Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterschermen lassen 245
Inderdaad beetje zoeken, er staat heel veel maar helaas niet zo veel volvo nog.
Site gaat binnenkort in een update en dan komen er zo'n 60 projecten bij, waarvan 7 volvo.

Zie hier voor de auto klussen die al op de site staan: http://www.lasklus.nl/Auto-&-Oldtimer.htm

242-turbo schreef:netjes, ben je toevallig lasser? Wink Tongue

Hoe weet jij dat ??? Tongue
Mvg Patrick<br /><br />Volvo restauratie en reparatie!<br />Voor elke lasklus www.lasklus.nl
Antwoord
Ik zou zeggen kijk eens in het wie is wie topic en dan project de belg
ik ben begonnen met veel electrode las ervaring en een mig mag machientje uit 1980
en ondertussen staat ze bij de spuiter.

Achterschermen van de 244 inlassen is niet heel makkelijk gaat geheid trekken.
zeker als je er zo'n groot stuk klokkerholm in zet.

En de binnenschermen zijn altijd rot als het buitenscherm ook rot is Wink
Antwoord
aRjen.T schreef:Ik zou zeggen kijk eens in het wie is wie topic en dan project de belg
ik ben begonnen met veel electrode las ervaring en een mig mag machientje uit 1980
en ondertussen staat ze bij de spuiter.

Heb ik gezien, gaandeweg leert men, ziet er prima uit Wink

aRjen.T schreef:Achterschermen van de 244 inlassen is niet heel makkelijk gaat geheid trekken.
zeker als je er zo'n groot stuk klokkerholm in zet.

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is! Als dat zo was had ik geen werk meer ;D

Dit is een 246, inderdaad groot stuk, vaak doe ik alleen de rand uit een stuk imitatie halen maar deze was rotter dus dan maar helemaal.
Vergt iets andere techniek maar zonder kromtrekken Wink

[Afbeelding: 246achter.jpg]

Mvg Patrick<br /><br />Volvo restauratie en reparatie!<br />Voor elke lasklus www.lasklus.nl
Antwoord
Ai, da's wel heel schoon gelast, vast geen Mig/mag. TIG misschien?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
bloody hell ;D
Antwoord
Nee hoor gewoon mig/mag (eigenlijk alleen mag, want je gebruikt een actief gas, Co2) Wink

Als je gaat tiggen op zo'n grote plaat dan kan je inderdaad kromtrekken niet voorkomen, dat gaat veel langzamer en brengt te veel warmte in.....
Antwoord
MAG dus. Effe verder raden. Stomp gelast met een blok koper of aluminium erachter?

Ik had het idee dat TIG juist beter te controleren was qua warmte.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Haha, nee toevallig niet, die tip heb je wel van een professioneel lasser, niet?

Tig gaat veel langzamer als Mig/mag daarom heb je meer controle over het lasproces maar heeft het langer de tijd om warmte in te brengen...
Het gaat namelijk niet om de hitte in je smeltbad maar om de uitstraling in het plaatmateriaal, hoe langer je energie in je smeltbad stopt des te groter is de uitstraling....

Nee, de geheimen zitten voornamelijk in nawarmen op de juiste plekken, kromtrekken komt voornamelijk door afkoeling, hoe warmer, hoe meer afkoeling.
Als je zorgt dat het spanningsveld langzaam kan verdwijnen kom je een heel end, dit vergt echter wel veel ervaring en het moet je voorgedaan zijn... Wink
Antwoord
Ik heb ook weleens gedacht te gaan lassen en heb uit diverse apparaten flinke koelblokken/koelribben bewaard die ik tzt wil gebruiken om achter het plaatwerk te houden om de warmte af te voeren.

Iemand al ervaringen daarmee?
Antwoord
Ik heb een jaar of 20 geleden eens wat plaatwerk van mijn oude bedford bus vervangen.
Toen had ik alleen nog maar een 220 laskaretje voor elektrodes.
Het ding stond buiten en het was zomer dus ik kon alleen heel vroeg aan dat ding lassen.
Als de zon er op stond werd het plaatwerk te warm en kreeg ik al gaten als ik de lastang erbij hield ;D.
Maar het ging wel met een 1.2mm omnia electrode dacht ik.
Pfffffff dat was echt bakken en braden ;D.
5 jaar later is de bus nog een tijd gebruikt als kippenhok bij mijn oom op de boerderij.
Ik denk dat er nu alleen nog twee assen staan :-\.

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen JanO 4 2.534 12 June 2022, 09:38
Laatste bericht: JanO
  Lassen gat in dorpel oldiegoldie 6 10.418 19 April 2016, 15:53
Laatste bericht: Jerry
  Vertinnen of lassen? Job done! henqui 32 28.321 18 September 2012, 07:19
Laatste bericht: henqui
  Lassen wielkasten 244 omgeving Den Haag / Groningen AK244 3 2.902 17 April 2012, 17:38
Laatste bericht: AK244
  Wielranden lassen 245 Black Moose 7 6.098 24 March 2012, 01:22
Laatste bericht: Black Moose
  Bodem + Wielbakken lassen voor beginner :) LuckyLoek 40 30.392 14 October 2009, 07:18
Laatste bericht: LuckyLoek
  wie kan me helpen met lassen? rijschooljeroen 2 2.938 14 August 2009, 22:57
Laatste bericht: boudewijn
  dorpelreparatie (lassen) Peter Timmer 13 8.424 3 January 2006, 21:56
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: