Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Na verschillende topics te hebben gelezen over vervangen vd distributieriem, ben ik nog niet veel wijzer wanneer dit nou moet. Ik meende dat het interval dat genoemd wordt in t boekje van de 240 vrij laag is (in ieder geval veel vaker dan bij nieuwe auto's, zoals bv mijn C30 - die moet pas na 240 dkm!).
De riem in de '93 245 is voor t laatst in 2010 vervangen bij een km.stand van 221 dkm (huidige stand 251 dkm). Ik heb een B200F motor.
Kan iemand hier iets over zeggen? Kent iemand een goed adres in t oosten? Zijn er nog meer zaken die je gelijk t beste mee kan pakken?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
80 dkm of officieel 5 jaar dat laatste met een pot zout nemen.
V-snaren kan je het beste meteen mee vervangen, waterpomp als ie gammel is maar dat is niet zo vaak.
Wat noem je het oosten ik kan het ook
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Dank je boedr. Diessen is me (eventueel ,als t dan nodig is) toch n beetje ver weg.
Zijn de intervallen die je noemt officiële/gangbare intervallen?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Ja, daarom zeg ik ook neem die 5 jaar met een potje zout, 80dkm zou ik wel gewoon aanhouden.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Vervang hier vrij veel riemen wekelijks en ik zou die leeftijd dus NIET met een korrel zout nemen. De meeste riemen die ik hier vervang worden vervangen omdat ze tegen of over de leeftijd heen zitten en niet omdat ze de km's erop hebben zitten. En dit vervangwerk betreft alle type's Volvo waar een riem op zit. Wij werken hier het meeste met de 5 cilinder motoren en de benzine versies hebben een termijn van 90-120-160 dkm afhankelijk van het model, maar allemaal een leeftijdsgrens van 6 jaar.
En dit is ook vaak heel goed te zien aan droogtescheuren die ontstaan in de riem. Bovendien kun je voor die paar centen die het kost bij een 200/700 serie het risico niet eens lopen in mijn opinie. Bij de 5 cilinders is het beduidend duurder qua onderdelen. De 850's hebben bijvoorbeeld een hydraulische spanner (die vaak niet vervangen word en hier ALTIJD) die al een dikke 80 kost. Dan een complete distributieset en waterpomp erbij en zit je op een kleine 400 aan origineel materiaal. En dan moet het nog gemonteerd worden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Hoi Dirk, dank voor je reactie. Ik ga denk ik van 't voorjaar maar eens aan de slag voor een nieuwe.
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 October 2015, 21:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 October 2015, 22:05 door Marc1970.)
Ik denk ook dat leeftijd niet het belangrijkste is met deze riem. Mijn B230F had er 1 uit 2003, in 2010 en 84.000 km later vervangen, hij was eigenlijk nog goed (soepel, geen tanden los, geen rafels, kale of vreemd glanzende plekken). Nu een riem uit 2009, die er 80.000 op heeft zitten nu, ik wacht nog even af. Allebei Gates riemen.
Punt van aandacht voor de B200F is dat de zuigers de kleppen kunnen raken als de riem breekt (flinke schade), je kan beter niet afwachten tot-ie breekt.
En bij de 1993 motor moet je opletten wat voor tandprofiel er op de riem zit, zouden ronde kunnen zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Nou heeft de mijne, vemoed ik (obv onderhoudsgeschiedenis, voor zover in mijn bezit) tussen 2010 en nu een redelijke tijd weinig km's gemaakt/stil gestaan.
Marc1970 schreef:Punt van aandacht voor de B200F is dat de zuigers de kleppen kunnen raken als de riem breekt (flinke schade), je kan beter niet afwachten tot-ie breekt.
Zoiets heb ik eerder gelezen. Noemen ze dat geen vrijloper, als ie bij breken de kleppen niet kan raken?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Hoi als je een goed adres wil voor onderhoud zou ik naar Slubo (Doetinchem)
http://www.slubo.nl gaan echt een aanrader heel veel ervaring en echt verstand van zaken.
Vooral van de oudere modellen.
Ook een goede is Thom de Jong (Delden)
http://www.thomdejong.nl in het geval van jou wat dichter bij.
Allebei zijn dit Volvo specialisten met tientallen jaren ervaring.
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Dank. En Tom's classics? Ook ns over gelezen, zit nog dichter bij me in de buurt (en zeker bij mn werk)
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport