Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
monroe ride levelers
#1
Welke van onderstaande dempers horen op een 240.
Volgens de verkoper de bovenste maar ik heb de onderste er nu opzitten.

Heb ik verkeerde dempers (van een 740) onder de auto of zit de verkoper ernaast?

voordat ik nieuwe bestel wil ik graag weten welke de goede zijn


[Afbeelding: 240demper.jpg]


[Afbeelding: 740.jpg]
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#2
ik kan niet echt goed beoordelen wat de lengte is, maar de onderste lijkt me een veilige gok!

Denk er nog wel even over na of je echt Monroe's wil. Zijn nou niet echt de beste schokdempers die er bestaan...
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
Ze lijken vrijwel identiek. De onderste lijken me uitgetrokken. In elkaar gedrukt komen ze er m.i. net zo uit te zien als de bovenste.
Ik heb ze er ook onder zitten. (Moest ff buiten kijken....): Ik heb de bovenste.
Bij mij zitten de aansluitingen van de luchtleidingen naar het midden van de auto. Dat lukt niet met de onderste omdat het bovenste oog haaks op de luchtaansluiting zit. Daarnaast heb ik niet de langere bussen zoals de onderste. Bovenin zou het misschien geen probleem zijn (of de bout is te kort) maar onderin past de demper met de vulbus echt maar net in de draagarm. Die afstand (lengte bus in onderste oog + de vulbus) zou ik even goed opmeten. Die dingen zijn duur zat dus je kunt het maar beter zeker weten.
PS: ze zitten bij mij onder een '88-er 245.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#4
Als ik ze vergelijk met die er bij mijn 245 onder zitten , dan zijn het de onderste.
Ik ben bang dat die van mij lek zijn: met maar iets in de bak of op de achterbank blijf de meter zakken.(heb gelukkig wel een ingebouwde compressor)

Zijn die Ride Levelers van Monroe echt zo slecht als de moderator aangeeft? Wat zou je dan in plaats van deze moeten gebruiken. Ik wil wel graag de auto "op nivo houden". Dat lukte volgens mij aardig met die levelers, maar misschien is er wat beters.
Ik heb zo'n beetje het hele veren en schokdempers verhaal op dit forum gelezen. Vind het toch nog wat lastig om het juiste te kiezen.
Antwoord
#5
Die van mij lijken ook op de onderste maar ik heb deze 240 nog niet zo lang en de dempers alleen maar gezien als de auto op de krik staat en dan zijn ze uitgetrokken.

Daarom denk ik dat Martin gelijk heeft en de bovenste foto de dempers laat zien in ingedrukte toestand.
Die luchtaansluiting zit volgens mij ook zoals bij de bovenste.
Ik ga straks opnieuw kijken.

Ik wil juist weer deze dempers omdat ik een ingebouwde compressor heb met dashboard bediening. Ik vind dat wel mooi om het zo te laten.
Onder mijn vorige 240 had ik automatische loadadjusters. Werkte heel goed maar die dingen zijn nog veel duurder dan deze monroes.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#6
Even gekeken en ik denk dat de bovenste goed zijn.
De luchtaansluiting zit op dezelfde plaats.

Bedankt voor jullie adviezen
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#7
Weet niet of dit een beetje off-topic is:
Die ridelevelers zijn best wel prijzig: ik heb een opgave liggen van €206,= per set (excl. BTW)
Montage ziet er niet zo ingewikkeld uit.
Is dit een beetje gangbare prijs?
Antwoord
#8
Als die levelers hetzelfde soort dempers zijn dan de originele nivomats dan is 206 ex per set een koopje.

Een gebruikerservaring:

"Zoals eerder geschreven heb ik ook een V70 (sinds kort met LPG) en Monroe Ride Levelers. Perfekte combinatie, veel goedkoper dan Nivomats (eur 180,= voor een set, wel een beetje shoppen...) en direkt vanaf stilstand de vereiste rijdhoogte.
Nivomats hebben een paar honderd meter nodig om op druk te komen; is niet prettig met verkeersdrempels of een oneffen kampeerterrein.
Navraag bij de Volvo dealer, het monteren van een set nivomat (incl) kost dus al gauw een 975 euro.
Bovendien heb je voor Nivomats ook andere veren nodig; voor Monroes niet, standaard vering voldoet. Gewoon doen voor die centen!!"
Antwoord
#9
Misschien is de naam niet goed:
Met die levelers bedoel ik de oppompbare dempers van Monroe (zie starttopic)

Nivomats zijn toch die automatische dingen?
Antwoord
#10
Ok, nivomat's is dan dus een ander systeem.Vandaar waarschijnlijk dat ze zo schreeuwend duur zijn Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Monroe oppompbare schokbrekers lopen leeg hans67 4 5.551 15 May 2016, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Monroe ride levelers voor 240? Boet 7 8.103 24 April 2016, 15:55
Laatste bericht: Boet
  Artikelnummer bedieningsschakelaar levelers dwarswind 1 2.307 10 February 2016, 14:58
Laatste bericht: Marc1970
  Ervaring monroe levellers met lesjofors verlagingsveren Stevves 1 2.554 19 October 2013, 11:41
Laatste bericht: Jambon
  Pomp Monroe Ride levellers Rob 6 3.751 1 July 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob
  Hoe 'goed' zijn de Monroe Ride Levellers (LA332)? JES240 3 5.981 11 July 2012, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Monroe ride levelers lopen langzaam leeg Boet 5 4.045 7 June 2011, 23:21
Laatste bericht: Boet
  Monroe dempers met lucht aansluiting JohnVolvo 11 12.200 6 February 2011, 23:21
Laatste bericht: Chris
  Doorvoeren luchtleidinkjes Monroe "Ride Levellers" jw 17 12.007 15 August 2010, 21:28
Laatste bericht: jw
  Vreemde schokdempers ?Monroe? Patrick245 2 4.873 8 December 2009, 21:56
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)