Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Had hier eerder iets gepost met de vraag: B21E vervangen door B23E(T) of B230E(T).
Die post is allang weg vanwege een recent probleem hier op het forum. Nu belde mijn vrouw gisteren met de mededeling dat ze onze aanwinst cq 245 GLE op een parkeerplaats achter heeft moeten laten vanwege een motor die niet meer wilde.
Vandaag is een vriend ff langsgegaan: Krukas krijgt hij met geen mogelijkheid rond. Genoeg Olie ook nog water....!?
Een B55W automaat erachter die af en toe wel herrie maakte (ook de waterpomp soms).
Vraag: Als de kruksas zich niet laat verdraaien is het echt de krukas met kapotte lagers of een drijfstand die eea blokkeert of kan het ook nog ergens in de koppelomvormer van de automaat zitten? Let op: De auto laat zich wel netjes van zijn plaats duwen.
Ik hoor wel en anders zie die tips van een leuk motortje zeker welkom!!!!!!!
(zit wel aan iets zwaarders te denken dan wat er nu inzit!)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vreemd hoor, een krukas die niet voor of achteruit wil. Heeft je vriend met een meters lange hefboom aan de krukaspoeliebout getrokken of aan de V snaar, dat scheelt nogal? Met de startmotor geprobeerd? Misschien is-ie vastgeslagen in de starterkrans (dan zou die losschieten als de krukas de andere kant op verdraaid wordt).
Zonder enige aanleiding of waarschuwing ook nog. Ik zou niet meteen aan de krukas of drijfstangen denken, dat zou eerst gaan ratelen. Eerder iets wat daaraan hangt of daar vanaf aangedreven wordt. Nokjes van oliepomp afgebroken, starterkrans van vliegwiel gebroken, erg exotisch allemaal.
Een automaat heeft geen vaste verbinding tussen wielen en motor, alleen ATF, dus je kan hem altijd wegduwen tenzij in P.
De krukas zit aan de koppelomvormer vast, het enige waar die op zijn beurt vast opzit is de oliepomp in de bak. Kan me niet voorstellen dat zo'n pompje de hele motor blokkeert.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bedankt Marc,
Aanvullende info is dat die vriend al ong. 50 motoren van volvo door zijn handen heeft zien gaan dus deze B21E zal wel vast zitten. >

Van mij vrouw begreep ik dat de volvo op de snelweg ong. 5 km van huis begon te ratelen. Bij de afslag 5 km verder tijdens hhet stilstaan sloeg de motor af. Daarna nog 2 keer afgeslagen bij een bocht. Op plaats van bestemming tijdens inparkeren sloeg de motor af en liet zich niet meer starten. Netjes geparkeerd en daar staat de volvo nog steeds..
Tussen motor en bw55 bak kan dus niets de krukas blokkeren. zal dus wel een wissel van motoren moeten worden. >
Kan er tenminste een B23E in
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hier is er al een B23E in Groesbeek, niet uit 1994, eerder 1984:
http://link.marktplaats.nl/290784549
De 740 (meest GLE) is met de nieuwere versie, de B230E geleverd:
http://link.marktplaats.nl/287360331
In Engeland komt deze motor ook in de 240 voor.
ALS de K jet injectie zich aan kan passen aan het grotere cilindervolume, hang je een willekeurig B23(0) onderblok onder je cilinderkop, en broemen maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hallo Marc,
Bedankt voor de zoektocht. Heb gisteren avond reeds een motor vanaf marktplaats gereserveerd. Zou een goedlopende B23E zijn van 87 uit een 240. Dus dat is plug en play.
Hoewel ik eerst eens goed naar de oliepomp ga kijken. Vermoed dat daar de oorzaak ligt. Dus
ook even de pomp van de andere motor checkku.. Zal het met fotomateriaal later toelichten.
Bedankt zover.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
B23E is niet meer geleverd in '87.
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
dan zal die wel ouder zijn... In ieder geval met K.Jet dus zou gemakkelijk moeten zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
als je ooit op lpg wilt gaan rijden, dan zou ik nu voor een blok met carburateur kiezen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De beste man weet blijkbaar niet het verschil tussen een 240 en een 740. Kortom: Het is een B230E uit 1988 geworden en ziet er fris/gezond uit. Volgens de eigenaar van het blok kon mijn blok wel eens een loslatend lagerschaaltje hebben wat is gaan vreten en ook een rare oliedruk uitlezing verzorgd bij stationair.
Snap niet wat de mensen tegen K-Jet injektie blokken hebben. Ken er diverse die LPG gebruiken in combinatie met K-Jet. GEEN CENTJE PIJN... (Je moet wel een paar centjes uit durven te geven en niet op de installatie beknibbelen.)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja ik vind het ook vreemd. veel mensen gebruiken lpg om te besparen, misschien mag de installatie dan ook niet veel kosten. mensen die ik ken hebben lpi en lsi, werkt echt mooi. verdamper met venturi heb ik ook vaker mee gereden (op injectie en carb) en dat is toch wel jammer dat het flink wat vermogen (kan) verliezen. Goede afstelling geeft beduidend meer koppel en minder slijtage+verbruik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni