Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokkende/bokkende motor Volvo 142 uit 1974
#1
Dag iedereen,

Laatste heb ik een 142 2L injectie gekocht en hier ben ik natuurlijk heel blij mee alleen ben ik al achter de eerste problemen gekomen.
Zo schokt de motor hevig wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg rijdt en het toerental gelijk probeer te houden.
Ook bij stationair draaien gaat het niet zoals het hoort, in het begin draait hij redelijk goed maar na een tijdje daalt het toerental zodanig dat hij bijna afslaat.

Hebben jullie misschien tips voor mij?


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Kan van alles zijn, rij je op gas of benzine? Ik zou eerst eens kijken naar de contactpuntjes. Die moet een opening hebben van 0,4 mm. Verder kan een nieuwe verdelerkap ook nooit kwaad.
Antwoord
#3
Nette motor zo te zien, en op benzine. Dat stationair uitdoven als een nachtkaars klinkt voor mij ook als een typisch ontstekingsprobleempje, de oplossing ga je dus aan de andere kant vd motor vinden.

Maak de verdeler eens los, daarvoor zit er onderaan een klemboutje. Dan kan je hem een paar mm verdraaien, probeer eens wat links of rechtsom.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
auto uit Waalwijk / Sprang neem ik aan.. :redface:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Klopt ja, nu dus verhuist naar Eindhoven :tongue:
Antwoord
#6
Ik heb ook ergens gelezen dat het schoonmaken van luchtfilter en gaskleppenhuis zou helpen, iemand hier ervaring mee?
Antwoord
#7
Schoonmaken helpt altijd, maar in dit geval niet in die mate dat de motor zich ineens gedraagt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Dit is een motor met D-jet injectie. Dan is deze manual handig http://volvo1800pictures.com/document/fu...racing.pdf
Systeem is gevoelig voor valse lucht. Het "na een tijdje" symptoom maakt dat ik de AAV verdenk.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#9
oudevolvo schreef:Het "na een tijdje" symptoom maakt dat ik de AAV verdenk.

Zou juist aangeven dat de aav goed werkt, er is natuurlijk een kans dat men het stationair toerental heeft afgesteld met een koude motor waarbij de aav openstaat. Zodra de motor dan warm is sluit de aav en krijgt de motor te weinig lucht bij stationair toeren.
Antwoord
#10
Eens, denk inderdaad dat de schuif zelf werkt, maar dat het daar wel mee samenhangt. Bijvoorbeeld door afstelling zoals je zegt of door valse lucht.
Verder zijn er maar weinig onderdelen die na een tijdje anders zijn. Ik zou nog scheuren in inlaat of defecte bobine of verdeelkap kunnen bedenken.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.558 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 996 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 804 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)