Topics: 22
Is het eigenlijk nodig de spline-as die in de koppelingsplaat steekt in te vetten? De oude is kurkdroog maar een beetje zwaar vet er op lijkt me wel goed. Ik lees het nergens dat het nodig is, behalve in een sleutelboek over mijn 2cv. Wat is jullie idee?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 38
wordt een beetje verschillend over gedacht in de techniek......
argument voor; het gaat vooral corrosie tegen en je plaat schuift licht dus de synchromeshes hebben het makkelijker
argument tegen; het vet trekt stof en vuil aan waardoor je plaat op den duur juist zwaarder gaat schuiven
bij ons op de zaak doen we het wel altijd en menig tuck is er veel lekkerder door gaan schakelen volgens de chauffeurs.
wel gebruiken we het speciale vet van sachs dat specifiek voor splines is gemaakt.
mijn/ons advies is dus lichtjes invetten met speciaal daarvoor bestemd vet.
ja zelf ook altijd gebruikt, die koppelingen/splines werken goed. bij de Sachs koppelingen zit altijd een zakje met vet, als je dat niet hebt kun je ook MoS2 vet gebruiken, misschien ook wel gewoon vet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Bedankt voor de antwoorden. Na een revisie heb ik de boel gemonteerd zonder vet maar ik ben gaan twijfelen. Ik wil het toch maar ingevet hebben. Op een geschikt moment zal ik de bak er even onder vandaan halen en wat vet erop doen. Bij mijn motorfiets heb ik speciaal taai vet (Staburags ...) voor de spiebanen van de aandrijfas in de cardan. Die smeer ik er dan spaarzaam op.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 107
Ik zou al die moeite niet doen als blijkt dat de plaat zonder haperen over de as schuift.
Ja, maar ik heb wel eens plaatjes gezien van een kaalgevreten ingaande as. Hij functioneert nu goed maar misschien kan het beter? Als ik eens tijd (kritisch) en zin (geen punt) heb en over een brug kan beschikken (valt te regelen) dan doe ik het gewoon een keer.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 38
Uiteraard staat het je vrij wat dan ook te doen aan je auto ;D
Daarnaast opgemerkt; diegene die z'n ingaande as liet kaalvreten heeft eerst wel ettelijke duizenden KM's gereden met zeer slecht schakelende bak.
Als je daar maar lang genoeg mee doorrommelt kan je as gaan slijten hoewel ik denk dat de synchro's het nog eerder zat worden.
Een redelijke indikatie is vaak of je achteruitversneling zonder kraken ingeschakeld kan worden met draaiende motor.
Als dat het geval is schuift de plaat heus nog soepel genoeg over de splines.
Maar nogmaals als je het toch graag doet moet je gewoon je plan trekken, dat doe ik ook graag in zo'n geval ;D
Je weet dan in ieder geval zeker dat je alles gedaan hebt.
Ik heb vanavond geleerd dat ik geen haast hoef te maken. Bedankt nogmaals.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)