Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2012
de blower van mijn 245 bj '93 doet niks meer en ik denk dat ik de kachelunit moet laten vervangen. Wie weet een goed adres in de buurt van Lisse waar ik dit zou kunnen laten doen? Het schjnt nl nogal een hele klus te zijn.
groet, marc
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat niemand dat routinematig doet of zelfs maar de afgelopen 10 jaar. Dus, waarom vervang je blower niet gewoon zelf? Paar torx schroevedraaiers en een ochtend is alles wat je aan 'speciaal' gereedschap nodig hebt. Procedure staat stap voor stap precies in Volvo handboek TP30282 beschreven, staat op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 347
Topics: 75
Lid sinds: Jul 2010
Ik heb het zelf ook gedaan en ben geen sleutelaar. Het is goed te doen maar trek er een dag vooruit. Scheelt in ieder geval een hoop geld als je het zelf doen.
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Lijkt meer dan het is. Met een halve dag werk heb je een kachelmotor vervangen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 17
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2011
Ben tot mijn spijt niet zo'n stoere sleutelaar als de meesten hier, maar heb toch een kachelmotorervaring.
Ik heb een kachelmotor laten vervangen, maar ik heb er wel wat van geleerd.
1. Het kost veel tijd (of veel geld).
2. Maar vooral: Als je het doet (of laat doen), doe het dan goed.
Ik heb het laten doen bij een aardig bedrijf (noem geen namen want wordt ook hier her en der aangeraden). Daar was ik een paar honderd euro aan kwijt. Na 1 rit deed hij het niet meer en heeft de garage het hersteld. Weer na een rit maakte hij zo'n onheilspellend geluid dat ik de ventilatie niet meer durfde te gebruiken. Daarna heb ik hem naar een andere garage gebracht. Daar was ik nogal wat aan kwijt, maar het ding doet het nu wel en ik durf hem ook nog te gebruiken. Hiephoi. Verder brandt de kachel voor het eerst als een sauna, wat ik bepaald aangenaam vind (scheelt weer sauna-entree).
Verder meldde de 'nieuwe' garage mij het volgende: De kachelmotor was door de vorige met 4 clipjes vastgezet en met wat plakband - brrr. Gevolg: motor zat los in de huls. Als ik wat overmoediger was geweest en het ding wel echt had gebruikt, was er daardoor veel meer kapot gegaan. De kachelmotor hoort met 20 clips te worden vastgezet, en dat is niet voor de sier.
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Dit is vrij simpel zelf te doen alleen moet je wel geduldig zijn en er de tijd voor hebben je bent hiermee zeker 4 a 5 uur mee bezig als je het netjes wil hebben.