13 July 2010, 13:27
Hallo allemaal, ik zit met een wazig probleem, dat zo ongrijpbaar is dat ik met geen mogelijkheid een opdracht kan geven voor een reparatie. Dit is het probleem: ik heb een Nissan (OK, geen Volvo, maar ik hoop dat jullie me toch helpen), met een V8 motor met injectie (Bosch, voor zover ik kan zien). Onsteking is met een bobine en een verdelerkap. De auto is van 1984, km. stand 135.000 en ik heb er sinds afgelopen januari probleemloos ongeveer 7000 km mee gereden. Vorige maand is de auto gekeurd en een doorsmeerbeurt bij de Nissandealer, zonder enig probleem.
De afgelopen dagen heb ik echter het volgende probleem: tijdens het rijden is er opeens geen vermogen meer. Je kan gasgeven wat je wil, maar de auto rolt uit en slaat dan af. Pas op dat moment gaan de alarmlampjes branden in het dashboard. Dus als je stilstaat, eerder is er geen indicatie van problemen (laadstroomlampje, oliedruk, katalysatortemperatuur - alles blijft uit). Als ik dan de automaat in "P" zet en opnieuw start, slaat de motor meteen aan, en ik kan weer rijden alsof er niets gebeurd is. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
- Brandstofpomp? Ik heb de zekering gecheckt en die ziet er goed uit. Hoe storingsgevoelig zijn brandstofpompen in het algemeen? Is het eerder te verwachten dat er ergens een draadbreuk zit (dat wordt lachen, dat ga je namelijk nooijt vinden)? Hoeveel pompen heb je in het algemeen (er zit maar een zekering gemerkt "fuel pump" in het zekeringenkastje)? Tankpomp en wat nog anders? Als de brandstofpomp uitvalt, is het dan te verwachten dat de auto meteen weer start en loopt? Het uitvallen van de motor is heel plotseling. Als er prut in de filters zou zitten dan verwacht ik gesputter bij veel vraag naar benzine, maar het lijkt erop dat hij juist uitvalt als je rustig rijdt (40 - 50 km/u).
- Ergens een relais dat om wat voor reden dan ook "terugvalt" in de "contact uit" stand. Is dit te verwachten, en zo ja, in welk systeem (brandstofpomp, ontsteking, etc)?
- Contactslot kapot? Maar de autoradio blijft gewoon werken, alsmede de interieurventilator en dergelijke. Dus ik heb de indruk dat het contact nog steeds "aan" staat.
Als laatste: als de motor loopt en je loopt rond de auto, dan hoor je de brandstofpompen zoemen (of sissen), en geluid dat uit de buurt van de achterbak komt. Als de motor uit staat en ik maak contact, dan hoor je ook langzaam dat gezoem opkomen. Misschien moet ik eens luisteren als ik stilval of ik iets hoor zoemen. Zoniet, dan is waarschijnlijk de brandstofpomp uitgevallen.
Bedankt voor het meedenken alvast!
De afgelopen dagen heb ik echter het volgende probleem: tijdens het rijden is er opeens geen vermogen meer. Je kan gasgeven wat je wil, maar de auto rolt uit en slaat dan af. Pas op dat moment gaan de alarmlampjes branden in het dashboard. Dus als je stilstaat, eerder is er geen indicatie van problemen (laadstroomlampje, oliedruk, katalysatortemperatuur - alles blijft uit). Als ik dan de automaat in "P" zet en opnieuw start, slaat de motor meteen aan, en ik kan weer rijden alsof er niets gebeurd is. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
- Brandstofpomp? Ik heb de zekering gecheckt en die ziet er goed uit. Hoe storingsgevoelig zijn brandstofpompen in het algemeen? Is het eerder te verwachten dat er ergens een draadbreuk zit (dat wordt lachen, dat ga je namelijk nooijt vinden)? Hoeveel pompen heb je in het algemeen (er zit maar een zekering gemerkt "fuel pump" in het zekeringenkastje)? Tankpomp en wat nog anders? Als de brandstofpomp uitvalt, is het dan te verwachten dat de auto meteen weer start en loopt? Het uitvallen van de motor is heel plotseling. Als er prut in de filters zou zitten dan verwacht ik gesputter bij veel vraag naar benzine, maar het lijkt erop dat hij juist uitvalt als je rustig rijdt (40 - 50 km/u).
- Ergens een relais dat om wat voor reden dan ook "terugvalt" in de "contact uit" stand. Is dit te verwachten, en zo ja, in welk systeem (brandstofpomp, ontsteking, etc)?
- Contactslot kapot? Maar de autoradio blijft gewoon werken, alsmede de interieurventilator en dergelijke. Dus ik heb de indruk dat het contact nog steeds "aan" staat.
Als laatste: als de motor loopt en je loopt rond de auto, dan hoor je de brandstofpompen zoemen (of sissen), en geluid dat uit de buurt van de achterbak komt. Als de motor uit staat en ik maak contact, dan hoor je ook langzaam dat gezoem opkomen. Misschien moet ik eens luisteren als ik stilval of ik iets hoor zoemen. Zoniet, dan is waarschijnlijk de brandstofpomp uitgevallen.
Bedankt voor het meedenken alvast!