Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Doorvoeren luchtleidinkjes Monroe "Ride Levellers"
Zoals toegezegd:

De meter en vulpunt:

[Afbeelding: P6010002.jpg]
De meter zit dus met een zelftapper tegen het binnenscherm geschroefd,

Helemaal volgen lukte niet: hier verdwijnt de leiding in het chassis:

[Afbeelding: P6010003.jpg]

2 Conclusies:
- Ben een stukje vergeten met schoonmaken
- Ik moet leren fotograferen, focus bij de 2e foto is ietsjes mis.....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Martin245 schreef:Zoals toegezegd:
<snip>

Bedankt!! Hier kan ik mee aan de slag. Ik laat weten wat het resultaat is geworden!!
gr.jw.
Antwoord
Het is gelukt!

Vandaag - samen met pa - de Ride Levelers gemonteerd.

We zijn begonnen met het plaatsen van het ventiel/vulnippel. Daarbij jullie voorbeeld gevolgd en deze naast het koelwaterreservoir tegen de binnenkant van het motorruimte geplaatst:

[img width=399 height=600]http://jw.n--tree.net/pictures/leveler-001.jpg[/img]

Toen de "route" bepaald van de leidinkjes zelf. Na enig speuren viel ons oog op een rubberen tule, weggestopt naast de rembekrachtiger, met een keurig rubberen afdekkapje erop, die zich een weg naar binnen baant:

[Afbeelding: leveler-005.jpg]

En wat schetste onze verbazing: de slang komt netjes vlak naast de motorkap-ontgrendelaar uit, wederom met afdekkapje, maar zonder verder enige "vulling" of kennelijk nut:

[Afbeelding: leveler-006.jpg]

Onze conlusie: die ligt op ons te wachten! Smile (iemand enig idee waar dat ding echt voor bedoelt is?)

De leidinkjes hebben we tussen de kabelbinders gefriemeld en zo ligt het er naar ons idee keurig bij onder de motorkap:

[img width=450 height=600]http://jw.n--tree.net/pictures/leveler-011.jpg[/img]

Vanuit die rubberen slang, hebben we de leidinkjes achter het zekeringenkastje naar beneden laten lopen:

[img width=450 height=600]http://jw.n--tree.net/pictures/leveler-007.jpg[/img]

En daarna onder kunststof afdekkap van de dorpel:

[Afbeelding: leveler-008.jpg]

Ik had me al ingesteld op het moeten boren van een doorvoer onder de achterbank of vlak daarachter, zoals hier gesuggereerd is. Maar wederom werden we blij verrast: er zit al een doorvoer, inclusief dikke rubberen afdichting in de bodem, onder de bank!

[Afbeelding: leveler-003.jpg]

Ik neem aan dat de kabel die daar al naar buiten piept van het ABS-systeem is, of misschien van het brandstofpeil. Of iets dergelijks. Hoe dan ook, de twee leidinkjes konden er met wat gepiel prima bij. Heel fijn, niet hoeven boren :-)

[Afbeelding: leveler-009.jpg]

Toen was het een koud kunstje om de leidinkjes naar de schokdempers te leiden. Om de delen die "buiten" liggen hebben we het omhulsel van een UTP-kabel geschoven. Dit met het idee dat de leidinkjes wellicht minder snel te lijden hebben..:

[Afbeelding: leveler-010.jpg]

En het moment van de waarheid: een beetje druk erop en hopen op geen lek. En een proefritje natuurlijk. Ik heb ze nu op +/- 3bar staan. Maar waarschijnlijk kan het onbeladen nog wel ietsje minder. Met oppompen zie je de achterkant keurig iets oprichten. En het allerbelangrijkste: de mateloos irritante rammel achterin, bij het rijden over klinkerwegen, is weg! Heerlijk! Wat een verademing!

Met de aankomende zomervakantie (achterbak vol, bult op het dak) moeten de nieuwe dempers zich gaan bewijzen.

Nogmaals bedankt voor de suggesties en foto's!
Antwoord
ziet er goed uit!!! controleer even of de leidinkjes achter echt nergens tegenaan schuren... check check dubbelcheck ;D
Antwoord
Nog even een follow-up:

Vorige week teruggekomen van twee weken kamperen in Frankrijk. Natuurlijk zat de hele bak vol met kampeer-zooi en zo ook de dakkoffer. Twee kids achterin, en hobbelen maar.

De levelers opgepompt tot 7 bar en de achterkant stond weer bijna recht. Dat rijd wel beter! Ook al, omdat er nu geen zenuwachtige tegenliggers met grootlicht naar je knipperen :-)

Antwoord
En qua comfort? 7 bar is behoorlijk. Word het niet langzaam een stuiterbak?
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord
De Fransen knipperen toch wel eens naar je omdat ze het niet netjes vinden dat je overdag met je licht aan rijdt.

Mooie fotosessie heb je gemaakt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
volvorider2 schreef:En qua comfort? 7 bar is behoorlijk. Word het niet langzaam een stuiterbak?

Juist niet, want het extra gewicht van de auto werd zo mooi gecompenseerd. Hmm, misschien stond'ie op zes-en-een-half, maar hoe dan ook, ik vind het een mooie oplossing zo!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Monroe oppompbare schokbrekers lopen leeg hans67 4 6.407 15 May 2016, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Monroe ride levelers voor 240? Boet 7 9.327 24 April 2016, 15:55
  Ervaring monroe levellers met lesjofors verlagingsveren Stevves 1 2.907 19 October 2013, 11:41
Laatste bericht: Jambon
  Pomp Monroe Ride levellers Rob 6 4.459 1 July 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob
  Hoe 'goed' zijn de Monroe Ride Levellers (LA332)? JES240 3 6.613 11 July 2012, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Monroe ride levelers lopen langzaam leeg Boet 5 4.396 7 June 2011, 23:21
  Monroe dempers met lucht aansluiting JohnVolvo 11 13.144 6 February 2011, 23:21
Laatste bericht: Chris
  Vreemde schokdempers ?Monroe? Patrick245 2 5.339 8 December 2009, 21:56
Laatste bericht: Marc1970
  verlagings veren rondom koni geel voor en ride levelers achter? aRjen.T 4 3.350 22 September 2009, 21:01
Laatste bericht: abbabak
  monroe ride levelers 240estate 30 21.244 28 May 2009, 15:01
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)