Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik ben elektrisch niet zo heel erg onderlegt maar ik kan mij voorstellen dat als de accu veel vermogen vraagt de rest het met minder stroom moet gaan doen en dus allemaal net even wat minder prettig werkt.
Hoeveel invloed dit op de ontstekking heeft kan ik niet beoordelen,ik heb het ook niet gemeten wat de boordspanning was met rotte accu en nu met de nieuwe.
Wat ik mij ook afvraag is wat de toleranties zijn op de elektrische componenten van de gasinstallatie.
Groetjes,Archer
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
het antwoord is heel simpel:
een slechte accu kan weinig en slecht lading vast houden.
gevolg: de dynamo draait altijd mee om bij te laden. Dat electrisch vermogen wordt geleverd door de motor, de dynamo draait tijdens het laden zwaarder mee!
Vandaar het hoger verbruik.
Tip: check ook zeker eens je V-riemspanning(en), een slippende V-riem heeft als gevolg een slecht bijladende accu. Of een slechter pompende waterpomp of vervelend hindelijk gedrag van de stuurbekrachtiging.
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2010
Als een dynamo (of eigenlijk altornator) veel moet werken dan word er meer stroom naar de magneten in de "dynamo" gestuurd (dat doet dat regelkasje dat niet werkt als de rook eruit is) wat er voor zorgt dat de dynamo meer weerstand bied.
Misschien dat je Dynamo wel zo veel stroom moest leveren dat dit een deel (denk niet alles) van het verbruik scheelt.
-Als we een V snaar vervangen hebben testen we altijd of hij niet slipt door alles aan en op max te zetten. Al een paar keer gezien dat dit gebeurd (na het aansluiten van BOEM BOEM systemen)
-Je hebt vast wel is gehoord van bleu motion waar de dynamo "alleen meedraait" als je remt of je gas lost laat??? De dynamo die stopt niet met draaien maar de elektro magneten in de dynamo die gaan aan en uit.
(denk maar aan de + draad die naar je dynamo gaat

)
Koen
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoals je uit mijn simpele rekensommetje (10 post terug) op kan maken is het leeglopen vd accu niet de oorzaak van dit enorme verbruik.
Om zoveel energie te verspillen moet de accu in een noodvaart leeglopen (in ongeveer 3 minuten), je bedrading (en de accu) zou zijn rook erg snel kwijtraken.
Een motor kan op heel veel manier enorm veel energie verspillen (meestal onverbrand via de uitlaat) maar niet via een accu.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969