1 April 2010, 23:33
Hallo,
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een 240 DL Estate van 1992 (eerste toelating, chassisnummer leert me dat de wagen reeds in januari 1990 van de band is gerold in Zweden, hoe dat kan???). De auto rijdt op benzine en heeft 275000 km gereden, net ingeredem dacht ik dus. Mijn plan was om er LPG in te laten gooien. Rijdt nu 20000 km per jaar in een 960 2.5 automaat, maar met 1:8 wordt dat wel erg duur.
De motor (B230F) loopt echter af en toe zeer beroerd. Het vreemde is dat het ene moment de motor prima loopt en de andere dag veel slechter (lijkt vooral bij kouder en vochtiger weer slechter te lopen). De vorige eigenaar heeft zijn garage (Bosch Car Service) er reeds naar laten kijken en deze kwam tot de conclusie dat de luchtmassameter gaar is, de lamda sonde zou goed zijn. Nu heb ik de LMM vervangen door een ander exemplaar maar ben er niets mee opgeschoten. >
Als de motor slecht loopt dan draait deze stationair al minder netjes (soms wel netjes,even later valt hij uit of loopt hij slecht, daarna stationair weer iets teveel toeren). Rijden is echt vreselijk, als je iets teveel gas geeft lijkt het wel of de motor gesmoord wordt en verzuipt, dan met een schok gaat hij weer hard vooruit en wordt dan weer gesmoord. ???
Iemand een idee waar ik zelf verder naar kan kijken? Tips van harte welkom, alvast bedankt daarvoor! :-*
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een 240 DL Estate van 1992 (eerste toelating, chassisnummer leert me dat de wagen reeds in januari 1990 van de band is gerold in Zweden, hoe dat kan???). De auto rijdt op benzine en heeft 275000 km gereden, net ingeredem dacht ik dus. Mijn plan was om er LPG in te laten gooien. Rijdt nu 20000 km per jaar in een 960 2.5 automaat, maar met 1:8 wordt dat wel erg duur.
De motor (B230F) loopt echter af en toe zeer beroerd. Het vreemde is dat het ene moment de motor prima loopt en de andere dag veel slechter (lijkt vooral bij kouder en vochtiger weer slechter te lopen). De vorige eigenaar heeft zijn garage (Bosch Car Service) er reeds naar laten kijken en deze kwam tot de conclusie dat de luchtmassameter gaar is, de lamda sonde zou goed zijn. Nu heb ik de LMM vervangen door een ander exemplaar maar ben er niets mee opgeschoten. >

Als de motor slecht loopt dan draait deze stationair al minder netjes (soms wel netjes,even later valt hij uit of loopt hij slecht, daarna stationair weer iets teveel toeren). Rijden is echt vreselijk, als je iets teveel gas geeft lijkt het wel of de motor gesmoord wordt en verzuipt, dan met een schok gaat hij weer hard vooruit en wordt dan weer gesmoord. ???
Iemand een idee waar ik zelf verder naar kan kijken? Tips van harte welkom, alvast bedankt daarvoor! :-*
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019