Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen
Goedemorgen allen.

Binnenkort wil ik de accubak gaan aanpakken. Ik heb een nog een MIG/MAG lasapparaat uit de tijd dat ik 240 (carburateur / ontsteking met contactpunten) reed. Geregeld moest ik wat lassen voor de jaarlijkse APK. Dat was een kwestie van de accupolen losmaken en gaan.

Maar ja, nu heb ik een 940 uit "96  Big Grin

Concreet is dan ook mijn vraag: Wat moet ik doen / welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen dat de elektronica (zoals dynamo / ecu / ontstekingsmodule en weet ik wat allemaal niet meer) niet beschadigd raakt.

Mvg. Jan
Antwoord
Ik heb zelf altijd de plus en minpool losgemaakt, en de massaklem in de buurt van het laswerk. Waarschijnlijk is dat nergens goed voor maar kan ook geen kwaad.
Er zijn ook mensen die alles juist aangesloten laten omdat de accu als enorme demper tegen spanningspieken werkt. Ik heb beide geprobeerd (per ongeluk) en mijn 240 dynamo's en ECU's hebben nergens last van gehad (in elk geval niet van MIG MAG lassen). Dat was wel laswerk bij de laadvloer, dus ver weg van de elektronica.

De ECU zakt na een paar minuten zonder spanning op nul en 'vergeet' alle tijdelijke settings en foutcodes, en als ie dan weer aangesloten wordt begint ie op z'n standaard programmaatje en leert alles weer bij (stelt niks voor).

Van airbags weet ik zo goed als niks, maar ik gok dat die redelijk afgeschermd zijn en zelfs beter dan de ECU, elektrisch.

Als je autoradio een code heeft moet je die misschien eerst opzoeken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Goedemiddag Marc.

Bedankt voor jouw tip(s). Smile 

Auto is (redelijk Wink ) compleet uitgerust, met airbags en ik meen (pyrotechnische) gordelspanners. Als "ervaringsdeskundige" ( Sad ) heb ik zelf mogen ondergaan wat er plaatsvindt als deze "knallen". . .  Was in mijn S70. Zou ook wat zijn als bij de eerste las de hele buurt naar mij toe komt rennen om te zien wat er aan de hand is . . . .

Mvg. Jan
Antwoord
Ik heb bij een autoschadehersteller wel eens een overspanningsbeveiliging over de accupolen zien staan. Hij wilde kennelijk niet het hele systeem spanningsloos maken.

Stroom loopt alleen in kringetjes en via de weg van de minste weerstand. Als je - zoals Marc1970 al schreef - de massaklem in de buurt van het laswerk houdt, verwacht ik niet dat er elders in het systeem problemem optreden.

Om dat te illustreren (don't try this at home): als je met je vinger zo'n elektrische vliegenmepper aanraakt krijg je een oplawaai. Pak je nu een volledig geleidend voorwerp, bijv. een mes of achterzijde van een vork, en steekt die in de vliegenmepper, dan vonkt het behoorlijk, maar jij voelt helemaal niks omdat je geen deel uitmaakt van het circuit ondanks dat je - elektrisch gezien - er wel contact mee hebt (en ja, dat heb ik zelf uitgeprobeerd).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Goedemorgen Gray240Polar.

Met betrekking tot de 12V overspanningsbeveiliging heb ik het volgende gelezen:"Onderdrukt voortdurend de ontstane spanningspieken tot onbedenkelijke waarden en beschermt op die wijze het boordnet tegen overspanningen. Voorkomt beschadigingen aan de boordelektronica bij het opladen van de ingebouwde accu, resp. bij laswerkzaamheden".

Voor die 5 euro dat zo'n beveiliging kost, ga ik het risico niet aan van beschadigde elektronica.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke stuurwielen passen erop.. Raymond_63 2 1.342 16 July 2022, 12:39
Laatste bericht: Jambon
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.612 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Bij welke volvo.... Frank&Frida 1 2.734 24 September 2017, 14:23
Laatste bericht: Dopski
  Lassen gat in dorpel oldiegoldie 6 8.969 19 April 2016, 15:53
Laatste bericht: Jerry
  Welke stoelen in 240 Hansepans 5 6.875 9 July 2015, 12:44
Laatste bericht: Hansepans
  schuifdak afstellen? en Spoilertje werkt niet en elektrisch bediend maken bazuin96 1 3.055 10 June 2014, 22:01
Laatste bericht: Johan Verboom
  Vertinnen of lassen? Job done! henqui 32 25.950 18 September 2012, 07:19
Laatste bericht: henqui
  Lassen wielkasten 244 omgeving Den Haag / Groningen AK244 3 2.589 17 April 2012, 17:38
Laatste bericht: AK244
  Wielranden lassen 245 Black Moose 7 5.667 24 March 2012, 01:22
Laatste bericht: Black Moose
  Kachelmotor 240 overleden (welke bestellen) joahim132 19 11.859 22 April 2011, 17:36
Laatste bericht: joahim132

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)