Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb twee door roest aangetaste plekken onderaan in de hoeken bij de voorruit van mijn 244 GL uit 1980.
Ik heb de ruit er al uit en de sponning schoon gemaakt (wat een werk!)
De roest weg geschuurd met een staalborstel op de boormachine.
De plekken zijn nu kaal, maar wel 'bobbelig'. Het lijkt erop dat er nog voldoende plaatwerk goed is. Er zit ÃÃn heel klein gaatje, ik bedoel niet het afwateringsgaatje.
Ik zit enorm te twijfelen wat ik zal gaan doen: lassen, plamuren of vertinnen.
Dat laatste lijkt me wel wat, maar heb het nooit eerder gedaan (net als lassen trouwens...) Ik zie wel wat op internet, sommige bedrijven verkopen dure setjes.
Maar is er iemand hier die er ervaring mee heeft en die me tips kan geven?
Lassen is natuurlijk de beste oplossing maar ik kan nergens aan stukje plaatwerk komen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Tin is volgens mij alleen een ambachtelijke vervanger van plamuur, ik verwacht niet dat het duurzamer is.probeer bij een late sloper de hoek eruit te slijpen, dan hoef je zelf geen plaatwerk te fabriceren om te lassen
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
tin is de manier zoals vroeger naden werden afgewerkt, old-school "plamuren" . De overgang van de C-stijl naar de achterschermen bv is zo gedaan, zo ook de lasnaad van het dak naar C-stijl bij een vroege 140, later kwam daar het "3hoekje" op om tijd te besparen, zie je bij meer klassiekers.. iemand "van hier" uit Tilburg heeft het onlangs nog laten doen door een oud gediende plaatwerker..
plamuur is de "hedendaagse" vervanger, werd en wordt aardig mee geboetseerd..
Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
heel klein gaatje kan je dichtlassen zonder plaatje te maken, vertinnen is allen succes bij nieuw plaatwerk, niet over roest, kaalmaken en met fertan oid, schoonmaken, zinkspray en afwerken, wat ik ook wel heb gedaan is afwerken met aluminiumplamuur, is zeer sterk en hard
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Volvo Eindhoven schreef:probeer bij een late sloper de hoek eruit te slijpen, dan hoef je zelf geen plaatwerk te fabriceren om te lassen
Ik ben al een tijdje op zoek... Hier in de buurt niet te vinden in ieder geval.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
vraag "VOMD" Patrick ens of ie een demontage model heeft staan..?
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
volvoman0_0 schreef:afwerken met aluminiumplamuur, is zeer sterk en hard
Ik ben met plamuur altijd bang dat het gaat barsten en weer verder roesten eronder.
De plekken zijn echt goed kaal, zou het tin er niet op blijven zitten?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Jambon schreef:vraag "VOMD" Patrick ens of ie een demontage model heeft staan..?
gedaan, is inderdaad een mogelijkheid zodra hij eentje voorhanden heeft.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Vraag Ed van der Zee maar eens, hij organiseert regelmatig workshops ivm vertinnen.
http://www.sbkarnhem.nl/
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
henqui schreef:Ik ben met plamuur altijd bang dat het gaat barsten en weer verder roesten eronder.
De plekken zijn echt goed kaal, zou het tin er niet op blijven zitten?
gewone plamuur is hydrofoob, trekt water aan en dat is een van de redenen dat het eronder door gaat roesten
de twee componenten van aluplamuur doen iets met het staal, wellicht vanwege het potentiaalverschil oid of etsende werking dat het roesten stopt,
geen zuurstof, geen roest heb ik altijd geleerd,
probeer met tin op een stukje afval, zal je zien dat het niet hecht...
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988