Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto valt plotseling stil, maar start en rijdt daarna probleemloos
#1
Hallo allemaal, ik zit met een wazig probleem, dat zo ongrijpbaar is dat ik met geen mogelijkheid een opdracht kan geven voor een reparatie. Dit is het probleem: ik heb een Nissan (OK, geen Volvo, maar ik hoop dat jullie me toch helpen), met een V8 motor met injectie (Bosch, voor zover ik kan zien). Onsteking is met een bobine en een verdelerkap. De auto is van 1984, km. stand 135.000 en ik heb er sinds afgelopen januari probleemloos ongeveer 7000 km mee gereden. Vorige maand is de auto gekeurd en een doorsmeerbeurt bij de Nissandealer, zonder enig probleem.

De afgelopen dagen heb ik echter het volgende probleem: tijdens het rijden is er opeens geen vermogen meer. Je kan gasgeven wat je wil, maar de auto rolt uit en slaat dan af. Pas op dat moment gaan de alarmlampjes branden in het dashboard. Dus als je stilstaat, eerder is er geen indicatie van problemen (laadstroomlampje, oliedruk, katalysatortemperatuur - alles blijft uit). Als ik dan de automaat in "P" zet en opnieuw start, slaat de motor meteen aan, en ik kan weer rijden alsof er niets gebeurd is. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

- Brandstofpomp? Ik heb de zekering gecheckt en die ziet er goed uit. Hoe storingsgevoelig zijn brandstofpompen in het algemeen? Is het eerder te verwachten dat er ergens een draadbreuk zit (dat wordt lachen, dat ga je namelijk nooijt vinden)? Hoeveel pompen heb je in het algemeen (er zit maar een zekering gemerkt "fuel pump" in het zekeringenkastje)? Tankpomp en wat nog anders? Als de brandstofpomp uitvalt, is het dan te verwachten dat de auto meteen weer start en loopt? Het uitvallen van de motor is heel plotseling. Als er prut in de filters zou zitten dan verwacht ik gesputter bij veel vraag naar benzine, maar het lijkt erop dat hij juist uitvalt als je rustig rijdt (40 - 50 km/u).

- Ergens een relais dat om wat voor reden dan ook "terugvalt" in de "contact uit" stand. Is dit te verwachten, en zo ja, in welk systeem (brandstofpomp, ontsteking, etc)?

- Contactslot kapot? Maar de autoradio blijft gewoon werken, alsmede de interieurventilator en dergelijke. Dus ik heb de indruk dat het contact nog steeds "aan" staat.

Als laatste: als de motor loopt en je loopt rond de auto, dan hoor je de brandstofpompen zoemen (of sissen), en geluid dat uit de buurt van de achterbak komt. Als de motor uit staat en ik maak contact, dan hoor je ook langzaam dat gezoem opkomen. Misschien moet ik eens luisteren als ik stilval of ik iets hoor zoemen. Zoniet, dan is waarschijnlijk de brandstofpomp uitgevallen.

Bedankt voor het meedenken alvast!
Antwoord
#2
Mechanische injectie of elektronisch? Heb je anders een foto van het geheel?

Kan op de Bosch e-cat geen Y40 of Y44 vinden, en daar zijn toch alle Bosch auto spulletjes op te vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Nu ik erover denk, dat "Bosch" baseer ik eigenlijk op een labeltje dat ergens op de motor zit. Ik zal eens beter zoeken. Foto's en dergelijke zullen moeten wachten tot het weekend, vrees ik.

Op internet is er niet veel te vinden over de Y44 motor. De volgende site meldt "electronic injection" maar het is niet duidelijk waar die info op gebaseerd is:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Y_engine

De Japansche wiki meldt verder alleen dat er "EGI" is gemonteerd. Ik ben een beetje bang dat het een kwestie is van wachten totdat er een echte grote panne is, en dan de wegenwacht bellen :'(
Antwoord
#4
Wat doet de motor precies bij het stilvallen?
Is het smoren en daarna uit?
Is het uit en alleen nog uitrollen?
Het eerste lijkt op een brandstofprobleem.
Het tweede lijkt een elektrisch / elektronica probleem. Zit er een startbeveiliger op? Die willen wel eens zo'n soort storing geven zoals jij beschrijft.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#5
Weet niet met hoeveel dB de brandstofpompen zoemen, maar volgens mij horen ze nauwelijks geluid te maken. Dat even daar gelaten. Een fors zoemende brandstofpomp doet het nog steeds wel.

Is het gezoem weg, terwijl de auto uitrolt?
245 DL 1983
Antwoord
#6
kijk het statinair regel systeem is na!
Antwoord
#7
Vanmorgen koude start en 10 km gereden zonder enig probleem. Ondertussen mijd ik wel dingen als tunnels en steile bruggen. De auto weegt 2000 kg en dat is niet aan te duwen als ik stilval :-[

Symptoom: tijdens het rijden (40 - 50 km/h) zakt opeens het tempo, alsof je tegen een flauwe helling oprijdt. Dus je geeft wat extra gas, en er gebeurt niets. In het dashboard is er geen indicatie van trammelant. Als de auto helemaal is uitgerold beginnen de lampjes in het dashboard te branden. Dan automaat terug in "P", sleutel naar "off", sleutel naar "ignition", starten en rijden. Bij mijn auto hoor je de motor nauwelijks tijdens het rijden, je hoort grotendeels wind- en bandengeruis. Dus het is lastig om te horen of de motor echt afslaat, of meer een beetje "burp-burp-burp-stop" doet.

Brandstofpomp: gezoem is hoorbaar als je naast de auto staat, bij de achterbak, en er niet teveel achtergrondgeluid is. Lijkt mij niet zorgwekkend. Startonderbreker: niet aanwezig. De auto is van '84 dus er zit niet veel electronica in. Stationair-systeem: auto loopt mooi stationair, en heeft (totnutoe) alleen kuren tijdens het rijden, en eigenlijk altijd als je rustig rijdt (40 - 50 km/h).

Het heeft de afgelopen dagen ernstig geregend alhier, dus er kan ergens water in zijn gekomen met een kortsluiting tot gevolg.
Antwoord
#8
zit er een stappenmotor in zo'n ding?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
bij moderne EFi motoren zis het brandstofpomp relais vaak verdacht.
maar deze is meestal (en zeker bij onze Volvo's) zo in het electrisch systeem gebouwd dat er ook een ontstekingssignaal voorbij moet komen voordat de ECU het brandstofpomp relais de opdracht geeft de pomp te laten draaien.

Dus: de ontsteking is ook verdacht. Ik denk dan aan een zwakke TDC sensor of een powertrap die op het punt staat te overlijden.
Antwoord
#10
Zit er geen pomp in de tank ??? Ik denk bij die verschijnselen aan een verzameling vuil in de buurt van de pomp.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 358 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 960 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 688 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.401 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.389 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.938 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.453 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.842 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 2.371 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  Als je koppeling in trapt valt de moter uit volvo 240 hoogeboom 9 5.295 16 November 2020, 13:37
Laatste bericht: Naciremus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)