Berichten: 74
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2011
Door de APK zonder reparaties oid, maar ik kreeg wel het advies mee de schokdempers binnenkort te vervangen.
Ik probeer nu een keuze in schokdempers te maken, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Standaard vervanging (
Sachs), iets betere, of toch verstelbare? Misschien moet ik op mijn eigen pagina eerst meer uitleggen om aan te geven waar ik heen wil, maar ik heb alvast een specifieke vraag:
Hoe zijn de
prestaties van de Monroe ride levellers (LA332)?
Is dit uit te drukken in iets? Op de schaal van 1 tot 10 of de schaal van
Sachs101471 tot
KoniGeel 
mile:?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
SChokbrekers dempen de terugslag van de veren, meer niet, zodat je niet eindeloos nadeint of uit de bocht hobbelt. Die van Sachs doen dat net zo goed als die van Koni, namelijk goed genoeg. Ride Levellers doen nog wat extra, je kan ze oppompen bij wijze van hulpveer. Da's best handig. Ze zijn vrij robuust, zelfs na jaren verwaarlozing houden de Levellers onder mijn 240 nog zeker een halve dag druk.
Trouwens, deze waren vijf jaar geleden al aanleiding tot APK gezeik (zweten olie) en dempen nog steeds, nu het demperolienivo wat gezakt is zweten ze ook niet meer.
De originele veren zijn vrij slap, dat heeft Volvo zo bedacht i.v.m. rijgedrag en wensen van de Amerikaanse consument. Bij (minimale) belading zakken ze door, jammer dan, het rijgedrag verandert nauwelijks, alleen de afstelling vd koplampen.
Ik denk dat je nu stuggere veren hebt. Stuggere veren vereisen stuggere dempers. Meet de diameter vd veren eens op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 74
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2011
11 July 2012, 19:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2012, 16:10 door JES240.)
Hoi Marc1970, Bedankt voor je toevoegingen! Nu al leerzaam, want ik dacht dat de ride levellers "gas-gevuld" waren (nl. met lucht) maar ik leer hieruit weer dat er een oliedemper in zit...
Die extra feature van ride levellers is inderdaad de reden dat ik ze overweeg, maar ik dacht dat ze misschien niet zo goed zouden dempen als de Koni's. Maar jij geeft aan dat ze daarin alledrie vergelijkbaar presteren. Zit het verschil dan (dus) vooral in de stugheid (raar woord eigenlijk)? En dat moet je zo kiezen dat ze bij je veren passen?
Marc1970 schreef:De originele veren zijn vrij slap, dat heeft Volvo zo bedacht i.v.m. rijgedrag en wensen van de Amerikaanse consument. Bij (minimale) belading zakken ze door, jammer dan, het rijgedrag verandert nauwelijks, alleen de afstelling vd koplampen.
Ik denk dat je nu stuggere veren hebt. Stuggere veren vereisen stuggere dempers. Meet de diameter vd veren eens op.
Ik denk dat ik nog de originele veren heb. kHeb net even gemeten: 13 en nog wat mm (13,2?) Dat is inderdaad de originele maat he?
Mijn auto hangt niet (meer) achterover door de
blokken onder de veren, 40 mm denk ik...
Als ik een plannetje voor de standaard "wegliggingsfactoren" wil uitstippelen moet ik de veren daar ook dus ook in meenemen... Daar had ik nog niet zo bij stil gestaan, maar logisch.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Blokken zijn ideaal, houden mijn 240 ook overeind (3 cm ertussen), vering blijft als vanouds. Levellers zijn oliedempers met een flinke rubber balg erom, die je op kan pompen.
Er is natuurlijk wel verschil tussen Koni en Monroe maar voor de gemiddelde 240 zijn ze allemaal goed. Sachs was de originele leverancier, ook niks mis mee.
Ca. 13 mm is de standaard estate veer. Vorig jaar heb ik nog 600 kg stenen achterin gehad (rekenfoutje mijnerzijds) en dat hebben veren en Monroes doorstaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969