30 December 2016, 23:04
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Er zijn genoeg plannen met deze auto!
Maar ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Mark, inmiddels 22 jaar, heb een technische achtergrond en ik probeer net als de meeste anderen hier ook zo'n oude tank op de weg te houden.
Ik heb eigenlijk altijd al iets met oudere auto's gehad. Het liefst zou ik een oude Amerikaan willen hebben, maar werd me er al snel van bewust dat ik bij zo'n slagschip veel praktische bezwaren tegen zou komen. Heb toen een Volvo 340 gekocht, technisch in orde gemaakt, wat nieuwe stukken er in gelast en daar tot ruim een half jaar geleden mee gereden. Inmiddels had ik thuis wat meer ruimte, en wilde (eigenlijk al een hele tijd) een oude 240 gaan opknappen. Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Met die auto heb ik een paar maanden gereden, en dat is me toch wel erg goed bevallen. Maar er zit nog wel wat werk aan, dus voorlopig kon ik er niet meer mee rijden.
Al weer bijna een jaar geleden mijn 340 verkocht. Was eigenlijk toch wel een leuke auto, maar ik reed inmiddels wat meer kilometers, LPG inbouwen vond ik niet interessant dus werd het tijd voor wat anders. Uiteindelijk kwam ik deze rode sloep tegen:
Het is dus een Volvo 244 DL uit 1980 op LPG. Had hem bij een garage gekocht waar hij al wat langer geleden ingeruild was. Auto had net een paar maanden eerder een nieuwe APK gekregen, verder was het `what you see is what you get`. De achterste spatborden waren slecht, en er zat wat roest rond de achterruit. Verder wat plekjes in de deuren, en de auto liep alleen op LPG. Verder was er sindsdien geen onderhoud meer gepleegd. Maar hij reed prima en de basis is zeker niet slecht. Voor een zacht prijsje was 'ie van mij.
Wat heb ik er sindsdien aan gedaan:
Benzinetank was van binnen helemaal vergaan, dus een andere gehaald.
De benzineleiding onder de auto was slecht, heb er tijdelijk een benzineslang onder hangen.
Andere carburateur er (tijdelijk) op gezet, had ik nog liggen van m'n andere auto.
Grote beurt.
Kleppen stellen.
Nieuwe distributieriem.
Andere stoelen en achterbank er in gezet, had ik nog liggen.
Elektronische ontsteking ingebouwd, had daar de spullen voor liggen.
Rechts achter het rotte spatbord uitgeslepen en er een reparatiestuk in gelast.
Andere set remklauwen gehaald, deze gereviseerd en omgewisseld.
Kachelventilator was kapot gegaan, heb er een gebruikte in gezet.
Verder maak ik eigenlijk nooit foto's tijdens het klussen, maar ik had nog wat plaatjes gemaakt toen ik het nieuwe spatbord er in heb gelast:
Het spatbord moet nog een keer geplamuurd worden, het staat nu nog steeds in de grondverf. De onderkant is natuurlijk wel in de bodyschutz gezet, en aan de binnenkant zit tectyl. Nu de andere kant nog een keer.
Een tijdje geleden had ik hem uitgeleend, toen was de keerring van de tussenas uit de motor gelopen. Waarschijnlijk is de olie er binnen no-time uit gelopen, want de oliedruk was weg. En toen is er nog ongeveer 10 km zonder oliedruk mee gereden... Thuis het laatste beetje gitzwarte olie uit de motor afgetapt, daar zat ook nog wat slijpsel in. Ontzettend balen natuurlijk, maar dit is wel het moment om er wat anders in te leggen.
Ik heb een B230FT uit een 940 uit 1992 gevonden, met de elektronica en alle andere toebehoren er bij. Helaas bleek die motor kantelende zuigers te hebben. Daarom ook een B230FK opgehaald. De zuigers zitten daar nog prima in de cilinders, bovendien heeft dit motorblok zuigerbodemkoeling. Ik ga er wel nieuwe krukaslagers en zuigerveren in zetten. Het plan is om de turbogerelateerde spullen van de B230FT met het onderblok van de B230FK te gaan gebruiken. Verder kan ik aan een 531 kop komen, lijkt me ook zeker niet verkeerd. Toevallig had ik net voordat de motor in puin liep een M46 opgehaald, die komt nu dus ook goed van pas.
Maar ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Mark, inmiddels 22 jaar, heb een technische achtergrond en ik probeer net als de meeste anderen hier ook zo'n oude tank op de weg te houden.
Ik heb eigenlijk altijd al iets met oudere auto's gehad. Het liefst zou ik een oude Amerikaan willen hebben, maar werd me er al snel van bewust dat ik bij zo'n slagschip veel praktische bezwaren tegen zou komen. Heb toen een Volvo 340 gekocht, technisch in orde gemaakt, wat nieuwe stukken er in gelast en daar tot ruim een half jaar geleden mee gereden. Inmiddels had ik thuis wat meer ruimte, en wilde (eigenlijk al een hele tijd) een oude 240 gaan opknappen. Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Met die auto heb ik een paar maanden gereden, en dat is me toch wel erg goed bevallen. Maar er zit nog wel wat werk aan, dus voorlopig kon ik er niet meer mee rijden.
Al weer bijna een jaar geleden mijn 340 verkocht. Was eigenlijk toch wel een leuke auto, maar ik reed inmiddels wat meer kilometers, LPG inbouwen vond ik niet interessant dus werd het tijd voor wat anders. Uiteindelijk kwam ik deze rode sloep tegen:
Het is dus een Volvo 244 DL uit 1980 op LPG. Had hem bij een garage gekocht waar hij al wat langer geleden ingeruild was. Auto had net een paar maanden eerder een nieuwe APK gekregen, verder was het `what you see is what you get`. De achterste spatborden waren slecht, en er zat wat roest rond de achterruit. Verder wat plekjes in de deuren, en de auto liep alleen op LPG. Verder was er sindsdien geen onderhoud meer gepleegd. Maar hij reed prima en de basis is zeker niet slecht. Voor een zacht prijsje was 'ie van mij.
Wat heb ik er sindsdien aan gedaan:
Benzinetank was van binnen helemaal vergaan, dus een andere gehaald.
De benzineleiding onder de auto was slecht, heb er tijdelijk een benzineslang onder hangen.
Andere carburateur er (tijdelijk) op gezet, had ik nog liggen van m'n andere auto.
Grote beurt.
Kleppen stellen.
Nieuwe distributieriem.
Andere stoelen en achterbank er in gezet, had ik nog liggen.
Elektronische ontsteking ingebouwd, had daar de spullen voor liggen.
Rechts achter het rotte spatbord uitgeslepen en er een reparatiestuk in gelast.
Andere set remklauwen gehaald, deze gereviseerd en omgewisseld.
Kachelventilator was kapot gegaan, heb er een gebruikte in gezet.
Verder maak ik eigenlijk nooit foto's tijdens het klussen, maar ik had nog wat plaatjes gemaakt toen ik het nieuwe spatbord er in heb gelast:
Het spatbord moet nog een keer geplamuurd worden, het staat nu nog steeds in de grondverf. De onderkant is natuurlijk wel in de bodyschutz gezet, en aan de binnenkant zit tectyl. Nu de andere kant nog een keer.
Een tijdje geleden had ik hem uitgeleend, toen was de keerring van de tussenas uit de motor gelopen. Waarschijnlijk is de olie er binnen no-time uit gelopen, want de oliedruk was weg. En toen is er nog ongeveer 10 km zonder oliedruk mee gereden... Thuis het laatste beetje gitzwarte olie uit de motor afgetapt, daar zat ook nog wat slijpsel in. Ontzettend balen natuurlijk, maar dit is wel het moment om er wat anders in te leggen.
Ik heb een B230FT uit een 940 uit 1992 gevonden, met de elektronica en alle andere toebehoren er bij. Helaas bleek die motor kantelende zuigers te hebben. Daarom ook een B230FK opgehaald. De zuigers zitten daar nog prima in de cilinders, bovendien heeft dit motorblok zuigerbodemkoeling. Ik ga er wel nieuwe krukaslagers en zuigerveren in zetten. Het plan is om de turbogerelateerde spullen van de B230FT met het onderblok van de B230FK te gaan gebruiken. Verder kan ik aan een 531 kop komen, lijkt me ook zeker niet verkeerd. Toevallig had ik net voordat de motor in puin liep een M46 opgehaald, die komt nu dus ook goed van pas.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997