Ja. De droom is om deze auto om te toveren tot een 250-300 pk 'monster'. Ja, er rijden auto's rond met 700pk maar dat vind ik vooral leuk om te zien op YouTube. Hoe en wat is allemaal nog vaag, ik moet mij nog helemaal inlezen en zien hoe of wat. Het is nu eerst zaak dat de auto met zijn huidige configuratie mooi en stabiel loopt, nieuwe apk erop en dan de zomer lekker rijden.
Qua uiterlijk wil ik de auto graag helemaal laten zoals die is. Alleen iets lager op de pootjes en misschien de ronde koplampen zou ik graag willen. Oh, en de standaard velgen maar dan zwart vind ik ook erg mooi staan bij het uiterlijk van deze 'gebutste bak'.
Ik vroeg mij tot slot nog iets af. Weet iemand of het mogelijk is om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen in welk land de Volvo oorspronkelijk geleverd is? Ik ben benieuwd waar deze auto voor 2005 rondgereden heeft. Tevens vroeg ik mij af of iemand kan bevestigen dat de B200K niet het oorspronkelijke blok is. Uit diverse gegevens blijkt dat dit blok veel later dan 1980 geleverd werd, en dan voornamelijk in de 360?
Vriendelijke groeten,
Stephan