Topics: 4
Ben in het bezit van een prachtige volvo 244 GLE uit 1983.
Vandaag was ik even weg geweest met de auto ik parkeer en wil weer
weg rijden doet mijn volvo het niet meer.
De startmotor ging als een gek rond maar hij pakte niet aan.
Ik heb de zekering kast losgedaan en kwam tot de conclusie.
1 verbrande zekering van de brandstof pomp.
Heb er een nieuwe ingedaan en toen liep de auto weer.
Wat betekent dit nu? Moet ik mijn brandstofpomp vervangen? wie heeft hier ervaring mee?
Groet Richard
Topics: 38
Volvo 240's hebben wel vaker last van slechte elektrische overgangen in de zekeringkast.
Het zou dus maar zo kunnen wezen dat door een slecht contact tussen je zekering en de klemlipjes er een spanningsval ontstaan is over de zekering.
Stel dat er een spanningsval is van 3 volt dan heeft de pomp nog maar 9 volt ter beschikking.
Toch wil de pomp graag draaien en zal meer stroom trekken en de zekering doen smelten als gevolg van de hogere stroom.
Het kan dus geen kwaad je klemstrips waar je zekeringen tussen zitten eens op te schuren en ook de zekerinskopjes weer even op te frissen.Je bent dan weer verzekerd van goed contact.
Natuurlijk kan ook je pomp zelf kapot zijn en moet er een nieuwe op.Maar ik zou eerst even kijken of je zekeringen goed contact maken.
Ik heb zelf eens tijdens het rijden aan een zekering gerommeld omdat de pomp niet lekker liep en heb gruwelijk m'n vingers verbrand omdat de zekering lekker opgewarmd was door overgangsweerstand.
Topics: 3
Inderdaad in eerste instantie zal de zekeringen en het zekeringenkastje even goed moeten schoonmaken. Er zijn verschillende topics hierover. Je kan het zekeringenkastje uit de auto halen, en dan op je gemak de contactjes schoonmaken. En verder nieuwe zekeringen erin zetten. Een zekering heeft namelijk niet het eeuwige level. Er kunnen vrij forse stromen door een zekering lopen, daardoor warmen ze op en gaat het metaal oxideren na verloop van tijd. Gevolg: slechtere geleiding, nog meer opwarming door de stroom, nog meer oxidatie. Dus: contacten in het zekeringenkastje poetsen, nieuwe zekeringen erin, en waarschijnlijk is daarmee het euvel verholpen!